Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 22:08   #81
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Hehe, ja, har du lyst til å legge det fram for ham kanskje?

Nei, jeg tør ikke be om det, rett og slett, jeg får bare betale ham tilbake litt og litt etter hvert som jeg får sjansen.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:09   #82
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Jeg er en dame av ord, ikke handling. Ihvertfall akkurat nå.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:40   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg foreslår at xen sitt lån kan slettes siden han var økonomisk ansvarlig for deg frem til seprasjonen var i orden i mars. Synes det var en god ide jeg.

Er man ikke økonomisk ansvarlig for seg selv?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:43   #84
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Når man er i et ekteskap hvor den ene er uten inntekt for eksempel på grunn at utdannelse så sier jo skattereglene at den andre parten er økonomisk ansvarlig og derfor får skatteklasse 2.

Jeg tenker og at man i et ekteskap har ansvar for at den andre parten har råd til mat, og hus, og at barna får klær. Også siden NAV ikke ser henne som aleneforsørger før papirene går i orden. Hva skal hun gjøre i mellomtiden, når hun forsatt regnes som hans kone, er under utdanning så er ikke bare å hive seg rundt å få en jobb som dekker alt. Da faller man nedi et hull hvor ting kan gå til helvete.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:49   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Når man er i et ekteskap hvor den ene er uten inntekt for eksempel på grunn at utdannelse så sier jo skattereglene at den andre parten er økonomisk ansvarlig og derfor får skatteklasse 2.

Jeg tenker og at man i et ekteskap har ansvar for at den andre parten har råd til mat, og hus, og at barna får klær. Også siden NAV ikke ser henne som aleneforsørger før papirene går i orden. Hva skal hun gjøre i mellomtiden, når hun forsatt regnes som hans kone, er under utdanning så er ikke bare å hive seg rundt å få en jobb som dekker alt. Da faller man nedi et hull hvor ting kan gå til helvete.

Ikke økonomisk ansvarlig vel, i den forstand at man er forpliktet til det? Jeg tenker som så at man er økonomisk ansvarlig for seg selv uansett ekteskap eller ikke og velger man utdannelse uten inntekt så er det eget valg. Jeg kunne jo f.eks ikke bare sluttet i min jobb, begynt på utdannelse og forventet at min mann skulle ta alle økonomiske forpliktelser som lån etc og utgifter på sin lønn. En ting er jo om man er enige om det, men et brudd vil jo endre på en slik overenkomst. Jeg synes ikke han står ansvarlig for å forsørge henne etter et brudd er et faktum (moralsk sett) og da er vel alternativene å slutte utdannelse, deltidsjobb ved siden av eller at man har krav på så mye støtte fra NAV at man klarer seg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:50   #86
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Så godt å høre at ting ser lysere ut nå. Selv om veien har vært lang og hard.
Håper virkelig at det ordner seg for deg nå.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:52   #87
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ikke økonomisk ansvarlig vel, i den forstand at man er forpliktet til det? Jeg tenker som så at man er økonomisk ansvarlig for seg selv uansett ekteskap eller ikke og velger man utdannelse uten inntekt så er det eget valg. Jeg kunne jo f.eks ikke bare sluttet i min jobb, begynt på utdannelse og forventet at min mann skulle ta alle økonomiske forpliktelser som lån etc og utgifter på sin lønn. En ting er jo om man er enige om det, men et brudd vil jo endre på en slik overenkomst. Jeg synes ikke han står ansvarlig for å forsørge henne etter et brudd er et faktum (moralsk sett) og da er vel alternativene å slutte utdannelse, deltidsjobb ved siden av eller at man har krav på så mye støtte fra NAV at man klarer seg.

Tror Isolde er ganske på rett spor her altså. Står midt oppi noe lignende i familien, og der er han forpliktet til å forsørge henne frem til ting er avklart ja.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:52   #88
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ikke økonomisk ansvarlig vel, i den forstand at man er forpliktet til det? .

Jo, faktisk.

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-009.html

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:55   #89
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jo, faktisk.

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-009.html

Okay, men hva er liksom rimelig utstrekning? Jeg synes jo det er rart om jeg bare skulle kunne slutte å jobbe og deretter kreve at han bærer alle økonomiske forpliktelser alene. Er det rimelig?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:57   #90
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Okay, men hva er liksom rimelig utstrekning? Jeg synes jo det er rart om jeg bare skulle kunne slutte å jobbe og deretter kreve at han bærer alle økonomiske forpliktelser alene. Er det rimelig?

Plikten er jo gjensidig, så man må bidra med noe. Hvor grensen ligger blir vel en vurderingssak, men jeg vil tro at hvis man har en ordning i ekteskapet som er avtalt, at en jobber og den andre passer barn/studerer/whatever, så vil plikten til å forsørge forbli til separasjon foreligger. Det er jo også derfor man ikke får støtte før da.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:06   #91
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Ektefeller har gjensidig forsørgelsesplikt inntil separasjon, ja. Men det betyr jo ikke at man må velge å følge dette. Men om man feks har en eks som idet man sier "jeg vil skilles" lager et økonomisk helvete (dette skjer normalt gjennom å nekte å signere papirer som utløser stønader og gjennom dette økonomisk selvstendighet) så er det veldig greit at han sålenge dette pågår har forsørgelsesplikt etter loven.

Dette er ca det eneste vernet som finnes for den parten uten inntekt når familier som har valgt å ha en med inntekt&eiendom og den andre uten skal skille seg.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:10   #92
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

For ordens skyld - har HI en avtale med sin eks om at dette er lånte penger som skal tilbakebetales så mener jeg at dette bør følges opp. Det hadde vært noe annet om de fremdeles feks bodde sammen mens gjelden ble dannet og at eksen ensidig hadde krevd at dette skulle tilbakebetales. Dersom HI klart har fått pengene som et lån så bør det behandles som et lån.

Derimot kan det kanskje hende eksen godtar å vente med å få pengene til etter utdanning?

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:49   #93
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Okay, men hva er liksom rimelig utstrekning? Jeg synes jo det er rart om jeg bare skulle kunne slutte å jobbe og deretter kreve at han bærer alle økonomiske forpliktelser alene. Er det rimelig?

Det er i hvert fall loven, inntil han da eventuelt velger å ta ut separasjon. NAV gir ikke en krone til folk som er gift om ektefellen har økonomi til å forsørge dem, uavhengig av om de krangler så fillene fyker og bor hver for seg (med unntak av nødhjelp til kvinner på krisesenter e.l. som ikke har fått separasjonspapirene i orden, og selv det sitter langt inne).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:13   #94
Sinobell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 32
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Klage på NAV/kontakte advokat, aviser (overgangstønad)

Loven er slik, og det må den være. For det er håpløst for utenforstående å vurdere grensene. Men dersom det ble avtalt som lån, bør man vurdere husfreden og det kommende perioden som sammarbeidspartnere for barna og følge det som ble avtalt ikke loven. Tillit til hverandre er viktig , også etter et brudd, så lange de har barn sammen, og dermed kommer til å ha en praktisk relasjon i fremtiden.

Det er forøvrig også etisk sett forskjell på penger som gikk til henne, og penger som gikk til barna.

Uansett er en tlbakebetalingsplan, med avdrag hver mnd en god ide. fordi det vitner om vilje til å sammarbeide og følge opp avtaler dem imellom.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no