Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 16:58   #1
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

SAS på randen av konkurs.. Europa sliter pga konkurranse fra lavkostland.
Norge reddes foreløpig av oljen, men det går ikke på sikt.

Det taes til ordet for at lønnsnivået må ned. Isåfall vil det bety økonomisk ruin og gjeldsoffer på livstid for utrolig mange husholdninger som da ikke vil greie å betjene boliglånene sine - samtidig med at evt boligprisene faller. Så sant gjeldsordningen forblir slik den er idag... (at gjelden følger personen og ikke objektet - i motsetning til bl.a. USA og Storbritannia).

Hva må gjøres? Uten at jeg har master i økonomi anser jeg fryste lønninger, evt fortsatt moderat lønnsoppgang, men en kraftig svekkelse av kronekursen som en mulighet. At den på svikt svekkes til 60-70% av dagens nivå.
Det vil gjøre bl.a. turistnæringen, norske varer og eksportindustrien mye mer konkurransekraftig, og folk vil fortsatt beholde hus og hjem men må sannsynligvis belage seg på å feriere i hjemlandet. Harryhandelen vil selvsagt minske kraftig.

Selvsagt må det investeres enorme summer på innovasjon, forskning og utdannelse, og arbeidsgiveravgiften bør fjernes.


Synspunkter?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 17:36   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Vi må bare få en blåblå regjering så vil alt ordne seg

Men ellers har jeg ikke så mange gode svar, utover at jeg ikke er noen tilhenger av å la merkedet styre "alt". Noen ting er for viktige til at de kan flyte fritt.
Vi har det så alt for godt her i Norge, men forskjellene øker og krisen i Europa vil jo ramme oss også tilslutt, og da vil den ramme de som har minst først.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 19:28   #3
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Lurer av og til hvorfor det kun snakkes om rødgrønn eller mørkeblå (H/Frp) regjering. Det er fullt ut realistisk med en flertalls blågrønn regjering (H/V/Krf). Etter min mening et godt alternativ.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:19   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Det er i hvert fall helt absurd å høre folk snakke om 6-timersdager midt i en enorm, gobal nedgangstid, der halve verden balanserer på kanten av stupet, og et stort antall land er på full fart utfor. Frankrike fikk sin sosialistregjering, som umiddelbart stoppet helt nødvendige reformer (hvem ved sine fulle dem REVERSERER en innstramming i pensjonsrettigheter som endelig har blitt innført?). Der stenges nå industri ned, antagelig irreversibelt. Frankrike! Hvis DEN økonomien ryker, hva da med resten av Europa??

Ingen vet hva som skjer i Kina og om tallene som kommer derfra kan stoles på, eller om det bikker der også. At et enormt selskap som Seadrill (i omsetning og betydning for annet næringsliv, om ikke i antall ansatte per se) flytter fordi de mener at man ikke kan få til tilstrekkelig vekst i et land med latsabber blir møtt med et skuldertrekk. Vi har da så mange andre selskaper. Why bother.

Jeg tror ikke det finnes noen særlig "kur" utover et realt krakk. Og det kommer.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:29   #5
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Det er jo ikke sikkert oppskriften er ytre høyrepolitikk heller (f eks jfr USA under årene med Bush).

Selvsagt bak mål å rope på 6timersdag, like bak mål som å rope på billigere sprit, bensin, færre muslimer og bompenger. Fløypolitikk den ene eller andre veien er en uting i disse tider.

2 europeiske land som greier seg bra er Tyskland og Sverige. De har en moderat, balansert borgerlig politikk. Overført til Norge: jeg vil tro at en Frp-uavhengig blågrønn regjering er det nærmeste man kommer.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:45   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Tyskland greier seg jo ikke så veldig bra da, om Hellas går dunken sliter de tyske bankene.

Norge klarer seg bra pga oljen, men om verden ikke vil ha olje lenger, så sliter vi.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:46   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Jeg klarer ikke helt å se hva et Krf kan bidra med som kan være bra.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:50   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg klarer ikke helt å se hva et Krf kan bidra med som kan være bra.

Flere hjemmeværende mødre på kontantstøtte?

Ellers det Poly sier. Det et vel ingen tvil om at karusellen ikke kan fortsette til evig tid. Alt har sine grenser. Best å ikke sitte med et jævlig svært lån når set smeller...

Og hva som er rett medisin? Definitivt ikke å øke utgiftene ytterligere. Stemmer virkelig det du sa om Frankrike?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:56   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg klarer ikke helt å se hva et Krf kan bidra med som kan være bra.

De har en landbrukspolitikk som er bedre enn Høyre og Frp sin.
Utover det er det lite....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 11:43   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De har en landbrukspolitikk som er bedre enn Høyre og Frp sin.
Utover det er det lite....

Kombinert med kontantstøtte må det jo sies å ha god landbrukspolitisk effekt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 11:47   #11
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Jeg spør retorisk: hva er det Frp har å bidra med som er så bra i en økonomisk situasjon vi har nå?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 11:50   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Jeg er sterkt i tvil om hva jeg skal stemme til neste høst. Og klarer ikke å se noen partier som pr nå bør få min stemme, så jeg håper jo at jeg i løpet av de neste månedene skal klare å lande på et eller annet alternativ som kan være med og danne en regjering som gjør at Norge kan klare seg i fremtiden også.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:01   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Vi lever av olje, våpen og fisk. Helt absurd og definitivt ikke veldig bærekraftig eller smart i et lenger fremtidsperspektiv.

Sverige scorer høyt på forskning og innovasjon, jeg tror det er mye å hente der.

Ellers tror jeg hovedutfordringen ligger i konsekvensene av den enorme velferden vi har her i landet. Alle goder folk tar for gitt, og i stedet for å stramme inn bare økes offentlige utgifter hvert eneste år.

Uten å si for mye vil jeg bare dele en erfaring. Jeg har ikke fått lønnsøkning på fire år og folk her i Norge spør hele tiden "men hvorfor godtar du det"? Jeg kan ikke annet en å tenke i mitt stille sinn at veldig mange er fryktelig ignorante til hva som skjer rundt seg i Europa. Det har vært frys på lønninger i maneg år allerede og millioner av mennesker har fått lønnen redusert betraktelig hvis de er så helige at de har fått beholdt jobbene sine. Goder som pensjoner og andre ting som har gjort opp for en forholdsvis dårlig betalt jobb i offentlig sektor har blitt fjernet.

Så når SAS ansatte tar 15% kutt i lønn tenker jeg welcome to the real world selv om jeg ikke kan annet en lure på hva som ville ha skjedd om offentlig ansatte i Norge måtte tåle samme "kur"? SAS ansatte har jo allerede gått med på masse innstraminger over flere år, noe som er forholdsvis uvanlig i Norge. For hva ville ha skjedd i Norge om staten og kommunene måtte stramme inn budsjetter med 40%? Skulle likt å se reaksjonene i Norge hvis offentlig ansatte måtte godta samme kutt som de gjør i offentlig sektor rundt om i Europa.

Og her går vi julebordsesong i møte. Helt utenklig og totalt out of the question for mitt vedkommende. Det betales ut av egen lomme, selv med payfreeze på fjerde året og det må vi bare godta.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:01   #14
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg er sterkt i tvil om hva jeg skal stemme til neste høst. Og klarer ikke å se noen partier som pr nå bør få min stemme, så jeg håper jo at jeg i løpet av de neste månedene skal klare å lande på et eller annet alternativ som kan være med og danne en regjering som gjør at Norge kan klare seg i fremtiden også.


I disse tider skulle jeg helst sett en AP/H regjering. De har mer til felles enn de liker å innrømme. Tenk hvilken styringsdyktig og ansvarlig regjering det ville blitt.

Jeg mener det er viktigst å unngå fløypolitikk. Jeg vil helst ikke se Frp eller SV i regjeringskontorene. Og kommer da til å stemme på et sentrumsparti. Venstre synes jeg har mange gode og fremtidsrettede løsninger, og jeg vil utrolig mye heller se de i regjering enn Frp.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:03   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

I disse tider skulle jeg helst sett en AP/H regjering. De har mer til felles enn de liker å innrømme. Tenk hvilken styringsdyktig og ansvarlig regjering det ville blitt.

Jeg mener det er viktigst å unngå fløypolitikk. Jeg vil helst ikke se Frp eller SV i regjeringskontorene. Og kommer da til å stemme på et sentrumsparti. Venstre synes jeg har mange gode og fremtidsrettede løsninger, og jeg vil utrolig mye heller se de i regjering enn Frp.

men vil ikke en stemme til V være med og muliggjøre et FrP i regjering?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:14   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

men vil ikke en stemme til V være med og muliggjøre et FrP i regjering?

Nettopp der ligger problemet.

Jeg liker også godt Venstre men må si jeg er lite imponert over hvor lite konsekvent dette partiet er. Jeg har siste året fulgt med på saker de stemmer over i Oslo og ofte stemmer de stikk i strid med det de har sagt, og legger seg på linje med H og Frp. Men slik er jo politikken men det gjør at de definitivt uspiselige for meg.

Men dumt ikke andre partier kan ha samme fokus på innovasjon og forskning som det Venstre har.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:28   #17
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

I disse tider skulle jeg helst sett en AP/H regjering. De har mer til felles enn de liker å innrømme. Tenk hvilken styringsdyktig og ansvarlig regjering det ville blitt.

Jeg mener det er viktigst å unngå fløypolitikk. Jeg vil helst ikke se Frp eller SV i regjeringskontorene. Og kommer da til å stemme på et sentrumsparti. Venstre synes jeg har mange gode og fremtidsrettede løsninger, og jeg vil utrolig mye heller se de i regjering enn Frp.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor Ap og H ikke kan samarbeide noe mer. Det er jo faktisk ikke så stort sprik mellom dem. Mye større sprik mellom H og Frp.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:43   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at norske lønninger, på sikt, må ned på et nivå tilsvarende land som vi kan sammenlikne oss med. Hvordan dette skal gå til, ja det er et vanskelig spørsmål...

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:57   #19
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

men vil ikke en stemme til V være med og muliggjøre et FrP i regjering?


Hvis mange nok stemmer V (og Krf) vil de kunne en flertallsregjering med H, og uten Frp. Derfor bør alle Hvelgere som ønsker en mest mulig grønn profil, vurdere å stemme V (taktisk). Og i alle tilfelle: en stemme til V eller Krf vil redusere Frps innflytelse i en borgerlig blokk.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:57   #20
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at norske lønninger, på sikt, må ned på et nivå tilsvarende land som vi kan sammenlikne oss med. Hvordan dette skal gå til, ja det er et vanskelig spørsmål...


Hva med redusert verdi på den norske krona istedetfor lønnskutt?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no