Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-12, 12:12   #21
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Hadde det enda blitt som lovet først, mulighet for klippekort eller betaling fra dag til dag, var det noe annet.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 12:22   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Dette har også vært gjort på en skole her i osloområdet, og de jeg kjenner som har hatt barn der har vært veldig fornøyde. Det har vært fersk, variert og sunn mat, og har gjort underverker på kresenheten også blant barna. En mor fortalte meg at hun nektet sin datter å få det et halvår, fordi det var såpass dyrt og hun bare spiste brødet og plukket i resten. Det ble faktisk sosialt kjipt for henne, og nå spiser hun fisk to ganger i uken og smaker på nye grønnsaker nesten uten å mukke.

Jeg er enig i at det er dyrt, men jeg tror det ville vært et viktig virkemiddel både for bedre mathelse blant barna og mindre sosiale forskjeller, hvis vi får en betalingsløsning/bidragsordning som legger til rette for det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 12:35   #23
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Sunn mat i skolen høres fint ut, synes jeg. 35 kr dagen synes jeg ikke er noen upris.

På frøknas skole (ungdomsskole) deles det ut gratis frukt hver dag. Også går det an å få kjøpt mat i kantina, men det er visst ikke så stort utvalg har jeg skjønt. Frøkna foretrekker å ha med seg egen matpakke, som hun (sjølvsagt) lager sjøl.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 13:41   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Hadde det enda blitt som lovet først, mulighet for klippekort eller betaling fra dag til dag, var det noe annet.

Stemmer det, det har jeg hørt noe rykter om - at det ble som med skolemelken at man betaler pr. semester?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 13:46   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Det hadde vi nok ikke benyttet oss av. Jeg synes det er greit å ha kontroll på hva ungene spiser i lunsjen, og vi har jo litt spesielle matpreferanser. Greit at tilbudet kommer altså, men da må det i hvert fall være frivillig om man vil delta eller ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 14:14   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Jeg har ikke tro på det. God og sunn mat fra leverandøren med laveste anbud? Det har ikke akkurat fungert godt i andre tilfeller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 15:48   #27
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Enda litt mer vi skal administrere i skolen, nei takk.

Barna mine hadde hatt med seg matpakke - over 20000 kr i matutgifter til skolemat hadde ikke vært aktuelt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 16:55   #28
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Stemmer det, det har jeg hørt noe rykter om - at det ble som med skolemelken at man betaler pr. semester?

Ja, desverre, og det er en uting. Etter jul skal begge ungene ha, og det vil medføre to faktura på over 2000, vi får ikke noe avslag heller fordi det følger samme kriterier som nedsatt SFO og barnehage, dvs de går ut fra brutto inntekt og ikke netto.

Vi fikk vite at det ble ca 30 kroner i UKEN fra læreren til eldste, og fra læreren til guttungen fikk vi vite at det ble klippekort og muligheter for å kjøpe mat fra dag til dag.

Hadde vi fått månedsfaktura, hadde det vært litt lettere ja.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 18:05   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det hadde vi nok ikke benyttet oss av. Jeg synes det er greit å ha kontroll på hva ungene spiser i lunsjen, og vi har jo litt spesielle matpreferanser. Greit at tilbudet kommer altså, men da må det i hvert fall være frivillig om man vil delta eller ikke.

Det MÅ jo være frivillig hvis det skal være egenbetaling. Ellers er det ikke lenger gratis skolegang.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:04   #30
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Det er 190 dager i et skoleår, så da blir det vel 6650 kr i året, ingen upris syns jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:13   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er 190 dager i et skoleår, så da blir det vel 6650 kr i året, ingen upris syns jeg.

Hvis du har 1 barn ja?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:18   #32
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Jeg har to unger som kommer inn under dette, og vi måtte prioritere han som fikk sosiale problemer i klassen pga at han først ikke fikk matordrningen.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:31   #33
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvis du har 1 barn ja?

Ja, stemmer. siden antallet barn i skolen jo varierer så må man nesten ta utgangspunkt i det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:32   #34
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Etter erfaringen fra SFO stiller jeg meg tvilende. Matplanen så fin ut, men etter hvert utviklet det seg til at halvparten "ikke gikk an" å spise. Enda Snuppa her ikke er spesiel kresen. Med all sparingen i solen regner jeg med at tilbudet enten blir dårlig eller dyrt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:36   #35
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Guttungen min som vanligvis er kjempekresen, er såpass mett etter skolematen at han faktisk ikke spiser middag engang, men venter litt og tar en skive eller to til kvelds... Pussig nok :P

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 20:38   #36
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Min, som får tilbudet på SFO, var veldig fornøyd. Men han finnes ikke kresen, da.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 20:46   #37
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Her har de en matordning, men den er vel et prøveprosjekt, så om den kommer til å vare vet jeg ikke. Det kostet iallefall 700 kroner fra 1.10 og ut skoleåret, jeg har ikke regnet på hva det er pr dag. Da får de 2 brødskiver(grovt brød som er spesialdesignet skole og barnehage) med litt forskjellig pålegg. Så får de pizza en gang i mnd. Dette tilbuder er 4 dager uka for de på barnetrinnet. Onsdager er kortdag så da får de ikke mat. Sfo har jo matpenger i tillegg. Der får de varmmat på onsdager, og eller det samme grove brødet og diverse pålegg.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 20:50   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skolefruktordningen var jo også fantastisk i følge enkelte politikere, men det har endt opp som en dårlig vits slik jeg ser det, selv om mine unger er glad i frukt.

Hvorfor det? Jeg har jobbet på to skoler etter at dette ble innført, og begge stedene elsker elevene frukten de får.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 20:58   #39
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Min, som får tilbudet på SFO, var veldig fornøyd. Men han finnes ikke kresen, da.

Khadilusken får jo også på SFO, og hun synes det er dødskult. Om det er turen i kantinen eller maten som teller mest, vet jeg ikke

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 21:02   #40
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Når det gjelder denne skolen som det linkes til HI så har de såvidt jeg har forstått ansatt en kokk? I tillegg så er elever med på tilbereding. De lager varm mat hver dag som koster 28,- hvis man vil ha frokost også blir det 35,-.
Ru og Nabbe får arrestere meg hvis jeg tar helt feil.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no