Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SV vil ta organene dine uten godkjenning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-09, 12:30   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er et veldig bra forslag. For jeg er en av dem som burde ha båret et donorkort, men så er det en eller annen tåpelig følelsesmekanisme som stopper det hele.

Signerer denne. Dette er et av de valgene jeg liker at blir tatt for meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:12   #22
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Bra forslag, som jeg håper får gjennomslag.

  Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:53   #23
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Jeg er helt for organdonasjon, men jeg syns ikke dette er greit.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:54   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Man står jo fritt til å reservere seg mot det om man vil.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:55   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Heller at de lager et offentlig register der man kan stå om man vil.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:56   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Hvorfor er det bedre?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:58   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Fordi da kan man tenke gjennom det på forhånd og ta et valg. Jeg ville gjort det selv. Når de snakker om å "ta" organene dine om du ikke nekter, så antar jeg at det gjelder de man har ansvar for også. Så uansett må de jo informere. Tull å komme til noen som har mistet barnet sitt og si; nå tar vi organene! Nei, takke seg til donasjonskampanjer, opplysning og register mens man allerede lever.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:13   #28
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

De kan bare ta de, så sant jeg ikke trenger de selv lengre da...

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:28   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Jeg synes dette er et godt forslag, samtidig som jeg ser at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig. Dersom familie ikke ønsker at organer skal fjernes, så bør de kanskje ha muligheten for å uttale seg? Litt av typen; den som tier samtykker kanskje?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:50   #30
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes dette er et godt forslag, samtidig som jeg ser at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig. Dersom familie ikke ønsker at organer skal fjernes, så bør de kanskje ha muligheten for å uttale seg? Litt av typen; den som tier samtykker kanskje?

Enig.
Jeg syns nær familie bør være involvert.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:57   #31
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Spørsmålet om hvem som bestemmer over et dødt/kunstig holdt i live- legeme. Retten til å nekte vil gå på personen selv. Pårørende vil da ikke ha noe å si etter dennes død. Dersom staten har rett til å forsyne seg med organer og det kun er personen selv på forhånd i live som kan nekte dette vil dette gi det offentlige ganske mye større bestemmelsesrett i forhold til et dødt menneske enn de har i dag. Det forplikter ganske grundig informasjon mener jeg.

Hva med en mellomting:
I de tilfellene hvor personen har gitt aktivt beskjed om å være donor så kan ikke de pårørende gjøre noe med det.
I de tilfellene der personen har aktivt nektet å være donor, kan ikke sykehuset ta organer.
Der det ikke foreligger noe eksplisitt/regisert ønske fra personen på forhånd, informeres de pårørende om, at dersom de ikke motsetter seg det, vil eventuelle organer doneres.

Jeg har ikke tenkt så nøye gjennom dette, da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:58   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Jeg er litt usikker på om nær familie skal få lov til å ha siste ord jeg, spesielt om det går på tvers av avdødes ønsker. Skal ikke den avdødes ønsker respekteres?

Sånn personlig så kan jeg tenke meg at om jeg hadde dødd så hadde det kunnet blitt føleri og irrasjonelle greier i min familie og enkelte hadde nektet at organer skulle blitt donert og jeg synes ikke de skulle få bestemme altså. Jeg synes at min beslutning skulle stått.

Et alternativ til utgangspunktet om at man må reservere seg er om man hadde hatt et register hvor man hadde tillatt organdonasjon og hvor pårørende ikke kan overkjøre bestemmelsen. Dette gjelder selvfølgelig voksne myndige personer. For barn gjelder det foreldrene ønsker uansett.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:01   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Jeg hadde hatt svært mange irrasjonelle følelser hvis noen skulle bruke mitt døde barns organer.

Det hadde vært helt forferdelig om de forlangte å få hele kroppen hans til forskning for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:04   #34
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Enig i forslaget.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes dette er et godt forslag, samtidig som jeg ser at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig. Dersom familie ikke ønsker at organer skal fjernes, så bør de kanskje ha muligheten for å uttale seg? Litt av typen; den som tier samtykker kanskje?

Men hvis den døde ikke har reservert seg fordi de ønsker donasjon. Skal da pårørende har uttalelserett?
Eller misforsto jeg hva du mente her?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:29   #35
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

-Can we have your liver?

Yeah,-- y-- y-- yeah, I know what it is, but... I'm using it, eh.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:30   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.806
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Håper inderlig dette er et forslag som går igjennom!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:32   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.806
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Men, hvordan ville du selv reagert på denne beskjeden "beklager, vi kunne ikke redde din mann. Men vi har gitt lungene, hjertet og nyrene til noen andre som trengte det"

Jeg hadde blitt dypt takknemmelig for at endel av min mann ga liv til andre mennesker. Men så er også jeg en av dem som har organdonorkortet liggende på benken, og som jeg bør få somlet meg til å få pårørende til å signere.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:36   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Man trenger egentlig ikke donorkort, det holder at de nærmeste pårørende og kanskje også fastlegen vet om det. Jeg har ikke kort, men alle vet om mitt standpunkt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:59   #39
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Eg er heilt for dette forslaget :har ikkje lest heile tråden:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 16:05   #40
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SV vil ta organene dine uten godkjenning

Veit om nokon som nettopp sto oppi dette. Sjukehuset spurte om å få bruke organene. Foreldra sa først ja, men sjukehuset tok dette opp igjen ved fleire annledninger og foreldra syntes det blei for masse "mas" om det. Når dei og fekk beskjed om at dei ikkje ville få vera der når han sovna inn, så sa dei nei. Dei ville vera der når han forsvann ut av denne verden.

Eg er for organdonasjon sjølv. Har donorkort i lommeboka og har i tillegg informert mine nærmaste om mitt valg.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no