Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Newtons pubertetsserie

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-15, 17:43   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Newtons pubertetsserie

Vi har applaudert at barna på 5 og 8 har sett på Newtons serie om pubertet, som egentlig er laget for barn i alderen 8-12 år. Dvs, egentlig kunne det drøyt litt lenger for Lille, siden hun nå er besatt av pubertet, og ser episodene om og om igjen på NRK Super-appen på nettbrettet sitt. Det kan bli for mye vagina og testikler i enhver sammenheng også... Og snakk om mensen og blod og tamponger osv. Men bevares, jeg svarer jo etter beste evne.

Vel, i dag har jeg lest at de skal vise (med plastikk modeller) hvordan et samleie foregår. Og det synes jeg i og for seg er helt ok. Men jeg gruer meg litt til Lille skal se det, så besatt som hun blir av slikt. (Hun er relativt ukritisk generelt, og kan fint løpe naken rundt for å få oppmerksomhet, kler av seg for å moone folk for morro skyld osv.)

Hun vet at man "tar tiss i tiss" for å lage barn (lært i barnehagen tror jeg), og selv lærte jeg hvordan man pulte omtrent i samme alder.

Så hva tenker andre: Bør Lille se, eller ikke. Og skal deres barn se på? Bør hun lære hva pule og knulle er akkurat i dag, når dette er ord hun ikke har et forhold til?

http://www.nrk.no/ytring/derfor-vise...gar-1.12350917

http://www.nrk.no/trondelag/newton-l...lse-1.12351397

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:48   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg har ikke sett serien, men syns sånn generelt at femåringer ikke har behov for detaljert informasjon om samleie og pubertet. Jeg ville ikke latt en femåring se det. Det står jo også at målgruppa er fra 8-12, ganske mye eldre altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:54   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg syns det er helt uproblematisk at femåringer får den slags info, hvis de er interessert selv. Mye, mye heller informasjon om samleie fra Newton når de er fem enn fra klassekamerater når de er åtte eller ti, takk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:54   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg ville heller ikke latt en femåring se det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:55   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har ikke sett serien, men syns sånn generelt at femåringer ikke har behov for detaljert informasjon om samleie og pubertet. Jeg ville ikke latt en femåring se det. Det står jo også at målgruppa er fra 8-12, ganske mye eldre altså.

Jeg er enig. Men det er jo generelt litt vanskelig når 8-åringen pleier å se på og det begynner 18.30. Og hun har NRK Super-appen, som de reklamerer masse for på barne-tv kl 18. Men det er mulig det blir fotballkamp på tv istedenfor... Appen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, var ikke helt forberedt på massiv kikking på kvinnelige kjønnsorganer da den ble innstallert (favorittprogrammet)...

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:55   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Her vet lillesøster godt at det er Newton hver søndag så nytter ikke nekte henne å se det. Får se med henne.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:56   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns det er helt uproblematisk at femåringer får den slags info, hvis de er interessert selv. Mye, mye heller informasjon om samleie fra Newton når de er fem enn fra klassekamerater når de er åtte eller ti, takk.

Jepp, helt enig,

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:57   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg syns ikke forplantning eller sex er informasjon som små barn trenger skjermes mot; det er jo en veldig veldig naturlig del av voksnes liv. Dessuten tenker jeg at det er greit at de vet litt om hva det er og hvem som har lov til å gjøre det, i tilfelle de skulle komme opp i situasjoner der det ikke er greit og naturlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:59   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg er i teorien enig i at det er fint at barn vet. Men det er noe med å forvalte informasjonen, og ikke løpe rundt og vise andre folk kjønnslepper på nettbrettet sitt, ustanselig snakke om vagina i butikken (jeg har sagt fra i barnehagen, forråsiresånn). Hun synes det er kjempegøy å se på pupper osv. Jeg tror vi venter til hun er mer moden.

Men det betyr også at appen må avinnstalleres. Det er jo litt kjipt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:00   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Og hun har altså info om sex og hvordan man lager barn, vi har på ingen måte skjermet henne når hun har spurt om slikt frem til nå.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:00   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns ikke forplantning eller sex er informasjon som små barn trenger skjermes mot; det er jo en veldig veldig naturlig del av voksnes liv. Dessuten tenker jeg at det er greit at de vet litt om hva det er og hvem som har lov til å gjøre det, i tilfelle de skulle komme opp i situasjoner der det ikke er greit og naturlig.

Enig i dette også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:11   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg ville heller brukt energien på å forklare at man ikke viser frem kroppen sin på det viset i offentligheten enn på å hindre at hun ser programmet.

Ikke at jeg ikke har forståelse for problemstillingen altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:13   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

..du tror ikke vi har forsøkt å lære henne det, altså..?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:24   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Neimen har du sett! Super-appen har innstilling som fjerner programmer som er +7 år. Nydelig!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:26   #15
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Frøkna her på fire så det programmet om hva som skjer med jentekroppen i puberteten og er nå livredd for å få pupper. Hun har mareritt om melkesprut og må ha på to lys når hun skal legge seg og døra på vid gap. Helst må en av oss være i samme etasje og syssle med noe så hun hører oss.

Frøkna vår skal ikke se Newton i kveld.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:35   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Frøkna her på fire så det programmet om hva som skjer med jentekroppen i puberteten og er nå livredd for å få pupper. Hun har mareritt om melkesprut og må ha på to lys når hun skal legge seg og døra på vid gap. Helst må en av oss være i samme etasje og syssle med noe så hun hører oss.

Frøkna vår skal ikke se Newton i kveld.

Akkurat det jeg mente - jeg tror det kan bli for mye og for detaljert informasjon for så små barn. Det er noe helt annet enn når de spør om hvordan babyer kommer inn i magen og foreldrene forklarer det på en enkel måte - som regel er de fornøyd med det svaret, og mer detaljert informasjon kan komme etterhvert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:48   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Puh, her var det mye detaljer :svett: .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:52   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Og nå fødsler... Høyaktuelt her i huset.
Har nå svart bekreftende på at pappa og jeg HAR hatt sex. Droppet detaljene rundt andre måter å lage barn på (IVF) i denne omgang.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 18:54   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Puh, her var det mye detaljer :svett: .


Hehe, her kom en nabogutt i rette tid, så min er ute og leker.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 19:00   #20
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Newtons pubertetsserie

Jeg så sammen med 7åringen, han spurte litt, men ikke veldig mye.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no