Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kampen mot matsvinn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-17, 08:14   #61
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Når det gjelder matsøppel så har vi en fin ordning med at det komposteres på avfallsanlegget, og vi kan dra dit å kjøpe nydelig kompostjord for en billig penge.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 13:03   #62
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Vi bør bli mye flinkere. Men sliter mest med at jeg kjøper til meg selv, men ikke spiser.
Brød fryses oppskåret.
Middag lages som regel i passe porsjoner. Sjelden det blir rester.

Jeg har bare en liten fryser og det begrenser seg veldig hva jeg kan fryse ned. Jeg savner større frysekapasitet mer en tørketrommel.
Mange gode forslag her som jeg tar med meg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 13:25   #63
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi lager egg av alt matavfallet.

Det gjøre vi også. Foruten avokado som de ikke skal ha og kyllingrester som jeg ikke får meg til å gi dem. Men vi spiser ikke så mye kylling og blir det noe til overs som ikke er bein så får hunden det.

Men mye å lære her. Det med å fryse ned grønnsaker kan jeg bli veldig mye bedre på.

Og jeg skal ikke bekempe noen marsvin som jeg har lest så lenge jeg har sett denne tråden.

Nextlife, kan du samle sammen tipsene i et innlegg, om du har tid til overs?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:28   #64
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.156
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi planlegger og ukeshandler, mannen spiser middagsrester til lunsj/middag v kveldsvakt, vi lager heller litt for lite enn litt for mye mat også komposterer vi alt matavfall. Etter at vi begynte med det ser vi at vi slett ikke kaster så mye som fryktet. Tilsammen ca 0,5 liter mat i uka kanskje.

Hva slags kompostbinge bruker dere?

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:50   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

I morgen

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-17, 22:52   #66
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

I morgen rydder jeg kjøleskap og lager pizza. Putter på diverse grønnsaker jeg fant i kjøleskapet i dag.

Fryser også halve brød, praktisk når vi er tre.

I dag var middagen diverse rester fra fryser. Alle ble mette.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 00:58   #67
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hva slags kompostbinge bruker dere?

Bokashi. Med pallekarm som jordfabrikk. Anbefaler hønsenetting i bunn og på sider. Det glemte vi så til sommeren må det på. I vinter har en jordrotte kost seg i varmen fra jordfabrikken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-17, 07:49   #68
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.


Nextlife, kan du samle sammen tipsene i et innlegg, om du har tid til overs?

Jo, det skal jeg få gjort.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no