Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-12, 23:41   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Den skjønte jeg ikke, gajamor. Hvorfor det?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 23:54   #42
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Jeg kjenner jeg blir veldig stresset av den økonomiske krisen i verdem. Fordi økonomiske kriser ofte er opptakt til krig. Mennesker uten inntekt eller livsgrunnlag er frustrerte mennesker. Og frustrerte mennesker er sinte mennesker. Samtidig tenker jeg at verden har behov for et mer bærekraftig forbruk og at man bør finne måter å vri forbruket vårt til noe mer bærekraftig enn det er i dag. For hva vil egentlig en reduksjon i lønn ha å si for oss. Mindre penger til å kjøpe nye ting og til dyre feriereiser? Eller vil konsekvensen faktisk være en reelt sett dårligere livskvalitet?

Jeg kutter gjerne i lønn, hvis det er noe alle andre også gjør, hvis det et det som skal til for at vi blir mer konkurransedyktige som land.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 23:54   #43
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Hvorfor man må ha et byråkrati og velfrdssamfunn som fungerer? Det er mange indekser som måler hvor enkelt det er å etablere bedrifter i ulike land. Jeg har ikke kilden i hodet, men en av de faktorene som har vist seg å være viktigst er hvor enkelt og forutsigbart byråkratiet er. Der scorer Norge svært bra, langt over bl.a. Tyskland. Der har både kommunene og de regionale instansene viktige roller i å sikre at alle lover og regler oppfylles. Bedriftene kan ikke ture fram som de vil, men samtidig har heller ikke hvem som helst mulighet til plutselig å gå til søksmål mot enkeltvedrifter. Hvis bedriften har fått utslippstillatelse og holder seg innenfor konsesjonen, så får de lov til å drive i fred og ro.

Den ekstremt høye arbeidsdeltakelsen vår sikres, som flere andre har nevnt, av at foreldre og besteforeldre kan overlate ungene til barnehager og skoler, og stole på at de blir greit ivaretatt.

Hvis du tenker på det med lønningene, så tenker jeg først og fremst på det store antallet mennesker som jobber i offentlig sektor, og er kunder i det private næringslivet. Hvis sykepleierne ikke lengre har penger til overs til å kjøpe pynteputer, så går raskt den lokale interiørbutikken konk. Men miljøet vårt tåler ikke at man stadig øker forbruket av pynteputer.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 11:51   #44
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Men et fall i boligprisene har vel bare noe å si hvis man har tenkt å kjøpe seg bolig, og helst være uten en bolig å selge. Sitter man med en bolig, så blir ikke boliglånet mindre om boligen blir mindre verdt. Selge en bolig til halve prisen av det man kjøpte, er ikke god butikk. Det var det også en del som opplevde i 1992.

For langt de fleste betyr en nedgang i lønn, nedgang i levestandard. Jeg tror ikke mange er glad for det, offentlig ansatt eller ikke.


Fall i boligprisene har enormt mye å si hvis man ikke greier å betjene boliglånet som følge av f eks lønnskutt (som flere tar til orde for her inne). Da sitter man i det og blir gjeldsslave for resten av livet, slik systemet i Norge er.
Les gjerne Nettavisen sin artikkelserie om gjeldsofre
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3179307.ece
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3110282.ece#

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 13:26   #45
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis du tenker på det med lønningene, så tenker jeg først og fremst på det store antallet mennesker som jobber i offentlig sektor, og er kunder i det private næringslivet. Hvis sykepleierne ikke lengre har penger til overs til å kjøpe pynteputer, så går raskt den lokale interiørbutikken konk. Men miljøet vårt tåler ikke at man stadig øker forbruket av pynteputer.

Mange gode poenger Gajamor!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange trekker fram reduksjon i lønninger som et godt tiltak i Norge. Hva, helt konkret, skal man oppnå med det? Og er det offentlige eller privat ansatte dere mener skal gå ned i lønn?

Norge valgte å jobbe mot finanskrisa ved å senke rentenivået samt å sette i gang store offenlige prosjekter for å holde hjula i gang, sørge for arbeidsplasser og holde forbruket oppe. At vi nå er en av landene som slipper lett unna må vel bety at dette var en medisin som fungerte?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 13:30   #46
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Mange gode poenger Gajamor!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange trekker fram reduksjon i lønninger som et godt tiltak i Norge. Hva, helt konkret, skal man oppnå med det? Og er det offentlige eller privat ansatte dere mener skal gå ned i lønn?

Norge valgte å jobbe mot finanskrisa ved å senke rentenivået samt å sette i gang store offenlige prosjekter for å holde hjula i gang, sørge for arbeidsplasser og holde forbruket oppe. At vi nå er en av landene som slipper lett unna må vel bety at dette var en medisin som fungerte?

Pensjonsordningene til de som er offentlig ansatte, er veldig gode. Ikke minst til de folkevalgte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 13:44   #47
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Pensjonsordningene til de som er offentlig ansatte, er veldig gode. Ikke minst til de folkevalgte.

Ja, enig i at stortingspensjon høres lukurativ ut. Mulig den er god den for oss offentlig ansatte også, har ikke satt meg så mye inn i det, og jeg er helt med på at vi må ta høyde for store pensjonskostnader i framtida og muligens justere her. Men så har vi jo oljefondet å ta av da

Men altså, det jeg stusset på var kravet om å redusere lønningene, mener dere at man skal redusere offentlige lønninger for å bli mer konkurransedyktige? En ting er når krisa er et faktum, og man tvinges til å snu hver euro (jf Hellas), men redusere for å motvirke krisa?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 13:51   #48
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, enig i at stortingspensjon høres lukurativ ut. Mulig den er god den for oss offentlig ansatte også, har ikke satt meg så mye inn i det, og jeg er helt med på at vi må ta høyde for store pensjonskostnader i framtida og muligens justere her. Men så har vi jo oljefondet å ta av da

Men altså, det jeg stusset på var kravet om å redusere lønningene, mener dere at man skal redusere offentlige lønninger for å bli mer konkurransedyktige? En ting er når krisa er et faktum, og man tvinges til å snu hver euro (jf Hellas), men redusere for å motvirke krisa?

Ansatte i offentlig sektor har en del veldig lukrative ordninger som kommer i tillegg til lønna, i tillegg til en veldig god pensjon. De siste årene har ansatte i det offentlige nærmet seg private i lønn, uten at de har kuttet ned på pensjonsrettene, og de andre godene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:02   #49
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Det er gjort beregninger som viser at godene ansatte i offentlig sektor har ikke er av ubetydelig verdi.

Opprinnelig lagt inn av http://www.na24.no/article3412125.ece

Her er frynsegodene:
NyAnalyse og Bedriftsforbundet har sammen listet opp en mengde fordeler som offentlig ansatte har, og privat ansatte i mindre bedrifter ikke har:

* Offentlige ansatte tjener bedre enn mange ansatte hos Bedriftsforbundets medlemmer i privat næringsliv.
* De har frynsegoder som utgjør 30.000 - 75.000 kroner i årlig lønnsvekst. Ikke bare pensjon, men låneordning, forsikring, gratis trening, mer kursing mv.
* De har trygghet for jobben og familiens inntekter, nesten uansett hvilken krise som rammer næringslivet. Det har en også en stor verdi.

Stor verdi av frynsegoder og trygg jobb. Flere ansattgrupper i offentlig sektor har svært gode pensjonsordninger. Ifølge professor Terje Hansen ved NHH, utgjør dette rundt regnet 12 prosent lønnsvekst i favør av offentlig ansatte. Det tilsvarer minst 30-40.000 kroner per ansatt med helt normal lønn.

Andre fordeler som ikke har vært opp i samfunnsdebatten, som kan nyansere bildet noe;

1. Gunstige boliglån. 20.000 kroner+

De statsansatte kan låne inntil 1,7 millioner kroner hos Statens pensjonskasse til bolig til en rente på 2,23 prosent. Det er nesten 1,4 prosentpoeng lavere enn de 10 beste lånetilbud som ligger på cirka 3,6 prosent.

Verdien av fordelen økonomisk er 23.000 kroner årlig, eller cirka 17.000 kroner etter skatt. De aller færreste små og mellomstore bedrifter har mulighet for å gi slike ordninger til sine ansatte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:21   #50
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

De fleste offentlige ansatte jobber vel ikke i staten, eller tar jeg feil? Som kommunalt ansatt kan jeg berette om null fordelaktige boliglån eller andre frynsegoder, bortsett fra pensjonsordningen (som jeg ikke regner med kommer meg til gode om tretti års tid, myye har nok skjedd til da).

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:27   #51
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Lærere har til en viss grad de samme godene som statsansatte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no