Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 10:20   #21
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Furulysalat og bondeomelett husker jeg godt.. Og minuttpizza, som strengt tatt bare er et ostesmørbrød. Best av alt husker jeg at jeg i en periode måtte lage brun saus hver steika gang. Bare fordi jeg aldri fikk det til. Jeg kan det fortsatt ikke, men hvit saus er jeg god på.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:22   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Det var mye mas om oppvask og arbeidstallerken som man skulle legge sleiver og slikkepotter på underveis.

Men vi hadde en veldig ok lærer, som sagt, og vi lærte å lage helt ok mat. jeg skjønner liksom ikke poenget med å lage skikkelig vonde ting (steke i tran osv). Matglede bør jo være hovedgreien med å ha heimkunnskap.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:22   #23
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Kokende vann? Yikes! Vi måtte "bare" skylle det i så varmt vann at en medelev måtte få behandlign for skolding...

Jeg kan huske seibiff, piroger, pizza, stekte kantareller, pannekaker, scones, eplekake klubb&dupp, tomatsuppe og spaghetti med kjøttsaus.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:43   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Fiskekaker i brun saus, appelsinris, sånn russedessert eller hva det heter for noe, grøt, ostesmørbrød... Kommer faktisk ikke på mer.

Marmorkake! Vi laget sikkert de samme tingene siden vi gikk i parallellklasse. Jeg husker så godt den gangen vi laget marmorkake og alle gikk rundt i friminuttet etterpå og spiste hele kaken sin som om det var en sjokoladeplate.

Og så laget vi semulepudding.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:55   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.885
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Marmorkake er vel en klassiker, og den lages ofte enda. I mine 15 år som mat og helselærer har jeg vært veldig nøye på at det vi lager skal smake godt. Bortsett fra det første året, da hadde de et opplegg som de brukte om igjen og om igjen. Der var det bla appelsinris, det er jo ekkelt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:56   #26
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg har oppskriftsboken min fra ungdomsskolen enda, og bruker den faktisk

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:57   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris er jo såå digg!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:02   #28
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris, ja!
Og puddinger i ymse varianter.
Semulegrynsgrøt og sagogrynsgrøt med rød saus.
Lys smørjevning var visst livsnødvendig å få til uten klumper, og ble brukt som base til supper og sauser.
Pannekaker husker jeg en gang.
Fiskegrateng, fiskekaker.
Kjøttkaker.
Diverse gryter.
Formkaker i diverse varianter - krydderkake, marmorkake etc
Rullekake.
Gjærbakst i forskjellige varianter.

Og så spyttet guttene i restene siden de gjerne ble satt inn på lærerværelset. :roll:

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011

Sist redigert av ming : 06-06-10 kl 11:40.
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:05   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg har et veldig levende minne om hvalbiff stroganoff. Vi hadde et utrolig stramt budsjett, og måtte lage mat med ørsmå, strengt oppmålte mengder (kjøttsaus av en løk, 20 g kjøttdeig og 1 ss tomatpuré, anyone? Men heimkunnskapslæreren min var utdannet kokk og veldig flink, så han(!!) fokuserte på gjærbakst, det er jo både billig og anvendelig – og han klarte faktisk å lære flere generasjoner drabantbyfjortiser å bake florlette, myke boller og godt brød. Jeg gjør fortsatt som han sier.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:06   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris aner jeg ikke hva er, så det må vi ha sluppet å lage.

Men nå kom jeg på at hver eneste gang vi skulle skure ned kjøkkenet, var det jeg som fikk den fordømte jobben med å vaske stekeovnen. Åh som jeg hatet det - jeg har totalt fobi mot fett.

... Men du verden - min fantastiske kunnskap om å skure stekeovner kom godt med da jeg flyttet inn i kollektiv i England, sammen med tre andre skandinaver, og vi overtok verdens mest skitne hus, som vi gjøv på med skandinavisk rengjøringsånd. Jeg gikk løs på stekeovnen, og der det var en glatt overflate da jeg starta, var det - etter tre timer intens skrubbing - en ren og fin ruglete overflate, gitt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:08   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Appelsinris er riskrem blandet med biter av appelsin, det er helt nydelig!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:09   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Ah, det høres jo godt ut!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:12   #33
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

marte knipe
appelsinris
scones
rullekake (jeg hadde "prøve" der jeg skulle lage rullekake. Gikk ikke så bra, den var visst ikke helt stekt. )

Og ellers MANGE av de andre tingene nevnt her ja. Har en del av oppskriftene enda.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:12   #34
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Vi lagde grove scones, pizza, blomkålsuppe, boller, kaker, mye god mat.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:13   #35
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Og så fikk vi flinke jentene på gruppa mi som klarte å lage lys smørjevning uten klumper og var fort ferdig med oppvask, koking av bestikk, opptelling i skap og sånt, lov til å rulle duker! Vi var bra heldige! Og jeg har selvsagt fått veldig mye bruk for rulle-treninga senere i livet.

Men jeg likte HK godt nok til at jeg tok det i lærerutdanninga også. Heldigvis har tidene forandret seg litt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:13   #36
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker nesten bare scones. Vi hadde det som tilbehør til annenhver rett, i mitt hode iallefall. Hvalbiff og pannekaker lagde vi også, men ellers husker jeg lite.
Oppvasksregimet sitter godt her og, og at vi måtte vri opp kluten i KALDT vann etterpå så det ikke ble bakterier og sur lukt i den.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:13   #37
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Den ene læreren vi hadde i heimkunnskap var ordentlig slem, hun benyttet tiden mest til å stresse rundt og kritisere alt vi gjorde. Vi tok hevn med å bake inn hår og andre godsaker i kjeks som vi ga til henne.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:13   #38
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Og så hadde vi babystell, med dukke.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:13   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker i hvert fall godt at jeg på en prøve i Heimkunnskap skrev "prøve i brød-sløyd" som overskrift, og fikk nedsatt karakter kun pga. det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:16   #40
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.690
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Husker sur søt saus, God pizza (husker den for vi måtte lage 2 siden en i gruppen var muslim).

Engelske fiskekaker.
Appelsinsalat
Fruktsalat
Kringle
Boller i mange varianter.
Sjokoladepudding
Gryterett
Spagetti
Egentlig veldig vanlig og god mat.

De fleste oppskriftene var fra "Boller til buritos" boken.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no