Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-12, 20:52   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Jeg kjenner at jeg lar meg provosere, av de som mener at staten, som betaler for permisjonen ikke skal få legge føringer for hvordan man skal legge opp permisjonen.
Har vi for gode ordninger? Burde hele permisjonen heller blitt avkortet? Så slapp de stakkar mennene å være så lenge bore fra jobb?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:11   #2
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Det er vel ikke en mulig utviding av permisjonen, dette kommer jo statsbudsjettet?

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:13   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Det er vel ikke en mulig utviding av permisjonen, dette kommer jo statsbudsjettet?

Hva mener du?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:15   #4
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva mener du?

Jeg tenker på overskriften din.

Dette er jo lekket fra statsbudsjettet og da antar jeg at det ikke er en mulig utviding av foreldrepermisjonen.
Mulig at du mener at den er valgfri da. For den kan bare tas ut av far.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:21   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Jeg synes det er dumt når regjeringens kamp for likestilling går utover barna. Det er urettferdig for ungene at permisjonen ramler bort om far ikke har mulighet til å ta ut permisjon. Jeg mener man heller må se på mennenes arbeidssituasjon. Det vitner jo om et problem når bare 18% tar ut permisjonen som de har krav på. Det vil ikke bli bedre om man utvider med to uker til.

Målet med foreldrepermisjonen må i hovedsak være at ungene skal få omsorg og slippe å starte i barnehagen når de er 9 måneder gamle fordi familiene ikke har andre muligheter.

I denne saken er jeg enig med frp og høyre. *skamfull*

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:26   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Jeg tenker på overskriften din.

Dette er jo lekket fra statsbudsjettet og da antar jeg at det ikke er en mulig utviding av foreldrepermisjonen.
Mulig at du mener at den er valgfri da. For den kan bare tas ut av far.

Så far er ikke forelder?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:27   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det er dumt når regjeringens kamp for likestilling går utover barna. Det er urettferdig for ungene at permisjonen ramler bort om far ikke har mulighet til å ta ut permisjon. Jeg mener man heller må se på mennenes arbeidssituasjon. Det vitner jo om et problem når bare 18% tar ut permisjonen som de har krav på. Det vil ikke bli bedre om man utvider med to uker til.

Målet med foreldrepermisjonen må i hovedsak være at ungene skal få omsorg og slippe å starte i barnehagen når de er 9 måneder gamle fordi familiene ikke har andre muligheter.

I denne saken er jeg enig med frp og høyre. *skamfull*

Hvorfor er det så mye lettere for kvinner å ta permisjon enn menn da? Er det mennene som ikke ønsker permisjon? Skal staten sponse mødre til å ikke jobbe, og fremme menns allerede store fortrinn på arbeidsmarkedet?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:28   #8
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Jeg synes at det nå er på tide med selvstendig opptjeningsrett til far i stedet for 2 nye uker.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:29   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Far har full mulighet til å ta hele permisjonen om ikke mor kvalifiserer til permisjonspenger. På den annen side kan man si at det er urettferdig all den tid far har rett til permisjonspenger uten å ha tjent det opp, så lenge mor har tjent opp.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:30   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg kjenner at jeg lar meg provosere, av de som mener at staten, som betaler for permisjonen ikke skal få legge føringer for hvordan man skal legge opp permisjonen.

Og jeg kjenner at jeg lar meg provosere av at staten skal bestemme hvordan den enkelte familie skal innrette seg.

Det er mulig at kvinner taper karrieremessig på å ta ut større del av permisjonen enn mannen, men hva så? Jeg er sikker på at de fleste kvinner er oppegående nok til å se at dette kan være en konsekvens og tar det med i betraktningen.

Jeg har selv både hatt størstedelen av permisjonene og jeg har jobbet redusert, 80 %, i en del år. Det er klart det har gått ut over for eksempel pensjonen min og se om jeg bryr meg! Det var verdt det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:32   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Permisjonslengden er betydelig utvidet fra det den var for bare 7 år siden, og at det legges føringer synes jeg er helt ok.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:33   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg synes at det nå er på tide med selvstendig opptjeningsrett til far i stedet for 2 nye uker.

Det er da allerede innført?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:34   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Jeg reagerer på at far faktisk vil få enda større lovfestet rett enn det mor har. Mor har 9 uker, hvor 3 av disse er før babyen er ute.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:38   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Vi lever i et land med høy andel selvstendig næringsdrivende, og et flertall av dem menn. Det er ikke bare bare å måtte stoppe all virksomhet for å ta ut permisjon.
Ellers er jeg enig med det eowyn nevner.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:38   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er da allerede innført?

Nei, er det det? I så fall må det ha skjedd de siste par årene. Min mann fikk ingen permisjon i 2008, da jeg ikke hadde tjent opp rettigheter til egen permisjon.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:39   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Permisjonslengden er betydelig utvidet fra det den var for bare 7 år siden, og at det legges føringer synes jeg er helt ok.

Det skal du få lov til å synes. :raus:

Permisjonen var 52 uker med 80 % lønn i alle mine tre permisjoner. Så noen voldsom utviding har det ikke vært de siste syv årene.

Var for øvrig staten opptatt av at far og barn skulle få gode bindinger og at det skulle bli lettere for mor å dele likt med far, så hadde de lagt seks av fars uker til barseltida så foreldrene fikk være sammen. Det hadde vært supert både for førstegangsforeldre og for dem med barn, kanskje sjalu storesøsken, fra før. DET hadde vært et godt tiltak for familien, men det virker egenlig ikke som om staten er så opptatt av det. Det handler mest om å sikre mors karriere og den synes jeg jammen mor bør ta ansvar for selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:39   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Vi lever i et land med høy andel selvstendig næringsdrivende, og et flertall av dem menn. Det er ikke bare bare å måtte stoppe all virksomhet for å ta ut permisjon.
Ellers er jeg enig med det eowyn nevner.

Det er veldig mange kvinner som også er selvstendig næringsdrivende, som helt utmerket klarer å få det til å gå opp.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:40   #18
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så far er ikke forelder?

Det er han nok, men om han ikke har mulighet til å ta ut permisjonen så er det barnet som taper på det. Familiene bør ha mulighet til å selv vurdere hva som er best for dem, i hvert fall til en viss grad og barnet bør ha rett på å ha en forelder sammen med seg i det som er satt til å være permisjonstida. Det er i utgangspunktet derfor man har foreldrepermisjon.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:40   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Far har full mulighet til å ta hele permisjonen om ikke mor kvalifiserer til permisjonspenger.

Hæ? Vi fikk i hvert fall beskjed om, av NAV, at siden jeg ikke hadde jobbet, hadde ikke mannen min krav på noe permisjon i det hele tatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:41   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nei, er det det? I så fall må det ha skjedd de siste par årene. Min mann fikk ingen permisjon i 2008, da jeg ikke hadde tjent opp rettigheter til egen permisjon.

Det ble endret i 2010/2011. Her står det om reglende som gjelder nå for barn født etter 1. juli 2011.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no