Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-09, 21:43   #21
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det hun sier har jeg forlengst konkludert med selv. At én gang KAN være et engangstilfelle forutsatt at personen tar sin egen lærepenge.

En gang = mulig engangstilfelle, og da kan tvilen komme tiltalte til gode. TO ganger = tendens = over og ut. Uansett.

Forutsetter at det ikke er skambanking det er snakk om.

Dette er min personlige grensesetting altså.

Miss Norway sa det jeg hadde tenkt å si.
En gang kunne jeg ha aksepterrt om settingen tilsa det, men andre gangen? Aldri.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:45   #22
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

For min del, så klarte og klarer jeg ikke å tilgi et slag. Jeg prøvde, å forholdet måtte ryke, jeg klarte ikke å glemme. Legger noen en hånd på meg, så er forholdet over for godt.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:46   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Hun utrykte seg usedvanlig klønet synes jeg.

Når det gjelder vold så synes jeg det er mange ting som spiller inn. Hvor grov volden var er en ting (ørefik kontra knyttneve), men for meg personlig ville det spilt størst rolle i hvilken setting volden kom. Jeg har større forståelse for at en som er full og som har oppdaget at kona har vært utro er voldelig enn at noen banker kona for at middagen ikke står på bordet når han kommer hjem fra jobb. Volden er selvfølgelig ikke mer akseptabel i det første tilfelle, men for meg definitivt mer forståelig. Og reaksjonen etterpå. Det er stor forskjell på ekte anger og et skuldertrekk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:50   #24
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Jeg synes det er utrolig tåpelig å si noe om hva andre skal tilgi eller ikke. Hun kan uttale at hun kunne ha tilgitt et slag, og så holdt blomstrende kjeft om hva andre bør gjøre. En annen ting er jo at jeg håper det ikke finnes kvinner som lar hva Kristin Spitznogle synes avgjøre om de skal gå eller ikke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:52   #25
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Det kommer helt an på situasjonen, tror jeg. For mitt vedkommende hadde nok et slag fra min kjære resultert i full slåsskamp, så han tør vel ikke.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:58   #26
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Etter å ha levd i forhold med vold, så aldri! Aldri mer. Et slag er et slag for mye.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:02   #27
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er utrolig tåpelig å si noe om hva andre skal tilgi eller ikke. Hun kan uttale at hun kunne ha tilgitt et slag, og så holdt blomstrende kjeft om hva andre bør gjøre. En annen ting er jo at jeg håper det ikke finnes kvinner som lar hva Kristin Spitznogle synes avgjøre om de skal gå eller ikke.

Jeg er veldig enig med deg på begge punkter.

Det jeg synes er mest skummelt med dette utspillet, er at det kan bidra til å gjøre grensen mellom å ikke slå og å slå enda lettere å tråkke over for mennesker som har problemer med å kontrollere sinnet sitt. Siden en psykolog går ut og sier at det er menneskelig å slå, vil det kanskje bli lettere å gjøre nettopp det. Har en skikkelig uflaks, kan en faktisk bli drapsmann på det første slaget. Og uansett; har en først tråkket over denne grensen, er det veldig mye lettere å gå over den en gang til.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:03   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det kommer helt an på situasjonen, tror jeg. For mitt vedkommende hadde nok et slag fra min kjære resultert i full slåsskamp, så han tør vel ikke.

Jeg insinuerer ikke at min kjære har lyst til å slå meg altså, og at han kunne tenkes å gjøre det, men jeg vet at jeg hadde klikket i vinkel om han hadde gjort det. Er nok stygt redd for at det var han som hadde lidd størst overlast...

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:04   #29
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det kommer helt an på situasjonen, tror jeg. For mitt vedkommende hadde nok et slag fra min kjære resultert i full slåsskamp, så han tør vel ikke.



Om min mann hadde lappet til meg så hadde jeg slått tilbake. Han er en del større enn meg men jeg er mye flinkere til å slåss så det hadde vært temmelig jevnt. Og så hadde vi måttet sett hva vi skulle ha gjort.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:08   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det hun sier har jeg forlengst konkludert med selv. At én gang KAN være et engangstilfelle forutsatt at personen tar sin egen lærepenge.

En gang = mulig engangstilfelle, og da kan tvilen komme tiltalte til gode. TO ganger = tendens = over og ut. Uansett.

Forutsetter at det ikke er skambanking det er snakk om.

Dette er min personlige grensesetting altså.

Min også. Og så kan jeg jo tilstå at jeg har fiket til noen én gang i hele mitt liv, og det var etter at helten hadde vært utrolig stygg mot meg (gjort noe som var veldig vanskelig å tilgi), skjelt meg ut og så tømt et digert vannglass i sengen min og LEDD MEG OPP I ANSIKTET. Da klikket det for meg og jeg fiket til ham. Det var en helt absurd situasjon.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:12   #31
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det hun sier har jeg forlengst konkludert med selv. At én gang KAN være et engangstilfelle forutsatt at personen tar sin egen lærepenge.

En gang = mulig engangstilfelle, og da kan tvilen komme tiltalte til gode. TO ganger = tendens = over og ut. Uansett.

Forutsetter at det ikke er skambanking det er snakk om.

Dette er min personlige grensesetting altså.

Min også.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg har slått mannen min en gang. Heldigvis forlot han meg ikke pga det.

Jeg prøvde en gang å gi han en høyre, men han var for kjapp for meg, så jeg bomma.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om min mann hadde lappet til meg så hadde jeg slått tilbake. Han er en del større enn meg men jeg er mye flinkere til å slåss så det hadde vært temmelig jevnt. Og så hadde vi måttet sett hva vi skulle ha gjort.

Jepp. Sånn hadde det nok blitt her også.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:13   #32
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Jeg må ærlig innrømme at jeg lurer på hva hun ønsker å oppnå med dette. Er det et problem at folk forlater partneren sin etter første slag? Er det riktig sted å sette fokus på kvinnedagen? For meg blir det litt sånn "En pils må da være lov før man kjører" på verdens alkoholfrie dag.

(Finnes en slik dag forresten? For min del kunne man gjerne hatt en slik dag.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:15   #33
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Jeg syns kris sier noe viktig her. Tråkker man over en grense en gang så er det mye lettere å gjøre det igjen. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg tror at jeg hadde blitt skrekkelig utrygg i et forhold der jeg ikke kunne være 100 % sikker på at mannen aldri, noensinne, ville kunne ty til vold.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:17   #34
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Min også. Og så kan jeg jo tilstå at jeg har fiket til noen én gang i hele mitt liv, og det var etter at helten hadde vært utrolig stygg mot meg (gjort noe som var veldig vanskelig å tilgi), skjelt meg ut og så tømt et digert vannglass i sengen min og LEDD MEG OPP I ANSIKTET. Da klikket det for meg og jeg fiket til ham. Det var en helt absurd situasjon.

Og han er framleis Helten?

For øvrig oppgitt over Kristin S.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:21   #35
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Jeg sammenligner dette med utroskap jeg. Skal man tilgi første gangen, lizzom?

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:21   #36
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Jeg hadde ikke blitt om mannen min hadde slått meg. En gang og det hadde vært over og ut. Vi har vært sammen i nesten 20 år og et slag nå hadde ikke vært akseptabelt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:23   #37
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Denne overskriften så vi når vi var og handlet. En gang er en gang for mye for meg. Jeg har aldri blitt slått, men kjenner meg selv godt nok til å vite at det hadde vært en krenkelse jeg ikke hadde klart å glemme. Kanskje tilgi det, men noe hadde gått helt i stykker. Og jeg tror nok at det hadde vært starten på en spiral nedover som kun hadde hatt en mulig utgang ( slutten på forholdet ). Slå liksom, hva er det for noe ?

Jeg kjenner heller ikke noen som har blitt slått , som jeg vet om, så dette er egentlig en helt hinsides problemstilling for meg. Men all sympati og trøst til de som er utsatt for det. Spitznogle sin uttalelse er helt på jordet synes jeg, hun kan ikke avgjøre hva som er passende for andre. Lurer på om hun glemmer at hun er en offentlig person , er det privatpersonen Kristin Spitznogle som mener dette eller er det psykologen ?

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:23   #38
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg sammenligner dette med utroskap jeg. Skal man tilgi første gangen, lizzom?

Det går da an å tråkke feil, syns du ikke? Jeg mener at utroskap også kommer an på omstendighetene, når man skal vurdere om man kan fortsette forholdet eller ikke.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:27   #39
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Det skumleste med dette er nettopp argumentasjonen hun gir til de som allerede synes de kan forsvare et slag i en krangel. Det finnes mange kvinner som er i voldelige forhold og som har et svært nedsettende syn på seg selv. Dette må være utrolig vanskelig for dem å bli møtt av på forsiden av avisen. Tabloid så det holder, men det gir ikke uttalelsene mindre makt.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:27   #40
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det går da an å tråkke feil, syns du ikke? Jeg mener at utroskap også kommer an på omstendighetene, når man skal vurdere om man kan fortsette forholdet eller ikke.

Sorry, der er jeg relentless. En gang er en gang for mye.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no