Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-12, 17:57   #21
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Her må man ikke melde om barnet blir borte. Synes det er dumt, vår førsteklassing går ofte alene til skolen, så en slik ordning savner vi.

Jeg synes egentlig at skoler burde ha et slikt varslingssystem. Liten sjanse for at noe skjer på skoleveien, men i et folkehelseperspektiv burde jo alt gjøres for at foreldre skal føle seg trygge på å sende barna gående til skolen. Og dette er et tiltak som koster minimalt med penger.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:02   #22
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Ikke noe varselsystem verken fra skole eller SFO.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:04   #23
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Her ringer de oss hvis barna ikke dukker opp. Var en selvfølge for rektor at det skulle gjøres, mulig fordi han selv har barn i barneskolealder? Vi er blitt oppringt 1 gang da jeg hadde glemt å gitt beskjed. Vet ikke hvordan de gjør det i praksis, men det var kontordamen som ringte oss.

Er veldig glad for at de gjør det på dette viset. Barna har ganske lang skolevei, så det er en god trygghet å vite at vi får beskjed om de ikke skulle dukke opp.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:10   #24
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Ikke noe system her. Jeg tror vi må ringe og si fra på dag tre eller fire eller noe, ellers er det bare melding i etterkant. Liten skole, under 100 elever.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:12   #25
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi må gi beskjed pr sms eller telefon inne kl 08.30 hvis barnet ikke kommer på skolen. Hvis ikke lærere har fått beskjed av sekretæt innen kl 08.45 om fravær så skal det ringes det hjem. Dette gjelder alle trinn.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:14   #26
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi sender en mail samme morgen barnet er hjemme, og får en telefon fra skolen hvis barnet ikke har krysset seg inn og det heller ikke er kommet mail fra foreldre.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:22   #27
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Her ringer ikke skolen noen som helst før det har gått tre dager uten at de har hørt noe fra de som er borte.

Pga litt uheldige omstendigheter rundt oss, har jeg en avtale at jeg alltid sier i fra om barna er borte eller kommer senere. Uten unntak.
Og dukker de ikke opp, så skal de ringe.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:30   #28
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Jeg mener det der er litt småkrøllete rent juridisk sett. Skolen har ikke lov å kreve at foreldre gir beskjed før det har gått 3 dager. De har derimot lov å ringe å sjekke fra dag en.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:45   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

INgen varsling her, og det synes jeg er veldig dumt. Det er jo ofte i forbindelse med skolevei at forsvinningssaker skjer.

Nå i høst så har begge skolene våre, pluss flere skoler i nærområdet gått ut med varsel om at barn gjentatte ganger har blitt forsøkt lokket inn i biler, og da burde det i min verden blitt satt inn div tiltak. Som feks et varslingssystem i forbindelse med fravær.

Jeg kunne godt tenkt meg det på ungdommskolen også, for tenåringer er vel ikke mindre utsatte, og da spesielt jentene. Nå går jenta mi sammen med andre både til og fra skolen, og de varsler jo hverandre ved fravær, men slettes ikke alle går sammen med noen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:55   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

På Lillemann sin skole må vi ringe så snart kontoret er åpent og gi beskjed om fravær, men dette handler om strukturering av personalet, da veldig mange av barna har 1-1 bemanning.

På Guttungen sin skole melder vi om fravær i meldeboka i etterkant, om det er kortvarig fravær. Ved lengre sykdom, sender vi mail eller ringer kontoret. Jeg har aldri opplevd at Guttungen er blitt etterlyst om vi har holdt ham hjemme en dag.

Jeg tror jeg ville satt pris på om skolen faktisk ringte og etterspurte barnet, all den tid flesteparten av barna går til og fra skolen her vi bor. Jeg har jo, sånn egentlig, ingen garanti for at Guttungen går til skolen eller et helt annet sted, annet enn at jeg må stole på ham. (Andre alternativer til at han ikke skulle dukke opp, orker jeg ikke tenke på, kjenner jeg.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:00   #31
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Her brukes skolearena, og vi får mail rundt kl. 10.00.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:11   #32
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Skolen her har sånt system. Begynte med det ved skolestart i fjor. Tror det funker siden de fortsetter.
Om barnet er sykt må vi ringe til en "fraværstelefon" , en telefonsvarer hvor vi sier navn, klasse og dato for fravær. Dette må skje før klokka 8, etter 8 svarer kontoret på skolen men da er det ikke sikkert at listene blir oppdatert.
Om en elev som ikke er meldt syk, ikke møter så blir foreldrene ringt opp ganske kjapt etter skolestart.

Ordningen står forklart på alle ukebrev.

SFO/AKS har også blitt kjempestrenge på at ingen barn får forlate skolen om de ikke har fått beskjed av foreldrene. Det skal sendes sms eller ringes beskjed.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:13   #33
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Når jeg gikk på skolen (barne og ungdomskole) i Sverige, måtte man ringe til kontorpersonalet litt før skolen startet og gi beskjed om at ikke barnet kom. Ellers ble man etterlyst. Jeg skjønner ikke at skolen i Norge skal ha så store problem med det samme. Det er jo en stor trygghet i forhold til om noe skulle skje på skoleveien eller barnet velger å skulke. Her skkal vi bare skrive melding i ettekant av fraværet ved sykdom.

Slik er det er her og. Og da noen av oss tok opp dette på et foreldremøte for noen år siden ble vi nesten stemplet som hysteriske.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:59   #34
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Her ringer skolen til foreldrene dersom barna ikke er meldt syke. Synes det er betryggende!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:03   #35
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Jeg vet ikke om de har noe system for dette. Det har stått på de siste ukeplanene at vi "må" gi beskjed dersom barna er borte fordi læreren blir så lett bekymret om noen ikke dukker opp. Om det betyr at hun faktisk etterlyser de som evt ikke har kommet vet jeg ikke.

Jeg har en avtale om at hun skal ringe meg om storebror ikke dukker opp, denne avtalen inngikk jeg etter at han stakk av fra skolen i stedetfor å gå på sfo. Heldigvis kom han hjem.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:11   #36
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Jeg synes det er veldig rart at skolen ikke har et sytem for å ta imot varsel om sykt barn, men kun melding i ettertid.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:14   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Når jeg gikk på skolen (barne og ungdomskole) i Sverige, måtte man ringe til kontorpersonalet litt før skolen startet og gi beskjed om at ikke barnet kom. Ellers ble man etterlyst. Jeg skjønner ikke at skolen i Norge skal ha så store problem med det samme. Det er jo en stor trygghet i forhold til om noe skulle skje på skoleveien eller barnet velger å skulke. Her skkal vi bare skrive melding i ettekant av fraværet ved sykdom.

Vår skole har et slikt system nå, den. Vi må ringe før kl 08 ved fravær.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:16   #38
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Skolene barna går på nå har ikke noe system for å melde om barn som ikke kommer. Jeg synes det er dårlig!
De forrige skolene barna gikk på sa ifra, og jeg mener det burde være selvfølgelig.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:05   #39
Nutte
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 36
Nutte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Vi må gi beskjed ved å ringe til skolen mellom kl 08.00 og 08.15, kontorpersonal eller rektor som tar imot beskjed. Skolen starter 08.25.

En dag storebror var syk ble vi oppringt av assistenten i klassa som ville sjekke at han var syk. Vi hadde ringt og meldt ifra fravær, men et barn hadde klemt hånden så rektor hadde blitt med på legekontoret og derfor ikke fått gitt beskjed videre. Veldig betryggende å se at det fungerer.
Ca. 250 elever ved skolen.

__________________
Storebror 04 lillesøster 08
Nutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:06   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte

Nei, det er ikke noe sånt system på skolen. SFO har derimot avtaler med foreldrene om hva slags regler som gjelder for barnet, og jeg vet mange 1. og 2.-klassinger har en avtale om varsling dersom de ikke er på skolen innen et gitt tidspunkt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no