Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det bare vann som er vann?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-17, 19:15   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er det bare vann som er vann?

Nå har jeg diskutert med meg selv i fire dager. Jeg kaster inn håndkleet og spør fasiten

Saken er at jeg må drikke mer vann. Skal og bør og vil. Jeg er en sånn som kan gå en hel dag på to slurker vann til middag. Jeg har satt meg et mål om et visst antall enheter per dag. Spørsmålet er bare hva som kan regnes med. Vann fra springen er greit. Og Imsdal. Egenlaget boblevann da? Farris? Bris? Brus er utelukket. Eller teller sukkerfri saft og brus? Te med koffein teller ikke, men hva med koffeinfri type Pukka? Jeg drikker sjelden juice, men hypotetisk sett: teller det?


Dette er veldig viktig for mitt (svært) interne vannregnskap

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:20   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Dette har eg også lurt på.

Burde drikke meir, men klarer meg på halvt glas vatn til frukost, halvt glas til kvelds og heilt glas til middag. Og evnt. på trening, sjølvsagt. Drikker sjeldan og aldri utanom måltid. Nyreprøvane mine viser stadig forhøga kreatinin, og ein av legane meinte det kunne hjelpe å drikke meir vatn. Og det er sikkert bra for mykje anna også, fordøyelse feks.

Men dette å drikke fleire liter om dagen er ikkje nødvendigvis fornuftig. Ein urolog vart intervjua ang. dette, og sa bl.a. at fokus på ha lysast mogleg urin var berre tøys. Drikk når du er tørst! Sa urologen.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:20   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Jeg ville tenkt at alt utenom sukkerholdig og koffeinholdig drikke er å regne som væske. Hvis det er det som er poenget da.
Jeg drikker vann og farris med lime om jeg skal skjerpe meg og få i meg mer væske.
I juleuka nå har jeg alene drukket 12(!) liter cola. I kid you not!
Ikke drukket cola enda i år. Nå er det stopp! Jeg kan virkelig ikke holde på sånn.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:23   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Vann med kullsyre teller i hvert fall som vann.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:23   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Bergensis; målet mitt er langt unna flere liter om dagen altså. Og jeg kjenner bare tørst på trening og hvis jeg spiser veldig salt mat. Fargen på urin er heller ikke noe jeg fokuserer på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:24   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Bergensis; målet mitt er langt unna flere liter om dagen altså. Og jeg kjenner bare tørst på trening og hvis jeg spiser veldig salt mat.


Skjønnar. Blir ikkje tørst eg heller, utanom mat og trening. Og når det er varmt, sjølvsagt.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:35   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Jeg har ikke peiling, men jeg har regel om at jeg fyller vannflasken (halv liter omtrent) hver gang jeg henter kaffe på jobb. Ikke lov med ny kaffe før vannflasken er drukket opp.

Men sånn væske-messig mener jeg å ha lest at alt teller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:42   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Alt teller som væske. Også sukkerholdig drikke. Mvh sykepleier-pøblis

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 19:43   #9
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

I et væskeregnskap teller alt, men personlig ville jeg ikke telt med brus og kaffe dersom målet var å bli sunnere.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 20:01   #10
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Alt teller som væske ja. Og den vanndrivende effekten av koffein er ikke høy nok til at man ikke får i seg væske fra kaffe.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 20:11   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

står noe om dette her, se punkt 8 spesifikt:

http://www.abcnyheter.no/livet/helse...-vann-om-dagen

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 21:13   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Men om det lukter skikkelig gammel dame (flashback til farmor) av urinen da? Da får man i seg for lite væske? Jeg bruker ingen medisiner eller spiser ingen spesiell mat som kan forårsake det. Men lukter veldig stramt etter meg på do. :deler:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 22:25   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Urin skal vel helst være blank i fargen og uten lukt, men enkelte typer mat kan gi guffen lukt, uten at det tyder på væskemangel. Spiser jeg asparges lukter det død og fordervelse av urinen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 22:30   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Honning gir også interessant lukt.

Og urin må ikkje vere blank, sjå linken i innlegg nummer 11.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 22:56   #15
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Drikke er drikke, det viktigste er at du faktisk får i deg nok, sunt eller ei. Gelé og supper er også mye vann. Og is.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 23:15   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Jeg har også som nyttårsforsett å drikke mer vann (og mindre kaffe). Minst fem glass om dagen, fordi jeg rett og slett aldri er tørst, selv ikke når jeg åpenbart er dehydrert. For meg er det bare vann som teller som vann, men om det er med eller uten bobler er irrelevant. (Koffeinfri te teller også, men det drikker jeg egentlig ikke så mye av, så da kan jeg like gjerne drikke vann).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-17, 23:23   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Tips: drikk litt med en gang du står opp. For meg gjør det at jeg får lyst på vann resten av dagen også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 00:36   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Starter dagen med vann og tran

Også frokost etterhvert da.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 00:41   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Drikk når du er tørst og unngå sukkerholdige drikker som tørstedrikk så er du innafor. Hvis du virkelig mangler tørstefølelse så trenger du kanskje et mål, men det er ingen mening i å skvulpe heller.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-17, 08:57   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det bare vann som er vann?

Jeg spiser/drikker ikke sukker så den er grei. Å drikke når jeg er tørst fører til at jeg drikker tre slurker vann til middag og tisser to gang i døgnet.

(Et problem som melder seg nå er jo at jeg må bruke arbeidstiden min til å gå på do - kanskje 2 ganger i løpet av en arbeidsdag!? For ikke å snakke om kjøpesenter og når jeg er på besøk hos folk. )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no