Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Koseprat med straffedømte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-12, 13:36   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koseprat med straffedømte

Statsadvokat Inga Bejer Engh har i en kronikk gått ut og kritisert pressen for det hun kaller "koseprat med straffedømte". Det hun reagerer på har slått meg mange ganger, og jeg syns det er merkelig og forkastelig at folk som er kjent i mediene fordi de er dømt for svært alvorlige forbrytelser stadig får oppslag som ikke har fokus på forbrytelsen. Greit nok at de skal kunne leve videre når de er ferdige å sone straffen sin, men det betyr ikke at det er etisk forsvarlig at de bruker "kjendisstatusen" sin til å få intetsigende og ufarliggjørende koseintervjuer ala det som nevnes i artikkelen jeg lenker til.

Jeg mener bestemt at det pressen har et ansvar for hvordan de fremstiller straffedømte.

Nå var jo dekningen av Orderud-saken også såpass underholdningspreget at det alvorlige og forferdelige i saken kom helt i bakgrunnen for all sensasjonen knyttet til utførelsen av drapene.

http://www.aftenposten.no/kultur/Bej...d-7045790.html

Hva tenker dere om den typen pressedekning?

Lenke til Bejer Enghs innlegg:
http://www.aftenposten.no/meninger/V...t-7045754.html

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 15-11-12 kl 13:50. Årsak: lagt til lenke
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 13:42   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg synes det var en god kronikk av Bejer Engh, og har tenkt det samme selv. Særlig i forbindelse med Arne Treholt, som gikk fra å være landsforæder til å bli en slik koselig tv-onkel en periode. "Sommerprat på brygga med Arne"-varianter hører ikke hjemme noe sted. Jeg likte også at hun pinpointet det faktum at når det ikke er noen nære etterlatte å ta hensyn til så er det tydeligvis fritt frem for media.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 13:44   #3
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg er veldig enig med Engh. Skal det være intervjuer, bør disse i det minste fokusere på det som har skjedd, eller mulige årsaker til at det kunne gå så galt. Pludreintervjuer med personer som har fått kjendisstatus på bakgrunn av alvorlige forbrytelser har jeg ikke noe til overs for.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 13:45   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg syns det var veldig fint at det var nettopp Bejer Engh som skrev om dette. Hun er en person som nyter stor respekt i befolkningen og som jeg tror pressefolk også har stor respekt for.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:02   #5
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg ser virkelig for meg ABB på senkveld, skavland, someråpent eller lignende når han er ferdig sonet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:08   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Veldig mange medier har jo luftet at de kunne tenke seg å intervjue ABB. Jeg kan ikke se for meg en eneste måte det kunne vært gjort på som ikke på noe nivå ville medført krenkelser av avdøde og pårørende.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:13   #7
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Veldig mange medier har jo luftet at de kunne tenke seg å intervjue ABB. Jeg kan ikke se for meg en eneste måte det kunne vært gjort på som ikke på noe nivå ville medført krenkelser av avdøde og pårørende.

Jeg er enig. Men jeg tror nok og at om 10-15 år er saken såpass på avstand for mange at en kanskje begynner å tenke i de baner at det må da være greit.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:17   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg syns ofte journalister og media bare er ute etter å skaffe seg stoff som gir overskrifter uavhengig av innholdet. Koseintervjuer med straffedømte ser jeg virkelig ikke nyhetsverdien i. Hva er det egentlig de ønsker å oppnå? Vise at den straffedømte har en "normal" side? Eller er det så at de i bunn og grunn driter (sorry uttrykket) i innholdet, så lenge navnet er kjent nok så vil det selge?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:21   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Eller er det så at de i bunn og grunn driter (sorry uttrykket) i innholdet, så lenge navnet er kjent nok så vil det selge?

Jeg er ganske overbevist om at det ligger mye her. For hva slags nyhetsinteresse har det at Anne B. Ragde intervjuer Veronica Orderud om hunder? Det er jo helt absurd.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:26   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Betimelig kommentar av Bejer Engh!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:50   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Veldig mange medier har jo luftet at de kunne tenke seg å intervjue ABB. Jeg kan ikke se for meg en eneste måte det kunne vært gjort på som ikke på noe nivå ville medført krenkelser av avdøde og pårørende.


Intervjuer relatert til saken man er dømt for er en ting. Hverdagsfjas og ferieplaner noe annet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 16:34   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Veldig enig. Det er støtende og upassende.

Det samme gjelder hjemme-hos-intervjuene med den overgrepssiktede Vågå-ordføreren. "Hvordan er det å få slike anklager, om at overgrep skal ha foregått her på hytta, som dere er for å kose dere?"

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:43   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Så lenge folk leser slikt møl så kommer de til å intrvjue mordere om sommerblomster og kjæresterier, slik er det bare.

Jeg synes at folk har et like stort ansvar som journalistene. Så lenge de gosser seg i koftekledde bankranere så kommer noen til å ville tjene penger på det.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:48   #14
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Veldig enig med Miley. Så lenge vi leser mølla, så kommer de til å fortsette å skape sånt stoff.
Hadde bare folk hatt nok i toppen til å styre unna disse artiklene, ikke kjøpe de bladene og avisene eller se på de TV programmene, så hadde de kanskje tatt ett hint.

#drømmeverden

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:50   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Sånn koseprating er så upassende som det kan få blitt. Jeg nekter å se og lese slike intervjuer. Jeg blir så sint!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 09:20   #16
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Veldig upassende å gi mikrofonstativ til straffedømte voldsmenn og kvinner i slike kosemoseformat.

Men folk liker vel å lese slikt? Måtte forresten humre over forsiden til Se og Høre i bladhyllen her om dagen. "Naboen min brukte dop" i krigstyper, uttalt av en eller annen kjendis jeg ikke husker hvem var. Da er det agurktid i kjendisverden altså ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 09:29   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koseprat med straffedømte

Jeg er syns på generell basis at mediene må ta ansvar for stoffet sitt i større grad enn folk flest må ta ansvar for hva de leser. Massemediene har enormt mye makt når det gjelder den informasjonen samfunnet skal motta, og de har jevnt over ganske lav terskel for å forvalte den makten dårlig hvis de øyner muligheten til høye salgstall. I Norge er det heldigvis ikke så mye ukultur som i andre land, men det er absolutt kritikkverdige forhold her også.

Saken med Vågå-ordføreren som Filifjonka nevner er jo helt horribel og skammelig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no