Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 20:04   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Nå har en professor fått sparken (les også de eldre artiklene om samme sak) fordi han visstnok var vanskelig å samarbeide med. 12,5% av de ansatte ved HF føler seg mobbet. Hovedvernombudet sier at "Mange som kommer til meg er selv en belastning for arbeidsmiljøet".

Jeg er selv skeptisk til arbeidsmiljøet ved universitetet, og har inntrykk av at det foregår veldig mye intern kniving, om penger, ressurser og posisjoner.
En av hovedgrunnene til at jeg droppet å ta doktorgrad, var at jeg ikke opplevde miljøet på UIO som særlig inkluderende. Den ene professoren som ble ansatt innen mitt fagområde, og som kunne vært en mulig veileder for meg, sluttet etter noen få måneder fordi hun ikke fikk skikkelige arbeidsforhold. Selv fikk jeg ikke tilgang på samlingene jeg ønsket å studere til hovedfagsoppgaven. Det gikk greit likevel, fordi jeg ble ønsket hjertelig velkommen til å studere samlinger i Russland, England, Sverige, Island og Danmark.

Hva er problemet? En ledelse som ikke skjønner seg på akademikeres luner, eller altfor lunefulle akademikere?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 21:57   #2
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Har ikke dette vært en del av det akademiske liv i uminnelige tider da? Har et inntrykk av at dette er svært utbredt, men på meg virker det hele smålig og latterlig.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 00:25   #3
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Jeg skylder nevnte professor en stor takk.
Han hjalp meg masse med å lose meg igjennom eksamen i vår.
Synes dette er trist, og har hatt en anelse om at det har vært gnisninger på HF. Professoren virket dyktig og faglig sterk.

__________________
Kråkebolla 04 med syngestjernekjole og rosa glassko
Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 14:01   #4
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Jeg jobbet med administrasjon på UiO i 9 år av og på, og dette er absolutt en debatt som stadig dukker opp. De administrative skjønner ikke de vitenskapelige, og omvendt. Noen steder mer enn andre. Jeg synes at instituttet jeg arbeidet på strakk seg langt for å imøtekomme de vitenskapelige, men de så det nok ikke slik.

Da jeg tok hovedfaget mitt på HF, møtte jeg både en veileder og studieadministrasjon som var veldig fleksible.

Jeg er ihvertfall glad for at jeg slipper å jobbe daglig med barnsligheten som jeg opplevde blant en del av akademikerne, og tror nok at situasjonen ikke ble hjulpet av den store administrative reformen på UiO.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:02   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjer på Universitetet i Oslo?

Jeg vet ikke så altfor mye om denne saken, men generelt vil jeg si at stillingsvernet for faste vitenskapelig ansatte er for sterkt. Sånn sett er det på en måte forfriskende at en slik sak endelig ble kjørt helt igjennom – selv om det sikkert er mulig at noen andre kunne fortjent enda bedre å bli sagt opp.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 11:15   #6
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva skjer på Universitetet i Oslo?

HF er vel den delen av UiO som sliter mest med arbeidsmiljø. I løpet av de årene jeg har jobbet på UiO så vil jeg tro at jeg har hørt om flere saker der enn på resten av UiO tilsammen.

UiO er en fascinerende plass; få andre steder får sære folk slik anledning til å jobbe med og rendyrke sine interesser som man gjør på et såpass stort og "bredt" universitet; det er nerder av alle mønstre og kalibre spredt rundt på bruket.

Dessverre tror jeg at med en høyere gjennomsnittelig særhet enn i de fleste andre organisasjoner, så er det grobunn for samarbeids og organisasjonsproblemer. Kravene om å levere mer for pengene som bevilges stiger kontinuerlig: mer/bedre forskning, mer/bedre undervisning, mer/bedre synlighet i samfunnet, og det gjør at enhetene rundt om nærmest blir tvunget til å følge opp ansatte og det de gjør mye nøyere. Legg til at det for en del av de som jobber her (i alle fall blant de vitenskaplige ansatte) kan være begrenset hvor mange andre steder de kan få holde på med det de gjør (hvor mange plasser har man f.eks. bruk for sanskrit-eksperter ), så det er mindre muligheter til å "løse" mistrivsel ved at folk bytter jobb.

Alt i alt tror jeg at UiO er en bra plass å være, men at man har utfordringer i hverdagen er det ingen tvil om

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no