Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-12, 21:54   #41
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Ingen fedrekvote samtidig med mor.



Det tolker jeg som at to permisjoner ikke kan avvikles samtidig.

Man kunne tidligere i 2006 ta de samtidig, men som tildligere sagt, den totale perioden man mottar penger vil bli tilsvarende avkortet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:56   #42
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Ja, jeg kjenner påfallende mange kvinner som betrakter permisjonen som sin og at de gir bort av den til mannen. Jeg har fått mange reaksjoner på at min mann har tatt det dobbelte av det som var fedrekvoten før 1. juli i fjor, altså 20 uker, og slett ikke kun positive. Det er visst veldig rart at jeg vil gi fra meg 10 uker og begynne å jobbe så "tidlig"...

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:56   #43
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Tøys. Alternativet er jo at ingen har de ekstra ukene, er det noe bedre da?

Jeg har forstått det som om den samlede permisjonsperioden utvides med to uker, og da synes jeg det er strålende. Jeg synes imidlertid ikke de trenger å ta flere uker av fellesdelen og øremerke far. Til tross for at jeg er veldig for fedrekvoten som et virkemiddel for å jevne ut tradisjonelle kjønnsrollemønstre, så vil jeg gjerne beholde muligheten kvinner har til å være hjemme med barna sine til de er ferdige med fullamming og godt over på fast føde. Min minste var temmelig treig der. Jeg synes ikke ammeargumentet er gyldig så veldig lenge, men litt så. Og så kommer man ikke unna at det er en påkjenning å gå gjennom svangerskap og fødsel, og seks uker etter fødsel var i alle fall ikke jeg brukandes til stort.

Det at alle menn ikke tar ut fedrekvoten, er for meg et signal på at den fortsatt behøves. Jeg tror det er mye lettere for menn med kjipe arbeidsgivere å få aksept for å være hjemme med barn, når de permisjonsukene er et gode som faller bort om de ikke tar dem. Det tar tid å endre forventninger og fastgrodde holdninger til at det å ta seg av barn under året er en kvinneoppgave. (Jeg kjenner vitterlig folk på min egen alder som mener det!) Det er ikke gjort på en generasjon. Fedrekvoten trengs lenge ennå.

Ja, jeg synes faktisk det er urettferdig at de barna som er så heldige å ha fedre som har mulighet til å ta ut fedrekvoten skal få to uker ekstra, mens resterende ikke får det. Jeg lurer da på om ikke de pengene kan anvendes bedre på en annen måte. Jeg synes nennes forslag om å la foreldrene ha permisjon sammmen i starten er bedre.

Jeg er for fedrekvote, men ikke at den skal utvides ytterligere. Jeg synes igrunn det var greit når den var på 10 uker også. De familiene som har mulighet til det kan dele permisjonen mellom seg utover fedrekvote og mange gjør dette. De som ikke gjør det vil neppe gjøre det om permisjonen utvides heller. Dermed blir det barna som taper.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:58   #44
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dette er for at mor ikke skal bli tvunget tilbake i jobb, men man kan ta det samtidig, men den totale tiden vil bli avkortet.

Hvor står dette?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 21:59   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ja, jeg kjenner påfallende mange kvinner som betrakter permisjonen som sin og at de gir bort av den til mannen. Jeg har fått mange reaksjoner på at min mann har tatt det dobbelte av det som var fedrekvoten før 1. juli i fjor, altså 20 uker, og slett ikke kun positive. Det er visst veldig rart at jeg vil gi fra meg 10 uker og begynne å jobbe så "tidlig"...

Nettopp. Jeg kjeftet på NAV da de var uforskammede nok til å antyde i brevs form at jeg måtte ha dokumentasjon på at Mannen overtok MIN permisjon. MIN? sa jeg, det heter Foreldrepermisjon!. Uansett, yngstemann hadde mer permisjonstid sammen med sin far enn med meg. Det var veldig bra for dem begge. Og anbefales varmt.

  Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:02   #46
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Man måtte ikke ha, man kunne være arbeidssøkende, studerende elns.

Studerende skrev jeg. Vel og merke kombi jobb-studier eller fulltidsstudier. Jeg kan ikke finne i rundskrivet om at det holder å være arbeidssøker.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:04   #47
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Jeg er helt enig med deg Annemede. Jeg mener det er nødvendig å presse familiene til å ha far i større andel av permisjonene. Det er en begredelig andel av fedrene som tar sin del av kvoten, men det er en mye større andel som tar ut fedrekvote nå enn for noen år siden, så det har virkning denne øremerkingen.

Det er mange mekanismer som gjør at mødrene tar veldig mye av permisjonen, og forventninger i samfunnet (av foreldrene selv, slekt og venner, ikke minst arbeidsgivere) er etter min mening en ikke ubetydelig grunn til dette. DET er en av hovedgrunnene til at fedrekvoten fortsatt må gjelde.

Og den over her som mener at mange kvinner tar bevisste valg når de velger å være den forelderen som setter seg i den dårligst økonomiske situasjonen, så er jeg ikke enig i det. Jeg tror mange ikke innser konsekvensene både for seg selv og for samfunnet av de valgene de tar.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:09   #48
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Nettopp. Jeg kjeftet på NAV da de var uforskammede nok til å antyde i brevs form at jeg måtte ha dokumentasjon på at Mannen overtok MIN permisjon. MIN? sa jeg, det heter Foreldrepermisjon!. Uansett, yngstemann hadde mer permisjonstid sammen med sin far enn med meg. Det var veldig bra for dem begge. Og anbefales varmt.

Det er kjempebra at det funket så bra for dere. Vi delte også permisjonen på midten med mellomste. Det fungerte ikke for oss. Mannen min trives kjempegodt sammen med barna sine og bruker like mye tid med dem som jeg, men å gå hjemme i ukesvis passet ikke ham. I tillegg tapte vi veldig mye penger på det, både fordi jeg har fastlønn og det har ikke han og rett og slett fordi han ikke opptjente feriepenger i den tiden han var i permisjon. Jeg arbeider i kommunen og får dermed feriepenger av hele perioden. Det betyr mye for oss som ikke har kjempegod råd fra før av.

Denne gangen tar han 12 uker + 2 uker i forbindelse med fødselen. Ikke fordi jeg ikke vil gi fra meg "mine" uker, for slik tenker ikke jeg i det hele tatt, men fordi det passer best for vår familie.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:14   #49
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det handler mest om å sikre mors karriere og den synes jeg jammen mor bør ta ansvar for selv.

Jeg tror vi er ganske mange som er mer opptatt av barnas behov, deres (statistisk sett) fordel av en tilstedeværende og nær far tidlig i livet, i tillegg til mor.

Jeg er veldig engasjert i spørsmålene rundt foreldrepermisjon, og det er ikke primært mors karriere jeg er opptatt av, men altså barnas behov, og hva barna etter min mening tjener mest på. Positive bieffekter av en solid fedrekvote er at fedre, som jeg mener har blitt diskriminert så det holder i forhold til foreldrekompetanse for små barn, får flere rettigheter og muligheter, og at kvinner ikke blir like akterutseilt og diskriminert i arbeidslivet som tidligere. Bieffektene kommer nok også ofte barna til gode, til syvende og sist.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 05-10-12 kl 22:38.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:17   #50
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror vi er ganske mange som er mer opptatt av barnas behov deres (statistisk sett) fordel av en tilstedeværende og nær far tidlig i livet, i tillegg til mor.

Jeg er veldig engasjert i spørsmålene rundt foreldrepermisjon, og det er ikke primært mors karriere jeg er opptatt av, men altså barnas behov, og hva barna etter min mening tjener mest på. Positive bieffekter av en solid fedrekvote er at fedre, som jeg mener har blitt diskriminert så det holder i forhold til foreldrekompetanse for små barn, får flere rettigheter og muligheter, og at kvinner ikke blir like akterutseilt og diskriminert i arbeidslivet som tidligere. Bieffektene kommer nok også ofte barna til gode, til syvende og sist.

Amen. Eller noe.

  Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:19   #51
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror vi er ganske mange som er mer opptatt av barnas behov deres (statistisk sett) fordel av en tilstedeværende og nær far tidlig i livet, i tillegg til mor.

Jeg er veldig engasjert i spørsmålene rundt foreldrepermisjon, og det er ikke primært mors karriere jeg er opptatt av, men altså barnas behov, og hva barna etter min mening tjener mest på. Positive bieffekter av en solid fedrekvote er at fedre, som jeg mener har blitt diskriminert så det holder i forhold til foreldrekompetanse for små barn, får flere rettigheter og muligheter, og at kvinner ikke blir like akterutseilt og diskriminert i arbeidslivet som tidligere. Bieffektene kommer nok også ofte barna til gode, til syvende og sist.

Som så ofte før er jeg veldig enig med Irma.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:19   #52
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Hvor står dette?

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger
Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger
Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. *For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.
Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.
Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan far få foreldrepenger i 12 uker uten at det stilles spesielle krav til mor.

Dette over er fra NAV.no, det ser for meg ut til at det bare er begrensninger på når far kan starte permisjonen når mor ikke har opptjening rettigheter selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:20   #53
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, jeg synes faktisk det er urettferdig at de barna som er så heldige å ha fedre som har mulighet til å ta ut fedrekvoten skal få to uker ekstra, mens resterende ikke får det. Jeg lurer da på om ikke de pengene kan anvendes bedre på en annen måte. Jeg synes nennes forslag om å la foreldrene ha permisjon sammmen i starten er bedre.

Jeg er for fedrekvote, men ikke at den skal utvides ytterligere. Jeg synes igrunn det var greit når den var på 10 uker også. De familiene som har mulighet til det kan dele permisjonen mellom seg utover fedrekvote og mange gjør dette. De som ikke gjør det vil neppe gjøre det om permisjonen utvides heller. Dermed blir det barna som taper.

Men hele poenget er jo at man ønsker å endre holdningene i samfunnet, slik at enda flere fedre enn i dag skal få mulighet til å ta ut permisjon? De ekstra ukene er jo nettopp et virkemiddel for å motvirke urettferdighet!

Jeg skulle gjerne hatt mer tid sammen med mannen de første ukene når alt er nytt, man skal bli kjent med et nytt, lite menneske og man skal få på plass nye rutiner og sy sammen hverdagen sin på nytt. Men jeg synes det er mye, mye viktigere at menn har press på seg til å være aleine sammen med ungene sine. Min mann har en sånn jobb der det "egentlig ikke passer at han er borte". Han jobber i et internasjonalt selskap, med press fra utenlandske arbeidsgivere i tillegg. Nå har han vært nødt til å være hjemme fram til vi fikk barnehageplass og ta ansvar og avgjørelser sjøl, ikke bare rette seg etter rutiner som jeg har etablert. Mens han har vært hjemme, så har ungene forandra seg så mye at nye rutiner måtte på plass. Som han måtte finne ut av. Jeg ser at det har endra forholdet hans til ungene, til det bedre. Og jeg likte dårlig at han tok ut den første delen av fedrekvoten mens jeg hadde ferie, for da blei det til at mye fortsatt falt på meg. Hyggelig å være sammen alle sammen, for all del, men poenget blei jo litt borte. Og hos oss er vi enda ganske likestilte når det kommer til husarbeid og alt sånt der, vi kunne nok snakka oss fram til en deling av permisjonen uten en fastlagt fedrekvote også. Jeg kjenner fortsatt mange i 30-åra som ikke kunne det. Fedrekvoten må være så lang at det merkes at menn er hjemme med barn, de og.

Barna taper ikke. Alle som har tjent opp rett til permisjon, har fortsatt månedsvis sammen med barna sine. Det er mange barn som får ekstra tid med faren sin, samtidig som det er bra for samfunnet. Og det er snakk om å oppnå endring på lang sikt her. Det er lov å se litt lengre enn sin egen situasjon.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:21   #54
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Studerende skrev jeg. Vel og merke kombi jobb-studier eller fulltidsstudier. Jeg kan ikke finne i rundskrivet om at det holder å være arbeidssøker.

Jeg leste, måtte ha vært studerende, men det holder at man starter på studier.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:24   #55
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Studerende skrev jeg. Vel og merke kombi jobb-studier eller fulltidsstudier. Jeg kan ikke finne i rundskrivet om at det holder å være arbeidssøker.

Det gikk ihvertfall ikke an i 2008. Min mann fikk ikke lov til å overta permisjonen uten at jeg studerte eller jobbet. Vi hadde planlagt å dele 50/50, og jeg ble rimelig forbanna over at vi ikke fikk lov til det.

Jeg forstår at man ønsker tvinge kvinnene ut i jobb, slik at far får alenetid med barnet. Men jeg tror ikke det fungerer. Det hadde vært mer enn nok å si at det bare er en av foreldrene som får statsstøtte for å være hjemme, og at den andre enten må gå uten inntekt eller finne seg en jobb. Hvis det er noen hjemme som passer ungen blir det også *litt* enklere å gå på jobbintervju.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:26   #56
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så far er ikke forelder?

Skjønner ikke hva du mener her jeg.

Du har skrevet en overskrift: "Mulig utviding av foreldrepermisjonen". Jeg påpeker at den blir utvidet. Jeg har ikke uttalt meg noe om jeg er enig eller uenig!

Og ja far er en forelder.

Leste et sted (skal se om jeg finner det) at det bare er 18% som tar ut full pappakvote. Så sånn sett har man vel ikke helt lykkes?

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:28   #57
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det gikk ihvertfall ikke an i 2008. Min mann fikk ikke lov til å overta permisjonen uten at jeg studerte eller jobbet. Vi hadde planlagt å dele 50/50, og jeg ble rimelig forbanna over at vi ikke fikk lov til det.

Jeg forstår at man ønsker tvinge kvinnene ut i jobb, slik at far får alenetid med barnet. Men jeg tror ikke det fungerer. Det hadde vært mer enn nok å si at det bare er en av foreldrene som får statsstøtte for å være hjemme, og at den andre enten må gå uten inntekt eller finne seg en jobb. Hvis det er noen hjemme som passer ungen blir det også *litt* enklere å gå på jobbintervju.

Det ER faktisk mulig å søke ute på arbeidsmarkedet mens du er i permisjon. Jeg tipper at det faktisk kan være et pre å gå på jobbintervju med en baby på slep, og fortelle at "pappaen overtar da og da, så jeg er faktisk tilgjengelig om kort tid" :synsk:

  Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:31   #58
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Skjønner ikke hva du mener her jeg.

Du har skrevet en overskrift: "Mulig utviding av foreldrepermisjonen". Jeg påpeker at den blir utvidet. Jeg har ikke uttalt meg noe om jeg er enig eller uenig!

Og ja far er en forelder.

Leste et sted (skal se om jeg finner det) at det bare er 18% som tar ut full pappakvote. Så sånn sett har man vel ikke helt lykkes?

Jeg forstod ikke hva du ville si.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:32   #59
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Skjønner ikke hva du mener her jeg.

Du har skrevet en overskrift: "Mulig utviding av foreldrepermisjonen". Jeg påpeker at den blir utvidet. Jeg har ikke uttalt meg noe om jeg er enig eller uenig!

Og ja far er en forelder.

Leste et sted (skal se om jeg finner det) at det bare er 18% som tar ut full pappakvote. Så sånn sett har man vel ikke helt lykkes?

Ah. Du påpeker at den blir utvidet, nå er jeg med. Men budsjettet skal jo vedtas først, foreløpig er det vel bare en lekkasje, så skal det behandles, så skal det vedtas?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:35   #60
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Callisto: Det er nettopp derfor jeg mener det er nødvendig med mild tvang, altså det at kun 18% tar ut full pappakvote. Det er jo egentlig en skandale.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no