Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er aspartam egentlig en nervegift?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-13, 09:27   #1
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Er aspartam egentlig en nervegift?

Jeg er ikke verdens mest bekymrede person, og tror egentlig ikke det, men fikk opp en post på facebook av en kollega som har blitt nærmest religiøs i forhold til dette. Jeg sjekket hvor artikkelen var hentetn fra (innsyn), men det er ikke akkurat et nettsted jeg ser på som troverdig. Et kjapt googlesøk med aspartam+nervegift gir fremdeles bare lugubre sider, så da ber jeg dere kjære FP'ere om å vise meg sannheten om Aspartam.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 09:37   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Her har du noen litt mer troverdige kilder:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 09:38   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Her er en fersk og ganske grundig gjennomgang av forskning fra European Food Safety Authority (og en konklusjon om at aspartam er temmelig ufarlig, og i hvert fall i de anbefalte doser).

Men du kommer ingen vei med å bruke det dokumentet overfor crazy-fanatikere (hun som har slengt ut samme facebookstatus hos meg siterer vanligvis nyhetsspeilet o.l.), siden EFSA garantert jobber for den store, stygge staten - eller enda verre, EU - i en gedigen konspirasjon styrt av markedskreftene mot menigmann. Det er antagelig de som lager chemtrails også.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 09:39   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Jeg vet ikke om det er en nervegift, og jeg er ikke crazyfanatiker, men jeg tåler ihvertfall aspartam dårlig selv. Jeg har flere ganger fått migrene og følt meg dårlig av lightbrus. Derfor har jeg holdt meg unna det i 25 år eller noe. Den siste måneden har jeg fått testet det igjen: Jeg var på et sted der eneste tilgjengelige drikke var Cola Zero, og måtte derfor drikke det til slutt. Jeg fikk voldsomme magekramper og diaré. Det samme skjedde da jeg spiste en Skyr med aspartam (hadde ikke sjekket hva den inneholdt).

Aspartam er ikke noe jeg trenger, så det er veldig greit å unngå. Barna mine har heller aldri fått lightbrus.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 09:41   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Her er en fersk og ganske grundig gjennomgang av forskning fra European Food Safety Authority (og en konklusjon om at aspartam er temmelig ufarlig, og i hvert fall i de anbefalte doser).

Men du kommer ingen vei med å bruke det dokumentet overfor crazy-fanatikere (hun som har slengt ut samme facebookstatus hos meg siterer vanligvis nyhetsspeilet o.l.), siden EFSA garantert jobber for den store, stygge staten - eller enda verre, EU - i en gedigen konspirasjon styrt av markedskreftene mot menigmann. Det er antagelig de som lager chemtrails også.

Ja, er de ikke forkledde reptiler også?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 22:53   #6
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

http://tjomlid.com/2013/05/09/sote-logner-om-aspartam/

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 22:58   #7
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Les denne! Den gir deg svar på alt ang den skremselspropagandaen, i tillegg er det svært underholdene og fornøyelig lesing
http://tjomlid.com/2013/05/09/sote-logner-om-aspartam/

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 23:03   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Les denne! Den gir deg svar på alt ang den skremselspropagandaen, i tillegg er det svært underholdene og fornøyelig lesing
http://tjomlid.com/2013/05/09/sote-logner-om-aspartam/


Det handler vel, som mye annet, om mengde. Mye "naturlig" sukker er jo heller ikke bra.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 00:30   #9
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

n=1: Jeg blir grisedårlig av ting med aspartam i. Men om jeg deler den greia som går rundt på face nå? Nope. At jeg blir dårlig av det, trenger ikke bety at det er fullt av nervegift.Det betyr bare at jeg ikke drikker lettbrus eller spiser sukkerfritt godteri.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 08:56   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Siden jeg ikke inntar den langt sterkere nervegiften etanol, tenker jeg det er greit å få i seg litt aspartam heller, man kan jo ikke være for prektig heller

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:05   #11
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Hadde vel en mistanke om at nervegift ikke var bestanddel i i aspartam, ja. At det er folk som blir dårlige av aspartam tviler jeg ikke på, men det er da vel en del som blir dårlige av melk også?

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:09   #12
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Først i dag hadde jeg "gleden" av å ha en venn som viderepostet den artikkelen fra innsyn.com. Jeg var SÅ stolt for at det for en gangs skyld var en slik artikkel som ikke dukket opp i newfeeden min, men neiiiida. Postet likegodt linken til Tjomlid sitt innspill i saken som svar til det.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:32   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Jeg synes denne var oversiktlig og grei også: http://fitnessbloggen.no/aspartam-og...toffer-giftig/

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:54   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Drikk vann! Fra flaske så man er sikker på å ikke bli syk av det. Urent vann kan også gi helseplager.

Aspartam er et av de søtningsstoffene jeg tåler. De fleste andre gir meg blodsukkerøkning, og det vil jeg ikke ha. Det får jeg også av kokte grønnsaker, og av de fleste andre matvarer. Det er normalt, men gjør at jeg må moderere meg i forhold til mengde. Og mengde er vel alfa og omega i forhold til alle matvarer. Litt går bra, for mye blir man dårlig av. Og noen blir man dårlig av om man får i seg bare spor av også. Er man allergisk mot egg trenger ikke årsaken være at egg inneholder nervegifter. Det er en allergi, og ikke noe annet.
Jeg gikk fem på første gang jeg hørte om aspartam som årsak til alle helseplager. For ja, det passet jo! Så kuttet jeg ut aspartam, drakk kun vann, kuttet ut alle produkter med kunstige søtningsmidler osv osv, i lang lang tid. Edret ingen ting. Så fikk jeg diabetes og ble enda mer rigid i forhold til kosthold. Kontroll på blodsukker ja, endring i forhold til andre helseplager, nei.
Nå drikker jeg ett glass lettbrus i uka, til lørdagsmiddagen. Jeg spiser moderat av alt, er kommet i overgangsalderen og er sur som ei eddik krukke, og kan neppe skylde på aspartam. Det er livet sjø, det herjer med meg.

Dette ble langt, men jeg er så lei av å høre om at alt jeg spiser er farlig for meg! Ja det er det, hvis man overspiser. Da blir det farlig. For mye aspartam blir farlig. Lakris er farlig det og hvis man spiser for mye. Mye som er farlig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 10:57   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

For mye vann er farlig det og. Man kan dø av det faktisk.
Så det er jo litt som alt annet. Alt med måte. Og spis det du kjenner du tåler.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 11:52   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Man skal omgås kilder med kritisk blikk.

Jeg får du dundrende hodepine av alt med aspartam, så om n=1 betyr noe, er ikke aspartam bra for meg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:09   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Jeg er ikke tilhenger av mystiske konspirasjonsteorier, men jeg kan ikke si jeg klarer å klappe for Tjomlid-skriveriene heller. Jeg mener at aspartam er noe skikkelig unødvendig dritt som menneskene ikke trenger, og som mange ser ut til å være avhengige av. Skjønner ikke poenget i å forsvare det så veldig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:24   #18
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke tilhenger av mystiske konspirasjonsteorier, men jeg kan ikke si jeg klarer å klappe for Tjomlid-skriveriene heller. Jeg mener at aspartam er noe skikkelig unødvendig dritt som menneskene ikke trenger, og som mange ser ut til å være avhengige av. Skjønner ikke poenget i å forsvare det så veldig.

Det er ikke snakk om "forsvare det så veldig" slik jeg ser det i alle fall, det er snakk om å ta avstand fra folk som kommer med påstander som ikke stemmer med all seriøs forskning. Jeg mener det er kritikkverdig å påstå at folk kan få kreft av et stoff når dette er ettertrykkelig motbevist av flere seriøse forskere. Forskjellen på Tjomlid og folka som skriver for Innsyn er jo kredibiliteten til kildene man refererer til... Man er i sin fulle rett til å være enig eller uenig i "Tjomlidskriveriene", men for meg er altså seriøs kildereferanse viktig.

Det er ikke noe tvil om at aspartam ikke er noe som er nøvendig for menneskene å innta. Brus (for å ta det produktet som oftest blir referert til når det gjelder kunstig søtning) er generelt ikke et nøvendig produkt å innta for mennesker, men det er altså ikke sånn at jeg føler jeg må rettferdiggjøre all dritt jeg inntar. Brus er generelt ikke bra for en, uansett om det er søtet med sukker eller aspartam. Men det er godt, og i noen tilfeller ønsker jeg å drikke brus.

Om det er aspartam som gjør folk brusavhengig eller ikke føler jeg er en helt annen diskusjon (folk er avhengig også av vanlig cola). Det er ikke sunt å være avhengig av noe uansett hva det er; nikotin, aspartam eller alkohol.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:38   #19
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke tilhenger av mystiske konspirasjonsteorier, men jeg kan ikke si jeg klarer å klappe for Tjomlid-skriveriene heller. Jeg mener at aspartam er noe skikkelig unødvendig dritt som menneskene ikke trenger, og som mange ser ut til å være avhengige av. Skjønner ikke poenget i å forsvare det så veldig.

Jeg syns ikke "skremselspropaganda" er så veldig nyttig heller. For meg er faktisk aspartam greit, det gjør at jeg kan finne ei eske drops, jeg kan drikke ei flaske brus i ny og ned. Sukkerholdig brus som gir blidsukkerstigning er gift for meg. Som alt annet med mye sukker i. Skal det da forbys fordi noen ikke tåler det? Trenger vi brus? Sjokolade? Potetgull? Osv. Mye vi ikke trenger.men som er godt. Og som man uansett må avstå fra i store mengder. Det handler om hvilke valg man tar for seg selv. Og man kan helt fritt velge å drikke sukkerholdig brus, såfremt man ikke har diabetes. Da kan man ikke.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:43   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Jeg ser det mer som at han kritiserer den måten folk bare ukritisk deler propagandatøv, som ikke er særlig bra dokumentert.

Det er veldig mye av det vi putter i oss som vi ikke trenger, for å si det sånn. Men som vi gjør fordi vi faktisk liker smaken av det. Og så lenge små doser ikke er dokumentert skadelig, er jeg lite happy over propaganda som drar inn kreft, hjerneskader på barn osv.

Det er mye som må forbys om det kan være skadelig. Det gjelder jo både alkohol og sukkerholdige ting og.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no