Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-12, 16:41   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Har skolen din et varslingssystem hvor hjemmet varsles samme dag hvis elever er borte uten at skolen har fått beskjed? Denne problemstillingen har jo blitt aktualisert med forsvinningssaken i Gøteborg. Jeg vet at det er enkeltskoler i landet som har slike rutiner, men fortsatt er omkvedet gjerne at det er vanskelig gjennomførbart. Jeg synes ut fra saken i Aftonbladet at det ser ut som slike varslingsrutiner er vanligere i Sverige. Noen som vet? Og evt. vet hvordan det løses i praksis?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:43   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi må melde fra ved fravær, enten via mail eller mobil. Har fått tlf. om vi har glemt oss ut.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:45   #3
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Når jeg gikk på skolen (barne og ungdomskole) i Sverige, måtte man ringe til kontorpersonalet litt før skolen startet og gi beskjed om at ikke barnet kom. Ellers ble man etterlyst. Jeg skjønner ikke at skolen i Norge skal ha så store problem med det samme. Det er jo en stor trygghet i forhold til om noe skulle skje på skoleveien eller barnet velger å skulke. Her skkal vi bare skrive melding i ettekant av fraværet ved sykdom.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:47   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Nei, vi har ikke noe slikt system. Gir ikke beskjed om fravær før i meldingsboka i etterkant, bortsett fra ved langvarig sykdom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:48   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Der poden går må vi ringe på morningen og gi beskjed om de ikke kommer, om sekretær ikke har fått beskjed til kl 8 ringer hun til foreldrene.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:48   #6
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

På barneskolen til minstemann ringer skolen 15 min etter skolestart om eleven ikke er kommet. De blir også hentet på bussholdeplassen og fulgt til skolen.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:53   #7
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

På barneskolen til minstemann ringer skolen 15 min etter skolestart om eleven ikke er kommet. De blir også hentet på bussholdeplassen og fulgt til skolen.

Vet du hvordan de løser det i praksis? Ringer kontaktlærer opp fra klasserommet til sekretær med fraværsrapport eller noe sånt?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:54   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Der poden går må vi ringe på morningen og gi beskjed om de ikke kommer, om sekretær ikke har fått beskjed til kl 8 ringer hun til foreldrene.

Gjelder det på SFO da? Eller begynner de på skolen før 8?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:57   #9
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Gjelder det på SFO da? Eller begynner de på skolen før 8?

Er ikke morgensfo her, skolen starter 8, regner med hun går rundt i klasserommene og får beskjed om hvem som ikke har kommet å så ringer hun de som da ikke har meldt inn fravær.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 16:59   #10
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Er ikke morgensfo her, skolen starter 8, regner med hun går rundt i klasserommene og får beskjed om hvem som ikke har kommet å så ringer hun de som da ikke har meldt inn fravær.

Ok. Ikke så stor skole da, regner jeg med?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:04   #11
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ok. Ikke så stor skole da, regner jeg med?

Ikke så stor nei, er vel rundt 170 elever tror jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:08   #12
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Ikkje noko slikt system, ikkje der ungane går og ikkje der eg jobber. Det hadde kanskje gått an å organisere, men enkelt hadde det ikkje vore. Skule med ca 300 elevar, kontordama er ikkje på fulltid, ho er også lærar, så det er absolutt ikkje sikkert ho kan ta seg av å kontakte foreldre til manglande elevar. Som lærar måtte eg evt. gå frå klassa for å ringe. Dessverre kjem ein del elevar nokre minutt for seint, så da måtte eg gjerne forlate klassa midt i første time. Vi har ikkje telefon på klasseromma, så skulle eg ringe derfra måtte det vere fra min private mobil, noko eg ikkje synes skal vere ei fast løysing. Sidan kontordama ikkje har moglegheit til å administrere reistrering av fråvær (det har vi snakka om og det er ikkje mogleg) måtte ein anten ta det på e-post, og da må i så fall foreldra vere tidleg ute, ein les jo ikkje den rett før undervisning iallefall, evt bruke SMS, i så fall på lærarens private telefon. Seier ikkje at dette er eit umogleg prosjekt altså, men det er liksom ikkje berre berre heller.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:11   #13
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi må melde om fravær. Foresatte til barn som ikke har meldt fravær og ikke møter på skolen innen kl. 08.45, blir kontaktet.

Her er det min. to lærere tilstede, helst tre, så det er alltid noen som kan gå ut av timen for å kontakte foreldre ved behov.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 09-11-12 kl 17:19.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:17   #14
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Jeg spurte om dette da vår eldste begynte på skolen.
Og vår skole har ingen rutiner for å varsle.
Heldigvis går han med andre til skolen.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:18   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi må melde fravær for 1 - 4. trinn.
Ringer skolens kontor mellom 08.00 - 08.30 og gir beskjed.
De har opprop i klassene når de går inn kl. 08.30, og enten henter noen oversikten, eller en av elevene løper over til kontoret med den.
Vi glemte å ringe en gang og 08.40 kom det telefon fra skolens kontor og lille E ble etterlyst.
Dette er innført på alle kommunens skoler, og fungerer greit.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:44   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Vi må melde om fravær. Foresatte til barn som ikke har meldt fravær og ikke møter på skolen innen kl. 08.45, blir kontaktet.

Slik er det her også. Dog stusset vi litt da vi fikk beskjed om at i 3.trinn så er det slutt på dette... Som jeg sa til min mann så synes jeg det er rart. Det er jo da barna gjerne begynner å gå mye selv. Mye mer viktig å få en tlf da enn med en 1.trinnselev som blir fulgt til døren... Kommer til å ta det opp videre. Det er en god trygghet å ha. Med tanke på hva som har skjedd de siste mnd så er det ihvertfall merkelig å kutte i en slik ordning.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:51   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Ikke noe system her, vi skal melde inn på SMS om man er borte, men om man ikke gjør det blir det ikke barnet etterlyst. Det ble tatt opp på foreldremøte, men der var svaret at dette ikke er skolens ansvar.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:51   #18
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi har ikke noe slikt system for å etterlyse elever som ikke har kommet på skolen. Vi skriver i meldeboken i etterkant. Jeg satt å leste på nettet om hun i Sverige som var forsvunnet, da de ringte fra ungene sin skole. Klokken var ca 9. Jeg ble rimelig svett, men de ringte bare for å høre om det var riktig at datteren min ikke skulle vaksineres. Det hadde hun sagt nemlig .

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:55   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi melder ikke fra ved korttidsfravær, barna får med seg melding når de kommer tilbake på skolen. Hadde en av ungene blitt lagt inn på sykehus og det ble klart at fraværet ville vedvare over noe tid ville jeg ha meldt fra til skolen.

Vi vil altså ikke bli kontaktet om en av ungene ikke kommer frem til skolen. Jeg trodde i grunnen dette var vanlig.

Vi har diskutert dette i FAU og har snakket med skolen om det der, men de var ikke særlig interesserte i å ha varsling av korttidsfravær.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 17:56   #20
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Tror ikke det er et system på skolen, men storesøsters lærer har sagt at hun vil at vi skal si fra før klokka 08.30 på telefon eller sms dersom barna er syke. Har vært et par episoder med barn som har tullet på skoleveien og dermed kommet alt for sent.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no