Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør jobben bli "familie"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-12, 13:11   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør jobben bli "familie"?

Min arbeidsgiver har et spørsmål i sin årlige ansatteundersøkelse om i hvilken grad man føler at jobben er "familie". Scoren på dette spørsmålet var i følge ledelsen "ikke tilfredsstillende".

Jeg har ikke som noe mål at jobben skal føles som "familie". Jeg har min familie hjemme og jobben vil jeg at skal forbli en jobb. Jeg kan bli glad i kolleger og trives med arbeidsoppgaver, men det er virkelig ikke noe mål for meg å bli limt til jobben på en slik måte at jeg føler den er familie.

Jeg synes også det er en uting at stadig flere jobbarrangementer finner sted i helgene. Jeg ønsker å tilbringe tiden jeg ikke får betalt for sammen med det jeg definerer som familie og venner; altså mann og barn. Det er lov til å si nei til noe, men ikke til alt. Og alt man sier nei til blir sett ned på. Ledelsen har videre uttrykt at det skal legges opp til flere sosiale arrangementer (også dette på "fritiden") for at vi skal få mer familiefølelse til jobben.

Jeg vet at de mener det vel. Det er kule ting vi gjør, for all del. Men er det lov å si at man allikevel ikke synes det er så greit å bruke så mye tid på?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:17   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Det er helt greit synes jeg. I min første jobb så var det mange nyutdannede og få med barn og da var det veldig sosialt. Trives egentlig med bittelitt avstand. Jobb er jobb liksom. Uansett hvor godt jeg liker den. Det er ikke nødvendigvis de som bare ånder og lever for jobben som gjør den beste jobben altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:18   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jobb er jobb, familie er familie.

For meg er det vel mer et mål at jobben absolutt ikke skal bli min familie.

Jeg jobber for å leve. Jeg lever ikke for å jobbe. Bevisst. Familien min er og blir viktigere, og sånn vil jeg det skal være, det er i tråd med mine verdier.

Jeg trives på jobb, har greie kolleger, men nei, familien min er hjemme.

Så jobber jeg også i offentlig sektor, og tror ikke noen forventer at jeg skal se på jobben som familein, Selv om vi har de som mer "lever for å jobbe" her også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:20   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg vil at jobben skal være familie.
Jeg vil ikke skille mellom arbeidsliv og privatliv. Jeg har ett liv og det må fylles med det som gjør livet mitt bra.
Det betyr ikke at jeg vil jobbe døgnet rundt, men jobben min skal være en så velkommen del i livet mitt at det ikke er noe offer å bruke en helg på reise, eller svare på telefonen på kvelden. Det skal være en del av livet.

Jeg liker best at det er sånn og skjønner hvis sjefen din også ser det slik. Men jeg har samtidig forståelse for at andre ser det annerledes.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:21   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?



Nei, fy f***!

  Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:21   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg tror jeg hadde fått mild angst om sjefen min hadde formidlet at han ønsket å jobbe for at jobben skulle bli som familie. Det høres helt villt ut i mine ører, og noe jeg absolutt ikke hadde ønsket.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:23   #7
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg vil ikke at jobben skal bli familie. Jeg har en flott arbeidsplass - jeg trives, har gode kolleger, kan fint finne på å dra på kafe med kolleger en kveld, eller ta en lønningspils etc. - men jeg er ikke interessert i mange aktiviteter på kvelder og helger som man føler en uoffisiell forpliktelse for å delta på. Jeg har en familie - og den kommer alltid først. Det er dem jeg primært ønsker å tilbringe fritiden min med, deretter kommer venner og til slutt jobb.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:24   #8
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg foretrekker å være veldig privat på jobben. Venner og familie har jeg andre steder Men jeg ser godt at på en annen arbeidsplass/dag så hadde det kanskje vært OK å vært mer personlig og sammensveiset.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:28   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg hadde en jobb som var som en familie, på godt og vondt, og var veldig glad for det. Det var en fin ting, både for jobben og meg.

Men det er ikke noe man kan pålegges, gud forby.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:31   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg liker at det er hyggelig på jobb, men vil helst ha ganske løse relasjoner så noen familiestemning blir det aldri for meg. Jeg kan godt gjøre hyggelige ting med jobb og kolleger på fritiden. Vi er jo her tross alt for å jobbe mange, mange timer sammen hver bidige dag, uke og år så det er positivt å møtes i litt mer sosial setting også. Jeg syns arbeidsmiljø er en viktig trivselsfaktor for at jeg skal ha det bra ellers også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:32   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg er veldig, veldig glad i det jeg holder på med i jobben min, men jobben som familie?!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:36   #12
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Nei, absolutt ikke. Om det skulle komme til å kjennes slik for noen, er jo det fint, men jeg synes ikke noe om at man skal ha som mål at det skal bli slik. Jobben til sambo har alltid lagt opp til mye sosialt og legger mange seminarer til helger slik at man kan være sammen over tid og pleie relasjonene. Når dette er en jobb som innebærer ganske mange reisedøgn i året i tillegg, blir ikke jobben spesielt familievennlig i ordets rette forstand. Jeg har bedt sambo protestere mot dette, og det ser ut til at han har fått med seg flere småbarnsforeldre på å opponere på det oversosiale fokuset, og i dette siste har de ikke vært nødt til å reise på hotell med overnatting hver gang de skal diskutere noe. Gudskjelov.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:37   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Menneskene jeg jobber med føles ofte som familie på godt og vondt. Derimot slipper jeg kun et fåtall av de jeg jobber med inn i min private sfære.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:40   #14
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Det er ingen problemstilling her

'BM null sosialt engasjement fra ledelsens side*

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:40   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg synes det er utidig av ledelsen å bare bestemme seg for at de vil at de ansatte skal føle jobben som familie. I grunnen hadde det vært helt på sin plass å ta dette opp med dem i en eller annen sammenheng. Det er absolutt ikke noe man kan pålegge de ansatte å føle, eller å gå inn for å få hverandre til å føle.

Jeg har på noen områder helt klart en "familieaktig" følelse til kollegene mine, og trives med det, men samtidig er det åpenbare forskjeller i forholdet til jobben og til familien som gjør at jeg ikke ville gitt en veldig høy score på det spørsmålet. Jeg synes det er viktig å være profesjonell, både for meg selv og andre, og i den forstand mener jeg at man er nødt til å tenke og prioritere annerledes på jobben enn man gjør i familien.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:41   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg har på ingen måte noe ønske eller behov for at jobben og kollegaene skal føles som familie. Jeg er, av natur, svært privat og trives med å ha det slik. Jeg liker jobben min, trives på jobb og gjør en god jobb. Det hadde jeg ikke gjort om jeg måtte tilbringe masse fritid, som jeg mye heller vil bruke på min familie, "på jobb".

Om jeg hadde vært på intervju til drømmejobben og fikk dette forespeilet (altså at arbeidsplassen min skulle føles som familie) hadde jeg reist meg og gått fra intervjuet på flekken.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:45   #17
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jobb er jobb, ikke familie, og det er fint om man trives med kolleger og arbeidsoppgaver og omgivelser, men noe uttrykt ønske fra ledelsen om at man skulle føle seg som i en familie ville jeg synes var rimelig kleint.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:45   #18
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg mere sosialt på jobben. Det er ikke akkurat mye, og jeg har mange hyggelige kolleger.

Men klart det ikke bør bli for mye, sånn at det går utover andre relasjoner.

Men jeg har "plass" til mer jobbsosialt. Og man tilbringer jo mange timer på jobb, så det å ha et godt forhold til kollegene er viktig. Her er det bare lunchpausen som er banebryter. Det å ta en pause ellers er det ikke så mange som gjør.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:46   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Altså. Jeg bryr meg om kollegaene mine. Jeg er fullstendig lojal. De kan ringe meg midt på natta om det trengs. Jeg elsker jobben min.

Men det er ikke aktuelt at en kollega får komme hjem til meg. Jeg drar ikke hjem til dem. Familiene skal ikke merges. Det skal holdes på et nivå hvor jeg kan holde privatsfæren og særlig familien min fullstendig utenom dersom en kollega skulle vise seg å slutte, for eksempel.

  Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:54   #20
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør jobben bli "familie"?

Jeg hadde blitt så inderlig provosert over å få beskjed om at scoren på et slikt spørsmål var "ikke tilfredsstillende" at jeg nesten freser her på dine vegne.

Jeg har hatt en jobb som på et vis føltes som en familie, og det var veldig på godt i mesteparten av tiden jeg jobbet der, men helt ulidelig trist og leit da vi ble omorganisert og lojaliteten altfor høy på tross av etterhvert veldig dårlige forhold.

At man skal kunne pålegge noen å føle for dette er helt latterlig! Å spørre om det er en ting. Jeg forstår at det er interessant med tanke på om man har stort sprik, eller store likheter, så kan ledelsen iverksette tiltak som f.eks ivaretar et overveldende flertall som ønsker tettere bånd.
Men at noe svar da skal være "feil", det har jeg store problemer med å ta seriøst.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"

Sist redigert av Najade : 24-01-12 kl 14:00. Årsak: presisering
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no