Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Oppsett nytt akvarium 60 l

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 09:02   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Oppsett nytt akvarium 60 l

Greit nybegynnerkar innbiller jeg meg?
Har vært innom diverse akvaforum, og har nå en plan for hvordan dette skal gjøre. Vil egentlig bare ha synspunkter på om jeg har tenkt riktig.

1. Skylle sand og grus, ha i ca 5 cm
2. Koble til utstyr som pumpe og varmekolbe
3. Ha i vann
4. La stå til vannet er klart
5. Ha i planter, og la stå ca 15-16 dager uten fisk, hvor jeg sjekker nitirittinnhold og evt. bytter vann til null utslag.
6. Ha i fisk - Har sett på Perlegurami og synes de er utrolig fine. Passer det med noen slike?

  Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 19:50   #2
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

60 liter kan gi deg problemer om du ikke passer på og tar hobbyen på alvor. Personlig vil jeg aldri anbefale kar under 100 liter til nybegynnere, men dette er som sagt personlig og det kan så absolutt gå bra om du er flink med vannverdier og ikke "overbefolker".

Jeg ville ikke satt perlegurami i et 60 liters kar, da de kan bli ganske store og krever nok et større kar for å trives.

Jeg anbefaler fiskebasen til akvaforum.no for å se hva slags fisk som vil passe i akvariet ditt, hvilke som liker lignende vannverdier slik at de passer sammen osv osv.

*gleder meg til å sette opp akvarie på nytt etter flytting*

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 19:53   #3
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Forøvrig så det bra ut!

Du kan nok også ha i fisk (les: noen ) tidligere enn to uker før, disse kan være med på å stabilisere vannverdiene. Heller få fisk av gangen enn fullt befolka etter to uker er min erfaring. Kjøp i en butikk der fiskene ser friske ut (eller kjøp/få gjennom nettet, akvaforum har også gode rubrikkannonser) og hold deg til hardføre raser som de første du innfører.

Lykke til!!!

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 20:16   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Ja jeg skal uansett ikke ha et "overbefolket" kar. Få, og friske fine fisker.
Hvilke fisker er hardføre, og passer sammen med de fleste da?

  Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 22:31   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja jeg skal uansett ikke ha et "overbefolket" kar. Få, og friske fine fisker.
Hvilke fisker er hardføre, og passer sammen med de fleste da?

Se på fiskebasen på akvaforum, der får du gode råd i forhold til hvilke fisk som passer sammen.
Jeg har en 50 liter nå som er veldig, veldig bra. Den har fantastisk plantevekst og fisk som stortrives. Her har jeg cda 30 bitte,bittesmå reker som algespisere, ett par kampfisk og en stor stim neontetra (20 stk) Mitt kampfiskpar er mer enn normalt rolige og lite aggressive, denne sammensetningen går langt fra bra for alle !

Jeg har hatt blå dverggurami flere ganger, men dette er ikke av de aller letteste nybegynnerfiskene. Jeg har hatt mer hell med marmorgurami, men dette er en alt for sto fisk til en 60 liter, jeg har hatt dem i 250 liter.

Om jeg skal gi råd om noen konkrete fisketyper må det være de lette artene som molly, guippi, tetra, sverddrager og platy. Alle disse fiskene finnes i flere fargevarianter og undertyper. Felles for dem er at det er fisker som du må ha minst 3 stk. av.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 23:52   #6
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.


Om jeg skal gi råd om noen konkrete fisketyper må det være de lette artene som molly, guippi, tetra, sverddrager og platy. Alle disse fiskene finnes i flere fargevarianter og undertyper. Felles for dem er at det er fisker som du må ha minst 3 stk. av.

Signerer! pass også på at de fiskene du velger stiller samme krav til vannkvalitet og temperatur. Ha flere hunner enn hanner, ellers kan hannene jage den stakkars hunnen slik at hun stresser seg ihjel. Guppyer yngler ca. hver 28 dag, det synes unger er moro
Jeg kan anbefale både neontetra og fantomtetra som meget hardføre fisker som går greit sammen med andre fisker. Eplesnegler er også morsomme

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 09:29   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Karet er nå "ferdig" oppsatt, med riktig vannkvalitet, riktig pH, ikke nitritt, planter på plass, og andre ting jeg vil ha i akvariet.
Bakteriekultur ble tilsatt i går, og jeg har også hatt i litt mat hver dag, for å få fart på bakteriene. Da var det bare å vente i et par uker til før jeg har oppi fisk. :utålmodig:

Jeg har faktisk hatt en levende innbygger der også, som vi fisket ut i dag. En liten, brun snegle. Fulgte sikkert med plantene

Når jeg tenker meg om nå, så ble jeg faktisk usikker på om det var en snegle, eller om det var en bitteliten sånn algespiser type antriscus, plecostomus eller hva de heter. Den var kanskje bittelitt lang for å være en snegle... Den var kanskje 1 cm lang.
Antriscus kan yngle under gode forhold de eller?

Jeg har lest litt for mye om pestsnegler tror jeg. Har bodd på slike akvaforum i det siste.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 12:59   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Det var helt sikkert en pest eller damsnegle fra plantene. Bare å få dem bort så fort som fy. Dersom karet ditt er stabilt og fint nå hadde jeg løpt å kjøpt en ancistrus i allefall og kanskje et platypar + ekstra kone.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 13:19   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Da skal jeg ta en ny sjekk på vannkvalitet NÅ, og LØPE til dyrebutikken om verdiene er fine

Godt vi kverket den sneglen da...! Har ikke sett mer enn den ene, men kan de formere seg når de er SÅ små?

  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 15:06   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Kjøp deg et par praktbotia, de knasker snegler til de er helt borte

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 15:45   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Ja, vet det, men mener å ha hørt at karet bør være større for å ha det?

Har kjøpt 3 Platy og en malle. De hadde ikke flere ancistrus igjen (jeg klarer aldri å lære meg det navnet), men det ville gå fint med den jeg kjøpte i stedet.
Spennende å se hvordan det går nå da

  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 16:03   #12
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

vi bør få se bilde!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 16:14   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja, vet det, men mener å ha hørt at karet bør være større for å ha det?

Har kjøpt 3 Platy og en malle. De hadde ikke flere ancistrus igjen (jeg klarer aldri å lære meg det navnet), men det ville gå fint med den jeg kjøpte i stedet.
Spennende å se hvordan det går nå da

Høres bra ut, får bare ikke håpe de prakket på deg en Pleco i steden for Ancistrus. De kan bli 1 meter lange. Jeg har en på 25 cm.
Praktbotia er fine mot snegler, men de trenger mer plass en 60 liter.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 16:48   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Høres bra ut, får bare ikke håpe de prakket på deg en Pleco i steden for Ancistrus. De kan bli 1 meter lange. Jeg har en på 25 cm.
Praktbotia er fine mot snegler, men de trenger mer plass en 60 liter.

Nei det er ikke Pleco. De vet jeg hvordan ser ut. Det ser ut som en "vanlig" fisk, med sånne lange hår foran.
Skikkelig godt forklart du.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 16:54   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60l

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

vi bør få se bilde!

Litt dårlig bilde, men et visst inntrykk får dere vel.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg akvarium2.jpg (62,5 KB, 38 visninger)
  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 21:14   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nei det er ikke Pleco. De vet jeg hvordan ser ut. Det ser ut som en "vanlig" fisk, med sånne lange hår foran.
Skikkelig godt forklart du.

Hehe, bra det ikke var pleco. Da vil jeg tro det er en siamesisk algeeter eller en flying fox, sistnevnte kan bli veeeldig hissig. Begge blir store fisker.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 21:15   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Nei, nå ser jeg den jo på bildet ! Det er en stakkar liten og søt pansermalle Dette er ikke algespiser, men bunnlevende flokkdyr du må ha mange av !
I såfall bør de skamme seg hardt og lenge i dyrebutikken du har handlet i.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.

Sist redigert av Susse : 24-09-09 kl 21:26.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 21:22   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Her er en av mine så ser du om jeg tror rett:

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 21:53   #19
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Nei, nå ser jeg den jo på bildet ! Det er en stakkar liten og søt pansermalle Dette er ikke algespiser, men bunnlevende flokkdyr du må ha mange av !
I såfall bør de skamme seg hardt og lenge i dyrebutikken du har handlet i.

What? Hun forklarte meg at det var en algespiser hun joh! For jeg skulle ha en ancistrus, men det hadde de ikke.
Hrmf - da må jeg se om denne overlever, og så evt. kjøpe noen flere da?
Det er en slik du har bilde av ja.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 22:01   #20
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppsett nytt akvarium 60 l

Tenkte meg det ja, dama må få beskjed om at sånt ikke er greit, stakkar liten. De er supersøte og trivelige fisk, men bør absolutt være i stim på minimium 4 stk.
Som sakt spiser de ikke alger, men er flinke ryddere allikevel. De kan ikke ha grus som bunnsubstrat, det skader de fine bartene. De fyker rundt på bunnen i flokk og graver mellom sandkornene med bartene for å finne matrester. Mange flotte arter av corydoras.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no