Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du barna dine kan mobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du at ditt barn kan mobbe?
Ja 129 92,14%
Nei 11 7,86%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-13, 08:53   #61
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.821
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg tror nok at det kan skje ja. Særlig under påvirkning av andre som leder an. Vi snakker mye om hvordan man oppfører seg sammen mot/med andre mennesker.
Jeg ville absolutt tatt skolen eller andre foreldre seriøst hvis de mente at mitt barn mobber.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:12   #62
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror dessverre ingen er hevet over det, heller ikke mine barn.

Sant.

SÅnn forøvrig tviler jeg veldig på at storebror gjør det - men jeg vet jo selv og at jeg har vært småkjip med andre i barndommen - og jeg var veldig snill og rettferdighetstro i bunn og grunn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 10:49   #63
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Nei og ja.

Sånn som jeg kjenner gutta mine så kan jeg ikke tenke meg at de blir mobbere. Men nå er vel mobbingens natur en gang sånn at det er vanskelig å se for seg hvilke situasjoner og miljøer barn kan komme inn i. Jeg er nok som de fleste foreldre så opptatt av at mine barn skal ha det bra til at det er vanskelig å sette seg inn i idéen om at mine barn skal være de som plager andre.

Når det er sagt, håper og tror jeg at jeg vil være i stand til å ta en eventuell henvendelse fra skolen på alvor. Jeg vil bli overrasket og lei meg, men gjøre mitt beste for å få løst situasjonen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 10:50   #64
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror dessverre ingen er hevet over det, heller ikke mine barn.

Det spørs litt hvordan man definerer mobbing. Mine kan nok følge "horden", de to eldste har verken blitt mobbet eller mobbet.
Vi har vært heldige med skole, lærerer og foreldre. Noen gjenger har vært tøffere enn andre, mens mine har hatt en relativt stor omgangskrets med barna i større alderspekter. Men at de kunne stått å sett på uten å gripe inn om de hadde komt i slike situasjoner tror jeg, men slik jeg kjenner de kunne de lige så godt grepet inn også.
Minste man er midt i skolegangen nå, og fortsatt er det fine tilbakemelding og konflikter blitt tatt godt hånd om av de som jobber på skolen. Mye tilbakemeldinger både på godt og vondt, og klassesider på facebook der vi har lav terskel for å diskutere evt. problem.
Jeg er utrolig stolt over skolen vår som har hatt nulltoleranse for mobbing så lenge jeg kan huske. Dette er en skole med mellom 3-400 elever.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:40   #65
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Angående hvordan man reagerer: Jeg tror sjokk og vantro er veldig naturlige førstereaksjoner dersom man hører noe sånt om barnet sitt. Jeg syns skoler bør ta høyde for at det vil komme først, og la budskapet få synke inn før de dømmer "foreldre som ikke tror på skolen".

I tillegg vil de færreste mobbesituasjoner handle om en/flere slemme og utspekulerte mobbere som kaldt og kynisk uten grunn peker seg ut svake ofre som de "tar" over tid. (Det skjer selvsagt). Det er langt oftere at situasjonene er komplekse, at den som mobber også føler seg plaget (reelt eller ikke), at noen virkelig, i sitt eget hode, mener at de har "god grunn" til å mislike en annen, at en veldig vanskelig hjemmesituasjon tas ut på andre, osv.

Og da tror jeg at for de fleste av oss så vil instinktene våre gjøre at vi retter mest av oppmerksomheten på det at vårt eget barn har det vondt, hvis det er slik at vi opplever det. Jeg tror vi vil måtte ta oss selv ganske kraftig i nakken for å også forkusere på den uønskede handlingen, når hjertet bør for en liten gutt eller jente som sliter og tar det ut på andre. Man SKAL selvsagt ta seg selv i nakken, men igjen, skolen bør ta høyde for også den naturlige reaksjonen, og være behjelpelige med refleksjon og nakke-taking.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 16:04   #66
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Mine to eldste tror jeg, dessverre, kunne vært med på å mobbe.
Uansett hvor mye man er i mot dette, tror jeg alltid det vil være en fare for at ens egne kan bli med på slikt.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:06   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Ja, det tror jeg. Storebror står i større fare for å bli en bølle enn en mobber, men jeg tror absolutt at det kunne skje. Lillesøster er litt liten enda, men hun er heller ikke overempatisk anlagt.

Vi har til gjengjeld veldig sterkt fokus på det, nettopp fordi jeg har sett bøllefaren tidlig. Det tror jeg reduserer risikoen vel så mye som hos barn som kanskje ikke er åpenbare mobbere for foreldrene. Håper jeg, i hvert fall.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:52   #68
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Eg ser ikkje heilt for meg at mine to jenter hadde drevet med bevisst mobbing eller utestenging, men eg veit jo ikkje korleis dei oppfører seg saman med andre uten vaksne tilstades. At andre vaksne kjem til meg med godord om jentene er heller ingen garanti.
Begge har fått føla utestenging på kroppen dessverre, og er klar over korleis det føles. Likevel snakkar eg mykje om mobbing og det og såra andre, både bevisst og ubevisst.

Ein forelder som veit at barnet deira mobber, er forhåpentlegvis allerede i gong med tiltak i samarbeid med skulen. Dei foreldre som ikkje tek tak i det, ser vel kanskje ikkje på det som mobbing heller.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:24   #69
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg trodde forresten i aller høyest grad at minstemann kunne finne på å være ugrei på skolen. Ble derfor litt blåst over ende da læreren hans på foreldresamtalen kunne fortelle at han brukte sin populæritet til å være en god rollemodell ifht inkludering. Snakk om å ha liten tiltru til sine håpefulle.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 00:15   #70
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror dessverre ingen er hevet over det, heller ikke mine barn.

Enig!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 02:13   #71
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Om jeg ser på mine to og måten de opptrer på overfor andre barn og mennesker generelt, så er min spontane tanke NEI, de kan ikke mobbe noen.

Men jeg er hverken blind eller naiv, og jeg vet at selv den største engelen kan nære en ekstrem mobber. Så jo, jeg tror nok at min barn også kan være en mobber.

Pr i dag så er det ikke noen signaler eller noe som tilsier at de er det, men jeg er våken, for man vet aldri.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 09:19   #72
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Tror du barna dine kan mobbe?

Jeg syns det er vanskelig å svare på. Jeg har tre unger, veldig greie unger om jeg må si det selv. Per i dag så tror jeg ikke at de to eldste vil kunne mobbe noen, spesielt ikke bevisst. Ubevisst tror jeg de fleste av oss kan stenge andre ute, men vi har vært ganske opptatt av akkurat dette her hjemme, så jeg håper de ikke gjør det. Men, ting kan skje - jeg tror ikke ungene mine er ute av stand til å mobbe, men per i dag tror jeg at det er ganske fjernt fra dem å gjøre det. Minstemann tror jeg ikke mobber noen direkte han heller, men han tror jeg kan ha lettere for å stenge andre ute - vi har snakket med han om det, at selv om man har bestevenner så er det viktig å åpne opp for andre som vil være med å leke - og gjerne invitere andre inn i leken også. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg at noen av mine tre - per i dag - aktivt skulle mobbe noen. Det være seg på nettet og IRL. Får jeg andre signaler fra skolen så kommer jeg til å ta dem alvorlig. Mobbing liker jeg ikke - og jeg mener at det å stenge noen ute fra fellesskapet er like mye mobbing som alt annet.

Jeg tror det er få av oss som er ute av stand til å mobbe - det inkluderer selvsagt både meg og ungene mine.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:39   #73
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tror du barna dine kan mobbe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående hvordan man reagerer: Jeg tror sjokk og vantro er veldig naturlige førstereaksjoner dersom man hører noe sånt om barnet sitt. Jeg syns skoler bør ta høyde for at det vil komme først, og la budskapet få synke inn før de dømmer "foreldre som ikke tror på skolen".

Har ikke tenkt på det på den måten. Aktuell artikkel sier jo ingenting om den videre veien. Et godt innspill!

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no