Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Holdbarhet på hvitevarer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-12, 08:30   #21
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

mrc har et godt poeng, det blir billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Jeg tror det var mer vanlig at "far" reparerte en del selv også. Den kunnskapen har sikkert blitt mindre, eller ting mer kompliserte?

Mine hvitevarer henger godt med, vaskemaskinen er ca 15 år og mannen min har vært og skrudd på den et par ganger. Hvis han ikke hadde klart å fikse det (husker ikke hva han gjorde) så hadde vi måttet kjøpe ny. Oppvaskmaskin ca 10 år gammel, kjøleskapet gammelt, tørketrommel har jeg ikke.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:36   #22
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

mrc har et godt poeng, det blir billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Jeg tror det var mer vanlig at "far" reparerte en del selv også. Den kunnskapen har sikkert blitt mindre, eller ting mer kompliserte?

Mine hvitevarer henger godt med, vaskemaskinen er ca 15 år og mannen min har vært og skrudd på den et par ganger. Hvis han ikke hadde klart å fikse det (husker ikke hva han gjorde) så hadde vi måttet kjøpe ny. Oppvaskmaskin ca 10 år gammel, kjøleskapet gammelt, tørketrommel har jeg ikke.

Hvitevarer og biler av nyere dato er så fulle av elektronikk at det er vanskelig for privatpersoner selv å reparere. Enkelte biler må man jo faktisk demontere støtfangeren på for å komme til og skifte lyspære på...
Og jo mer elektronikk, jo fortere ryker ting.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:40   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

Tror vi bruker en del hvitevarer mer i dag enn tidligere - f.eks. vaskemaskin tror jeg brukes mer nå.

Å reparere er ofte vanskelig. Vibrasjoner, fukt etc. kan etter hvert gjøre "uheldige" ting med elektronikken. Jeg husker at AEG-en fra 1977 elns som vi hadde hjemme til slutt tattet for seg pga. et kretskort hvor det ble rust. Det var en maskin vi vel hadde i 20 år eller noe slikt.

Man kunne sikkert ha lagd maskiner i dag som var like robuste som de gamle kanskje var. Men hva ville det kostet? Hadde man klart å konkurrere på å selge en vaskemaskin til 15k fordi den skulle vare mye lengre enn den til 8000 kr? Hvor mange bruker såpass mye som 8000 kr i dag på vaskemaskin? Jeg tipper den AEG-en vi hadde hjemme fra 1977 koster det samme som en ganske god AEG koster i dag... rundt 8000 kr? Tviler ikke. Mener å huske at gamlingene også betalte rundt 8000 kroner for tv-en på slutten av 80-tallet. Med andre ord, ting er VELDIG mye billigere i dag enn tidligere. 5000 kr i 1977 tilsvarer vel cirka 20 000 kroner i dag.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:44   #24
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

Bortsett fra oppvaskmaskinen som er byttet en gang, så er vi fortsatt på vårt første sett med (nyinnkjøpte, ikke-arvede) hvitevarer. Komfyr og kjøleskap er fra -95 og vaskemaskinen er fra 2000. Tørketrommelen fra ca. 2003.

Jeg har hendig mann som fikser det meste, men det har faktisk ikke vært noe særlig feil på våre hvitevarer.

Jeg har litt lyst på nytt kjøleskap.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:07   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

Vi har vaskemaskin og komfyr som er 7 år straks, oppvaskmaskin som er 9 år og kjøleskap som er 3 år - det forrige kjøleskapet var da 10 år og ble byttet ut fordi det var for lite - så det lever fortsatt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 22:54   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Holdbarhet på hvitevarer

Mamma har kjøleskap fra 1982, fungerer enda veldig godt!

Komfyren her ble kjøpt i 2002, virker enda greit, men jeg forventer egentlig at den snart ryker. Kjøleskapet ble kjøpt i 2006, fungerer, men jeg tror ikke det er allverdens kvalitet på det og forventer at det også ryker snart. Oppvaskmaskinen var også ny i 2006, går daglig og er god. Tørketrommelen er nok fra 2003-2004 (husker ikke nøyaktig, før barna ble født i alle fall) og går også enda greit.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no