Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-12, 18:16   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Oppvaskmaskina vår har tatt kvelden. Hvorfor må slikt alltid skje midt i en høytid?!

Vi har en Asko nå som er 7-8 år gammel. Vi har åpen kjøkkenløsning og valgte denne fordi den den gang hadde lavest støynivå. Lite støy er forsatt et absolutt krav.

Ellers er vi en familie på 5 og vasker stort sett alt i oppvaskmaskinen. Stor maskin med plass til store kjeler osv er derfor et pluss. Vi har også mye kalk i vannet (pga privat borebrønn) og må ha maskin med saltkammer. Det har ikke vår Asko og det har vi savnet veldig. Av samme grunn må vi ha maskin som har tildekket varmeelement, men det har kanskje alle nye?

Maskinen vi har nå har masse programmer, utsatt oppstart osv osv. Dette har vi aldri brukt og det er ikke viktig på en ny maskin. Vi vasker bare når vi er hjemme og trenger egentlig bare et normalprogram, et program for lite skitten vask og et for skylling/lett vask.

Er bestikkskuff en fordel? Noe annet vi må tenke på?

Prismessig gjelder prinsippet jo billigere, jo bedre, men samtidig vil vi ha skikkelig maskin og ikke noe ræl som ryker om tre år. Jeg tenker pris opp til 6000 er ok. Vi har Elkjøp, Expert og Coop Elektro tilgjengelig å handle fra.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:52   #2
thnp
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 147
thnp er litt kul
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Litt høyere budsjett enn hva dere nevnte, men vi er veldig godt fornøyd med vår:

http://www.elkjop.no/product/hviteva...kin-g-4340-scu

- Den har saltkammer
- Bestikkskuff
- (ganske sikker på at den har skjult varmeelement)
- Veldig stille (kom på andreplass i en tysk test for en stund siden - da med kjemepluss for å være testens mest stillegående)
- Vasker stort sett alltid rent (typisk sitter 1-2 biter frokostblanding igjen på 1-2 tallerker dersom den har fått tørket 1 dag eller så)
- Anbefales i instruksjonsmanualen at ingenting skylles før det settes inn sålenge den blir kjørt forholdsvis ofte
- Bruker lite strøm
- Skal visstnok være driftssikker

Sånn det var vel det jeg hadde å si om den saken!

(PS: du kan gjerne prute på pris hos de store kjedene, spesielt hvis du kjøper mer enn en ting på en gang. Vi kjøpte hvitevarer for 85k da vi flyttet inn i det nåværende huset og fikk over 10k i rabatt på listepris!)

TH

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:26   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Vi har en fra Bosch som vi ikke er særlig fornøyd med. Den vasker ikke ordentlig rent, og hjulene som under de uttrekkbare skuffene har gått fløyten slik at vi må løfte dem på plass inn i maskinen. Husker ikke hvilken modell det er, men det er jo et par år siden så den er sikkert ikke i salg lenger.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:05   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Vi kjøpte Asko XXL for et par måneder siden. Den er stor og god, vasker rent og vi er veldig fornøyde. Den koster endel mer enn du skisserer, da.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:27   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Veldig fornøyd med Asko XXL etter å ha justert opp doseringen på glansemiddelet en liten smule. Innredningen med 3 kurver er virkelig gull! Helt utrolig hva den maskinen sluker. Men som nevnt over her koster den noe mer enn 6000.

Ang glansemiddel-dosering, hva var problemet før dere justerte opp? Jeg forstår meg ikke helt på dette glansemiddelet.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:45   #6
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Oki, så jeg setter en høyere verdi på den glansemiddelinnstillingen? Den tørker bestikk og servise bra, men matbokser og andre plastgreier er det endel vann på.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:54   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Jeg er med i Asko XXL-gjengen. På hytta vil jeg oftere og oftere hjem til oppvaskmaskinen min.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:00   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Vi har en Miele som vi er veldig fornøyd med. Jeg liker bestikkskuffen spesiellt godt. Vi kjører det meste i den og den går daglig hos oss, mer i helgene. Vi er også fem.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 00:11   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Ja, den må opp.

Takk!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 18:28   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken oppvaskmaskin kjøper vi?

Asko XXL har ikke avkalkingsanlegg, så den utgår dessverre. Jeg så på den i butikken i dag og den ser jo praktisk ut, men vi kan ikke ha maskin som ikke klarer å fjerne kalk siden vi har mye kalk i vannet.

Noen som har erfaring med Siemens? Fant en Siemens til ca 6.500 som så ganske ok ut.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no