Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-18, 09:56   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Jeg skal strikke Sorbet Cardigan. Oppskriften sier at man skal strikke frem og tilbake, men jeg foretrekker å strikke rundt. Jakken er med raglanfelling, og strikkes ovenfra og ned.

Er det noe lurt jeg må huske på ved å heller strikke rundt? Utenom å legge til masker for klippingen, mener jeg?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 10:03   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Skal det gjøres vendinger for å gjøre jakken høyere bak? Strikk i så fall den korteste omgangen først, det er veldig vanskelig å plukke opp vendingene uten å få hull når du kommer frem til dem fra motsatt side, slik du gjør når du strikker rundt, hvis du strikker den korteste først får du plukket opp alle unntatt den siste fra riktig side.

Ellers er jeg litt skeptisk til å sy og klippe i den typen garn. Det er så lett og luftig, og en søm blir hard.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 10:09   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Det er ingen forhøyninger, så det er en bekymring mindre. Men dette med sømmen var jo et veldig godt poeng. Hm.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 10:45   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Med sånt garn tror jeg heller at jeg ville lært meg å strikke speilvendt, altså rett begge veiene. Jeg har ikke prøvd selv ennå, men tenkte å prøve en gang jeg skal strikke ensfarget. Det skal visstnok være knotete i begynnelsen, men veldig greit når man har vent seg til det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 17:37   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Strikk midtmaakene vrange og fest med maskesting? Evnt hekle.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 17:57   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Jeg har også lyst å strikke denne, men kvier meg fordi det blir så mange omganger med vrangt...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-18, 19:16   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Strikk midtmaakene vrange og fest med maskesting? Evnt hekle.

Ja, det er jo en mulighet. Jeg husker jeg heklet kanten da jeg strikket med Alpakka Sterk. Det holdt ikke godt nok, men det er også mye glattere enn tynt mohairgarn.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-18, 14:15   #8
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Hvilket garn strikker du i, og hvilke farger? Sikler på denne jeg og....

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-18, 14:30   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Jeg kjøpte garntypen som stod i oppskriften, men valgte andre farger. Skal prøve å legge inn bilde!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg FCDF7859-11B0-4B75-BFD0-56738680BEAF.jpg (12,3 KB, 56 visninger)
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-18, 10:38   #10
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg kjøpte garntypen som stod i oppskriften, men valgte andre farger. Skal prøve å legge inn bilde!

Så fine farger! Jeg har forelsket meg i en fargekombinasjon jeg fant på instagram, så det blir vel denne etterhvert på meg også.

Må få høre hvordan du velger å gjøre det. Jeg liker også best å strikke rundt, men er usikker hvordan det blir å klippe i dette garnet...

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 19:40   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Jeg endte med å strikke rundt, uten at jeg har løst hvordan jeg skal gjøre det med syingen. Men oioi, for et garn! Superdigg, og det ble veldig delikat som genser.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 20:34   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Jeg er igang med denne nå Strikker i Kidsilk Erle og har tenkt å strikke rundt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 23:26   #13
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Må ha bilde! Jeg har også kjøpt garn, Permin Angel. Ikke begynt enda da.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 00:59   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen gode råd før jeg strikker rundt i stedet for frem og tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Med sånt garn tror jeg heller at jeg ville lært meg å strikke speilvendt, altså rett begge veiene. Jeg har ikke prøvd selv ennå, men tenkte å prøve en gang jeg skal strikke ensfarget. Det skal visstnok være knotete i begynnelsen, men veldig greit når man har vent seg til det.

Det går veldig greit, også med mønsterstrikk i flere farger. Det er bare en tilvenningssak.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no