Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Akvarium for dummies

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 23:48   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Akvarium for dummies

... og da mener jeg dummies!

Jeg tror jeg har lyst på akvarium, meg jeg vil ha minst mulig jobb.

Hva trenger man, hva koster det, hva krever det av tid mtp renhold f.eks.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 12:52   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

... og da mener jeg dummies!

Jeg tror jeg har lyst på akvarium, meg jeg vil ha minst mulig jobb.

Hva trenger man, hva koster det, hva krever det av tid mtp renhold f.eks.

Først av alt: ikke kjøp for lite, jo mindre akvarie, jo vanskeligere å få det til uten sykdom og tragedie. Jeg har mange akvarier og det letteste og mest vellykkede er på 200 liter. Det er jo ganske stort, men begynn med minimun 50 liter ! Da får du lettere en god økobalanse.
Hva slags akvarie vil du ha ? Det finnes mange alternativer, se på www.akvaforum.no, der får du masse tips. Se på akvariegalleriene, så får du inspirasjon. Det er stadig tilbudspakker med akvarie, pumpe og varmekolbe til slags i dyrebutikkene.
Om du skal ha stort akvarie er det en fordel å velge et akvariemøbel, for da bør du ha en utvendig pumpe. Husk at det blir vanvittig mange kilo !
Tålmodighet er veldig, veldig viktig og kan ikke understrekes nok !
Hva det koster avhenger veldig av hva du vil ha, størrelse og type innbyggere. Jeg anbefaler at du ikke velger stein eller grus som bunnsubstrat, men elvegrus eller sand, f.eks Rådasand er flott.
Det gir deg mange flere valgmuligheter i forhold til fisk. Om du skal ha en algespiser eller andre typer maller bør du ha en akvarierot, fiber er svært viktig for disse. Røtter er også flotte å feste planter i. Planter er dyrt, og du trenger en god del.
Tenk, tegn og planlegg. Les og kos deg. Det tar ganske lang tid fra karet er i hus til det er ferdig til å flyttes inn i.
Finn deg en god dyrebutikk med folk som kan fisk når du er nybegynner, så slipper du triste skjebner når en blir solgt fisk som ikke passer sammen, som er for stor osv.
Av utstyr trenger du : akvarie, bakgrunn, pumpe, varmekolbe, diverse algeskraper, vannforbedringsmidler, teststett til å sjekke vannkvalite, håver i ulike størrelser, filtermedier til pumpa, timer til lyset, fiskefor etter hvilke typer fisk du har, hevert med sil for å bytte vann, en helt ny og ubrukt 10 liters bøtte som kun skal brukes til akvariet.
Tid er en annen sak. Jo større kar jo mindre jobb, det holder seg lenger rent. Et vannbytte med 1/3 av vannet bør gjøres ca hver 10. dag på kar av litt størrelse. Skrap av alger osv. tar en ved behov. Rensing av pumpa tas når vanntrykket begynner å bli dårligere.
Ps. litersyken er fryktelig skummel.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.

Sist redigert av Susse : 26-09-09 kl 12:57.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 17:48   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Mannen min påstår at det lukter... Gjør det det?

JEg tenkte la det stå i en del av en hylleseksjon som har båret _mange_ tunge bøker.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 18:23   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Det er ingen billig hobby, det er sikkert! Ikke i starten nei. Etterhvert koster det jo ikke så mye, når man har skaffet alt nødvendig utstyr.
Fikk en sånn akvariumspakke med kar, pumpe, varmekolbe, håv, grus og fiskemat - 60liter.
I ettertid har jeg kjøpt 3 planter, plastbøtte og slamsuger, 10 neontetra, en pansermalle, en ancistrus, 2 honninggurami, 3 platy, noen steiner og en steinhelle, en rot, litt mat, og algespisermat, samt div. tester av vannkvalitet.
Jeg har nok bikket 1500,- er jeg redd. Og det er etter at karet kom i hus.
Men nå har jeg jo skaffet det som skal til.

Det kommer til å bli en dyr hobby for mitt vedkommende, det bare vet jeg. Har allerede sett meg ut et nytt kar til 4500,-

Det lukter ikke med mindre du stikker nesa helt nedi under toppen. Det er jo lokk på, så merker ingen ting til det.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:13   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Absolutt ingen lukt nei, kun når jeg renser pumpa.

Dyrt ? Absolutt !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 21:28   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Hvor ofte må den renses da, Susse?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 23:39   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvarium for dummies

På mitt kar som er 60l kommer jeg til å bytte ca 1/3 en gang i uka.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 11:14   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hvor ofte må den renses da, Susse?

Pumpa på de store karene renser jeg max 2 ganger i året, det tar en god time og er en del jobb. De små karene med innvendig pumpe er jo av langt dårligere kvalitet og trenger å renses noe oftere. Vi snakker ikke om mye lukt ! Mannen min sitter i andre enden av stua og merker ikke hva jeg gjør.
Når jeg renser de små pumpene tar jeg det samtidig med vannskifte og skyller/klemmer pumpesvampen i det uttappede vannet, det tar 2 minutter.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:47   #9
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Hvor stort er et "stort" kar?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:16   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium for dummies

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hvor stort er et "stort" kar?

Hehe, det kommer vel ann på hvem du spør, men for min del tenker jeg på fra 150 liter og oppover til 1000. De små karene mine er mellom 20 og 60 liter.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no