Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-17, 17:38   #21
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Eg slår eit slag for fattigfolket, 200 er og ein heilt vanleg sum å få frå tanter og onklar.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 17:50   #22
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

I vår familie får nevøer og nieser 1000,-

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 17:50   #23
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Husker ikke om det var 800 eller 1000. Vi ble i hvert fall enige oss søsken i mellom. Mannens familie er det 500 tror jeg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 18:15   #24
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

2000 fikk vår nevø.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 18:19   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi har avtalt 1500,-

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 18:34   #26
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.339
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi gir 2000,-, men har kun 2 nieser og sønnen til min brors samboer. Usikker på om han skal få like mye, men det har vi noen år å tenke på, han er kun 9 år. Mine unger har fått 2000,- av min ene bror og 1000,- av min andre. Det er basert på betalingsevne, og er helt greit for oss selvsagt. Mannen har ingen søsken.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:01   #27
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Jeg er aleine og gir 500,-. Jeg tenker at det avhenger av 1) hvor god råd man har og 2) hvor man ønsker å legge lista. Lista kan jo ta utgangspunkt i 1) dersom alle har noenlunde lik økonomi, men dersom f.eks konfirmantens foreldre har dårligere råd og du selv har fire barn som skal konfirmeres de neste åra er det lurt å tenke gjennom hva de føler de må gi tilbake.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:03   #28
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Vi ser nok også an på mannens side, der har vi begge familier første konfirmant samme år. Blir jo litt bytting av penger, men hvis de feks gir mer enn 1000 til vår, gjør nok vi det tilbake.

Og så kom jeg på at vi er ikke helt først likevel. Stedatter til broren til mannen har samme helg.
Glemsk sier du..

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:11   #29
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

På min side gir vi 1000 kr. Mange nevøer og nieser, så vi ble enige om den summen.

Våre to eldste er de to eneste foreløpig som er konfirmert på mannen sin side. Der er det færre barn og bedre råd, mener onklene gav 2000 kr.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:28   #30
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi har fire stk, og det er langt mellom de to eldste og de to yngste, så jeg tenker ca. 2000,-

Vi er faddere til alle, men jeg hadde ikke gjort forskjell der tror jeg. Tenker at alt fra 500,- og oppover er helt ok, sikkert mindre også om man har dårlig råd. Det er tross alt det som avgjør hva man har å avse i slike sammenhenger. Og det har både store og små barn bare godt av å lære seg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:44   #31
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi har gitt 1000 til nieser og nevøer, pluss et smykke til de vi er faddere på.

Nå er det noen år siden de på min side var konfirmanter, så det er mulig vi øker beløpet litt når gjengen på mannens side skal til pers.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 19:46   #32
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Opprinnelig lagt inn av Effie, her.

Eg slår eit slag for fattigfolket, 200 er og ein heilt vanleg sum å få frå tanter og onklar.

200 kr fra tanter og onkler? Det tviler jeg faktisk på er helt vanlig (at det er helt greit er jo en annen sak!). Det var vanlig med mye mer enn det allerede da jeg var konfirmant.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:00   #33
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi ga 1000 til førstemann for to år siden, og nå kommer det 13 til på løpende bånd, så vi kommer nok til å holde oss på den summen.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:04   #34
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.357
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi har nettopp hatt konfirmasjon. 1500 kr var vanligste gaven fra tanter og onkler, med et unntak eller to i begge retninger.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:12   #35
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

200 kr fra tanter og onkler? Det tviler jeg faktisk på er helt vanlig (at det er helt greit er jo en annen sak!). Det var vanlig med mye mer enn det allerede da jeg var konfirmant.


Tja, det er vel forskjellig rundt om? Ingen av mine har fått meir enn 2-300 fra sine tanter og onklar, mulig med unnatak av ei tante, og fekk rundt 1000 frå besteforeldra om eg hugsar rett. Skal nok innrømmast at me er ein ganske nøktern familie når det gjeld gåver, men i dei (få) konfirmasjonane eg har vore i har det ikkje vore særleg mykje større summar enn det.

Min sambuar sin familie har eit heilt anna forhold til pengar, dei gir kvarandre 4-5000 til bursdagar og sånt. Eg nektar å vere med på den.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:16   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Det blir vel rundt 1500 kr på et fadderbarn og en niese dette året. Vi ga rundt 1000 kr forrige runde med konfirmanter i mannens familie, men det er 10 år siden sistemann der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:42   #37
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Vi snakket om det og ga 1000. Det er bare 4 barn i niese/nevøgenerasjonen, vet ikke om vi hadde gitt det samme i en familie med MANGE onkel/tantebarn.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 20:53   #38
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Nå snakker jeg helt for egen del, og utfra egne forutsetninger økonomisk. Men jeg tenker at det vi gir i gave minst bør dekke inn for kuvertprisen det koster å ha oss fire i selskapet. Så er det selvsagt veldig varierende, men i de konfirmasjonene vi har vært har det som regel blitt servert tapas/ koldtbord fra catering, og i bryllup, for å ta det også, serveres det gjerne middag med drikke og alt etterpå. Jeg tenker gaven vår minst bør dekke inn for en slik helaften når vi har råd til det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 21:01   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Opprinnelig lagt inn av Effie, her.

Tja, det er vel forskjellig rundt om? Ingen av mine har fått meir enn 2-300 fra sine tanter og onklar, mulig med unnatak av ei tante, og fekk rundt 1000 frå besteforeldra om eg hugsar rett. Skal nok innrømmast at me er ein ganske nøktern familie når det gjeld gåver, men i dei (få) konfirmasjonane eg har vore i har det ikkje vore særleg mykje større summar enn det.

Min sambuar sin familie har eit heilt anna forhold til pengar, dei gir kvarandre 4-5000 til bursdagar og sånt. Eg nektar å vere med på den.

Jeg tviler ikke på at det forekommer, men helt vanlig tror jeg faktisk ikke det er.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-17, 21:29   #40
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva/hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til nevø?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nå snakker jeg helt for egen del, og utfra egne forutsetninger økonomisk. Men jeg tenker at det vi gir i gave minst bør dekke inn for kuvertprisen det koster å ha oss fire i selskapet. Så er det selvsagt veldig varierende, men i de konfirmasjonene vi har vært har det som regel blitt servert tapas/ koldtbord fra catering, og i bryllup, for å ta det også, serveres det gjerne middag med drikke og alt etterpå. Jeg tenker gaven vår minst bør dekke inn for en slik helaften når vi har råd til det.

Fullstendig fremmed tanke for meg. Når vi holder selskap, tenker jeg at lokale/mat/pynt er vår utgift, ikke at vi som vertskap skal "tjene den inn" på presangene vi får.

En del av konfirmasjonene vi reiser i, forutsetter flybilletter og hotell, og avspasering fra jobb kan også forekomme. Så sånn sett ender vi i minus uansett hvor gjev serveringen måtte være - men det blir som sagt helt rart for meg å se det på den måten.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no