Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-19, 20:49   #21
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Vippser eksakt beløp. For det er jo som, Candy sier, ingen grunn til å runde opp fra 99 til 100 pga det teite kronestykket som man med cash må styre med.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:12   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg vippser eksakt, og har aldri tenkt tanken på i tipse venner for å kjøpe en øl.

En ting er cash, da gidder jo ingen å holde på med kronestykker, men det er liksom ikke noe rundere her eller der med digitale penger?

Dette.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:32   #23
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Men det er litt som det blir nevnt i tråden her, om du reiser f.eks til utlandet og jeg spør om du kan kjøpe akkurat den parfymen til meg. Så har jo du litt arbeid med det, for det er jo ikke sikkert at du hadde tenkt deg innom akkurat den butikken. Da ville jeg jo ha betalt litt for "arbeidet".

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:36   #24
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men det er litt som det blir nevnt i tråden her, om du reiser f.eks til utlandet og jeg spør om du kan kjøpe akkurat den parfymen til meg. Så har jo du litt arbeid med det, for det er jo ikke sikkert at du hadde tenkt deg innom akkurat den butikken. Da ville jeg jo ha betalt litt for "arbeidet".

Men skal man betale for arbeidet så må man jo gi så det monner, tenker jeg? Ikke akkurat timeslønn, men 20-50 kr er jo litt snålt?

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:46   #25
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Er det handlet i Norge så vippser jeg eksakt, et det handlet i utenlandsk valuta runder jeg opp.

Men jeg foretrekker at folk ber om penger, har begynt å bruke den mer jeg også. Si man er 12 pers i en taxi, koster 55, - per pers og alle vippser deg 60,- dvs den som betaler har kjørt gratis, jeg foretrekker at folk vippser meg eksakt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:58   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Men skal man betale for arbeidet så må man jo gi så det monner, tenker jeg? Ikke akkurat timeslønn, men 20-50 kr er jo litt snålt?

For meg handler det kun om å runde opp. Ikke å «lønne» tjenesteyteren, men å si takk for hjelpen og betale så de iallfall går i null og helst litt mer, på en måte. Vet ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 22:07   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men det er litt som det blir nevnt i tråden her, om du reiser f.eks til utlandet og jeg spør om du kan kjøpe akkurat den parfymen til meg. Så har jo du litt arbeid med det, for det er jo ikke sikkert at du hadde tenkt deg innom akkurat den butikken. Da ville jeg jo ha betalt litt for "arbeidet".

Jeg er vel der at hvis det man ber om er så mye bry at det er naturlig å betale en venn for å gjøre det, så har man bedt om for mye. Jeg blir brydd om noen vil betale meg for en tjeneste. Da ser jeg heller at de gir meg en flaske vin eller annen hyggelig oppmerksomhet, hvis det er en større jobb.

Og derfor vippser jeg bare akkurat beløpet. Det er ingen som blir flau eller ubekvem over å få akkurat det de skal ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-19, 00:07   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men det er litt som det blir nevnt i tråden her, om du reiser f.eks til utlandet og jeg spør om du kan kjøpe akkurat den parfymen til meg. Så har jo du litt arbeid med det, for det er jo ikke sikkert at du hadde tenkt deg innom akkurat den butikken. Da ville jeg jo ha betalt litt for "arbeidet".

I det tilfellet så ville du kanskje gitt vedkommende en 500-lapp istedet for 463 som tingen kostet, om verden fremdeles brukte cash. Så der hadde nok jeg også lagt på litt.

Men om noen kjøper meg en kaffe eller øl på byen, eller pålegg til matpausen, så vippser jeg eksakt beløp, - og det skjer begge veier med de som jeg pleier å gjøre slikt med.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-19, 01:04   #29
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å runde opp når man vippser, hva er kutyme?

Vist den jeg skylder penger kan ha fått skjulte utgifter som bensin/bompenger /parkering /buss for å kjøle der for meg, eller valuta kurser synes jeg det er greit å runde litt opp for å være sikker på at den som hjelper ikke får i minus.

Ellers er jeg veldig på kronen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no