Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17.-maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-13, 20:44   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

17.-maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Ja, det lurer jeg på. Hvem har ansvaret for barna i toget?

Jeg har alltid tenkt at det er skolen, men nå er jeg jammen ikke sikker.

http://mobil.ha-halden.no/nyheter/article6626920.ece

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:46   #2
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Foreldrene har ansvaret. Det er FAU eller skolekorps eller ett klassetrinn eller en blanding som har ansvaret for arrangementene, det er ikke skolen og lærerne.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:47   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her er det lærerene. Barna må "sjekkes ut" av læreroppsyn etter toget.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:48   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

17. mai er jo en fridag, barnetoget er frivillig og arrangementet på skolen er vel i regi av FAU? I mitt hode er det helt selvsagt at foreldrene har ansvar for egne barn, men vet ikke om det stemmer med virkeligheten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:50   #5
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.822
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Fau hos oss, sammen med trinnkontakter og øvrige foreldre fra det trinnet som er 17.mai komiteen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:52   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her er det foreldrene.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:52   #7
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

FAU har ansvaret. Jeg hjelper til (som lærer) de årene jeg går (i praksis får jeg som regel hele gjengen til odel og eie og ser ikke noe særlig til de foreldrene som skal gå).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:52   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her i Oslo er det ikke skolen, men en blanding. Lærere kan jobbe 17.mai, men det er helt frivillig. Det er mange skoler i Oslo som ikke går i sentrum nettopp pga økonomi, og da ikke pga lærerlønning, men fordi det koster å leie inn busser og frakte elever og korps fram og tilbake til sentrum.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:53   #9
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Og med blanding mente jeg at rektor har 17.mai-talen, lærerne øver med elevene i forkant av 17.mai, men FAU står for selve arrangementet på 17.mai.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:53   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her er det skolen og lærerne.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:53   #11
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

I teorien er det en blanding av FAU, klassekontakter og frivillige foreldre har ansvaret her. I praksis blir det FAU og kanskje klassekontaktene...

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:54   #12
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

FAU har ikke ansvar hos oss, annet enn at arrangementsansvarlig for skolearrangementet sitter i FAU resten av året. Arrangementet som sådan er 3.trinns-foreldrene sitt ansvar, og barna i toget er trinnkontaktene sitt ansvar.

Lærerne har fri.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:55   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Skolen. Dette kan anses som et skolearrangement. Får lærerne overtidsbetalt for å gå i tog, som de stort sett gjør, er de på jobb og har ansvaret. Jeg skjønner faus argumenter i artikkelen godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:55   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

17. mai er jo en fridag, barnetoget er frivillig og arrangementet på skolen er vel i regi av FAU? I mitt hode er det helt selvsagt at foreldrene har ansvar for egne barn, men vet ikke om det stemmer med virkeligheten.

Er det sånn nå? Jeg har jo, som kjent, ingen barn, men jeg husker at da jeg var barn, så var alltid lærerne med i toget og passet på oss. Vi hadde opprop i skolegården og greier, så jeg tror lærerne passet på oss.

Og så var det skolekorpset som var ansvarlig for arrangementet på skolen hos oss, så de stakkars foreldrene som hadde barn i korpset hadde stort sett alltid tjeneste i pølseboden og med lekene og det der. (Foreldrene mine var VELDIG glad for at jeg sluttet den dagen jeg ble tatt opp fra notekurset til aspirantkorpset - jeg var sur fordi jeg ikke fikk spille trommer fordi jeg var jente (!!), men måtte spille klarinett i stedet, så jeg gadd ikke.)

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:55   #15
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her er det ganske vanlig at lærerne følger ungene i skoletoget - men det er basert på frivillighet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 20:59   #16
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Det er vel ulikt fra kommune til kommune.
Her vi bor, er det ikke lærere med i toget. Foreldrene, representert ved klassekontakter ++ har ansvaret.
I kommunen jeg jobbet tidligere, ble et visst antall lærere lønnet. De hadde da ansvar i toget.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:01   #17
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Her er det foreldrene som har ansvar. FAU-representantene går med "sine" trinn. Skolen har ansvar for at trinnene har faner, går øvetog og øver inn sanger på forhånd.
De lærerne som evt. er tilstede får ikke betalt etter det jeg har forstått. Vi har ikke arrangement på skolen.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:02   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Foreldrene her, i praksis foreldrekontaktene. Bare foreldrekontakter og elever får gå i toget. Lærere får selvfølgelig gå om de vil, det er noen lærere som er med. Toerns lærer er alltid med i toget, så klassekontaktene i den klassen har en enkel jobb.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:07   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Er det sånn nå?

Det er sånn her hvor jeg bor og der hvor kjærestens datter bor i hvert fall. Og moren min var lærer på barneskolen jeg gikk, og jeg husker at det var slik da også. Ingen lærer gikk i toget med oss, det var alltid de samme pappaene. Lærerne som ikke hadde barn på skolen jeg gikk, var heller aldri tilstede der på 17. mai.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:08   #20
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17.maitog (skoletog) - hvem har ansvaret?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Fau hos oss, sammen med trinnkontakter og øvrige foreldre fra det trinnet som er 17.mai komiteen.

Slik er det hos oss også.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no