Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 15:19   #221
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er det så umåtelig vanskelig å skjønne at ikke ALLE ANDRE er 100% som en selv?


Jeg får litt hetta av den no mercy-holdningen her inne av og til.

Gi nå folk litt slack, for guds skyld.

Siden du spør, Zöe. Det er vel sånt som dette som får folk til å reagere. Særlig når det dukker opp i en diskusjon som er litt preget av humor og ironi i forkant.

Jeg tror ikke du hadde fått så sterke reaksjoner om du bare hadde skrevet dette:

Sitat:

Dette er et flott forum, men av og til støter jeg på antydninger til ovenfra og ned holdning

Jeg vet at du har skrevet det siste sitatet på et tidspunkt i diskusjonen, men det drukner jo i en rekke andre ting du har skrevet som er mye sterkere og mye mer angripende.

Igjen - du kan selvsagt skrive og mene hva du vil om tonen og brukerne her inne. Men du må tåle å bli motsagt, og jeg tror du kan vinne mye på å ta ting litt mindre høytidelig. Det virker som om du ikke klarer helt å plukke opp hva som er ment avvæpnende og humoristisk, når du reagerer slik.

Sitat:

Men hva i all dager er i veien med dere?
Har jeg ikke sagt utallige ganger i denne debatten at det er flott å sette pris på og være stolt av egne egenskaper??

:twilightzonefølelse:

Sitat:

Vet du hva, Esme, dette synes jeg er et slag langt under beltestedet, og det føles veldig ubehagelig.

Dette er svar som jeg syns vitner om at du tar ting veldig bokstavelig og tolker alt i verste mening.

Jeg mener ikke å angripe deg enda mer, men sier bare det jeg tenker om hvorfor du nok en gang får alle mot deg når du kritiserer FP'ere for å være nedlatende. Kanskje du rett og slett bommer litt på å tolke hvilken tone ting er skrevet i? Kanskje du ikke har den samme humoren og sansen for ironi som endel av brukerne har?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:26   #222
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg blir beskyldt for å tolke ting i verste mening her inne, men du verden som du tolker meg i verste mening, Esme!
Du har en forholdsvis paranoid tolkning av mine generelle utsagn.

Så jeg kan ikke si at jeg setter pris på toleranse og respekt for andre uten å dømme andre? Uten å fremstå som selvgod?

Det du da sier, er at det er umulig å fortelle om kvaliteter man setter pris på hos seg selv og andre uten å i samme slengen nedvurdere andre.

Mener du da også at man ikke kan si generelle ting som "Jeg setter pris på et godt skriftlig pråk" uten å samtidig framstå som selvgod?

Kan man ikke si "Jeg synes at man skal passe seg for å ha rasistiske holdninger" uten å med det samme være selvgod?

Kan man ikke fortelle om hvilke verdier man setter pris på i samfunnet uten å være en selvgod, fordømmende person?

Høyst besynderlig.
Og det bringer meg tilbake til det faktum at det nok er innhldet og ikke måten det blir formidlet på som er problemet.

For du tillegger meg karaktertrekk som er veldig negative på bakgrunn av helt saklig og høflig formulerte setninger.

Og jeg fikk heller ikke noe eksempel på hvordan jeg kunne formidlet det jeg ville si på en - i følge deg - akseptabel måte.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:34   #223
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg blir beskyldt for å tolke ting i verste mening her inne, men du verden som du tolker meg i verste mening, Esme!
Du har en forholdsvis paranoid tolkning av mine generelle utsagn.

Jeg tolker deg også sånn, Zoe. Og når så mange tydeligvis gjør det, kanskje det er et signal om at det er noe med måten du uttrykker deg på?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:39   #224
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Huff, dette må begynne å bli slitsomt, Zoë.
Blir litt matt, jeg...

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:44   #225
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Helt enig. Jeg synes det grenser til snobbete å ha en så ovenfra og ned holdning til mennesker som ikke skriver feilfritt. (Og her snakker jeg ikke om fjortistendensene med farger og fonter og what not på NM).
Er det så umåtelig vanskelig å skjønne at ikke ALLE ANDRE er 100% som en selv?

Jeg får litt hetta av den no mercy-holdningen her inne av og til.

Gi nå folk litt slack, for guds skyld.
:svett:



Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Neida, Skremmern, jeg trenger slett ikke å slappe av litt.
Synes du jeg er så fryktelig nevrotisk og hysterisk om jeg stiller meg kritisk til at enklete ser ut til å ha en noe selvtilfreds og nedlatende holdning til mennesker som ikke behersker det skriftlige språk perfekt?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.


Jeg synes et å se ned på mennesker som ikke skriver veldig godt, er utidig.
Av og til blir jeg en blanding av lattermild og forbanna over at en slik holdning ser ut til å være helt ok å forfekte på FP. Lattermildheten druknet i irritasjon denne gangen.



Å være noenlunde generøs med andre feil og mangler er helt essensielt for å være et ok medmenneske - både her på FP og IRL.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.


Men er det bare språkmennesker som er intelligente? Har de mer "å fare med" enn de som har styrken sin på andre områder? Sånn rent generelt ville jeg være forholdsvis tilbakeholden med å tenke slik.

Det er flere i denne tråden som gir uttrykk for slike holdninger, og det tar jeg avstand fra.

Rett&slett.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tar avstand fra noe mange har sagt i denne tråden : nemlig at man mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.

I tillegg til at det blir sagt i denne tråden, blir det stadig, på en mer eller mindre fordekt måte, gitt uttrykk for en slik holdning i et utall av diskusjoner.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes likevel at i kjølvannet av noen FP-dyder kan man ane, og noenganger mer enn ane, et aldri så lite whiff av snobberi.

"Vi FP-ere er ikke sammenlignbare med gjennomsnittet av befolkningen" er jo en yndet ytring. Sikkert riktig så humoristisk sagt - men med en liten undertone av alvor, likevel?

Kanskje mange her inne koser seg med bittelitt selvforherligelse i forhold til den jevne FP-ers fortreffelighet?
Jeg er ørlite allergisk mot slikt.

Sånn på tampen, vil jeg legge til at jeg er enig i det meste som blir sagt i denne tråden, jeg.
Det var vel noe som ble sagt i Safran sitt innlegg som fikk meg til å reagere - og til å tenke på lignende holdning ved forholdsvis mange andre innlegg her på FP.

Jeg elsker den høye standarden både på språk, form og innhold på dette forumet. Men slikt står best og skinner for seg selv, uten selv de minste små sleivspark "nedover".

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å sette pris på-, være glad for- og å være stolt av egne egenskaper er fin-fint.
Selvforherligelse er bare negativt.

Det er mulig vi ikke representerer et gjennomsnitt av befolkningen - men er vi bedre enn folk flest?
Jeg er kritisk til et for snevert syn på hva som er de aller beste egenskapene et menneske kan ha.

Tru'kke det kun er rettskrivning og matlaging, lissom.

Tja. Det kan være et par av disse sitatene som har irritert noen, deriblant meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:46   #226
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Ja, nå ser jeg jo at dette er et sleggeslag nærmest, men jeg vil bare få frem at det nok slett ikke er budskapet, men måten det HAR blitt lagt frem på, som er problematisk for meg, ihvertfall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:49   #227
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.881
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Det jeg reagerer på, Zoë, er at du ser nedoversparking der jeg overhodet ikke ser det, og etter denne diskusjonen å dømme, mange med meg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:50   #228
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Dæven, for en jobb du gjorde der, aC!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:52   #229
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Dæven, for en jobb du gjorde der, aC!


Nei, greia er vel heller all den jobben jeg skulle ha gjort i stedetfor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:53   #230
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, greia er vel heller all den jobben jeg skulle ha gjort i stedetfor.

Ja, det tror jeg på.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:53   #231
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det du da sier, er at det er umulig å fortelle om kvaliteter man setter pris på hos seg selv og andre uten å i samme slengen nedvurdere andre.

Det er ikke umulig, for det er mange her som klarer det helt fint, Skilpadda f.eks.

Det er ikke noe å krangle på at du blir oppfattet som arrogant av enkelte her, det er et faktum. Om du er det i virkeligheten er det ingen her som vet, så du får trøste deg med det da. Om du ikke liker å bli oppfattet sånn så tror jeg faktisk du står deg på å endre skrivemåten din.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:54   #232
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det sier Esme også.

Jeg synes jeg ordlegger meg relativt diplomatisk. ("Dette er et flott forum, men av og til støter jeg på antydninger til ovenfra og ned holdning" etc.)

Jeg er oppriktig interessert i å høre hva dere mener ville vært en akseptabel måte å formidle mitt budskap på.

Jeg har ikke vært noe særlig inne i diskusjonen før nå, men jeg hiver meg med her med hvordan jeg leser deg (i denne diskusjonen). Jeg opplever at det du egentlig mener er: Safran har en arrogant og nedlatende holdning til folk som ikke skriver korrekt norsk. Men at du ikke har lyst til å si det "rett frem" og derfor sier ting som "noen er midlertid", "av og til støter jeg på", "jeg opplever meg selv som mer tolerant en en del på forumet" osv. Altså generelle utsagn om brukerne her på forumet, mens du i realiteten snakker om en person eventuelt et par, tre stykker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:57   #233
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.881
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg er enig med him. Det hadde vært langt mindre irriterende om du hadde vært litt mindre «diplomatisk» i denne tråden, Zoë.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:58   #234
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Nå har jeg blitt plukket fra hverandre, inspisert fra alle kanter, og fått passet mitt påskrevet!

Jeg ser at jeg ordlegger meg krasst i starten av diskusjonen.

Jeg får bare stå for det - for jeg mener fortsatt det jeg på ulike måter har prøvd å gi uttrykk for.

Om noen synes at jeg gir uttrykk for selvgodhet, så tar jeg det til etterretning.

Og om noen mener at jeg tar helt feil, så er jo ikke det noen dårlig nyhet.
Ingenting er vel bedre enn om jeg feiltolker enkelte innlegg her inne, og at det i realiteten er slik at det ikke finnes en eneste sjel som ikke av og til basker litt i egen fortreffelighet (ja, sånn rent bortsett fra undertegnede, da.).

Kasia - du stiller litt store krav til meg synes jeg - skal jeg ta tydelig og alvorlig formulerte negative karakteriseringer av meg selv med godt humør?
Jeg vet ikke om jeg synes det er rimelig å forvente.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:06   #235
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så alt det andre her er IKKE godt sagt og formulert, lissom? Hæ? HÆ?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:12   #236
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ikke vært noe særlig inne i diskusjonen før nå, men jeg hiver meg med her med hvordan jeg leser deg (i denne diskusjonen). Jeg opplever at det du egentlig mener er: Safran har en arrogant og nedlatende holdning til folk som ikke skriver korrekt norsk. Men at du ikke har lyst til å si det "rett frem" og derfor sier ting som "noen er midlertid", "av og til støter jeg på", "jeg opplever meg selv som mer tolerant en en del på forumet" osv. Altså generelle utsagn om brukerne her på forumet, mens du i realiteten snakker om en person eventuelt et par, tre stykker.

Da tror jeg ikke du har lest hele tråden, him.

Jeg har skrevet at Safrans uttalelse ,om at hun ikke skjønner at ikke andre husker den riktige skrivemåten på ord, var var det som gjorde at jeg reagerte - men at jeg ikke kun var opptatt av hennes holdning men ville uttale meg generelt.

Siden viste det seg jo at jeg hadde feiltolket Safran - og denne oppdagelsen førte til en uforbeholden unnskyldning overfor henne.

Fortsatt mener jeg jo at man fra tid til annen kan snuble over snobbetendenser her på forumet.

Også tillater jeg meg å være en smule oppgitt over at den ene sier sier jeg er for krass - og at det er DET som gjør at folk reagerer mens den andre sier at jeg er for diplomatisk - og at det er DET som gjør at folk reagerer.

Om jeg har vært for krass eller for diplomatisk - jeg tenker at det er fullt mulig å forstå hva jeg mener.
Og det er nok dette hva og ikke hvordan som irriterer og provoserer.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:16   #237
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Og det er nok dette hva og ikke hvordan som irriterer og provoserer.

Jeg klarer ikke å la være å fnise litt over at du igjen og igjen poengterer det, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:19   #238
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Fnis i vei, aC!
Jeg er så sliten av denne diskusjonen at jeg ikke er brukelig til noe særlig annet enn fnising jeg heller nå.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:30   #239
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg klarer ikke å la være å fnise litt over at du igjen og igjen poengterer det, altså.

Etter å ha lest gjennom hele denne diskusjonen, dulter jeg bare på AC og fniser litt jeg også.


Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:47   #240
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Da tror jeg ikke du har lest hele tråden, him.

Jo, jeg har lest hele tråden.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg har skrevet at Safrans uttalelse ,om at hun ikke skjønner at ikke andre husker den riktige skrivemåten på ord, var var det som gjorde at jeg reagerte - men at jeg ikke kun var opptatt av hennes holdning men ville uttale meg generelt.

Så du mener at dette er et generelt problem her på FP?

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Fortsatt mener jeg jo at man fra tid til annen kan snuble over snobbetendenser her på forumet.

Ja, det kan man. Man kan også snuble over rasistiske folk her på forumet, men det betyr vel ikke at FP er et brunt forum? Du uttaler deg på en måte som gjør at jeg blir usikker på hva du egentlig mener. For enten må du mene at det er noen her på FP som er snobber, eller så må du mene at hele forumet er fullt av snobber. Hvilken av de to tingene er det du mener?

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Også tillater jeg meg å være en smule oppgitt over at den ene sier sier jeg er for krass - og at det er DET som gjør at folk reagerer mens den andre sier at jeg er for diplomatisk - og at det er DET som gjør at folk reagerer.

Dette er jo bare forskjellige måter å beskrive hvordan folk opplever deg. Jeg skriver hvordan jeg opplever deg i diskusjonen, jeg opplever deg ikke som "for krass".

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Om jeg har vært for krass eller for diplomatisk - jeg tenker at det er fullt mulig å forstå hva jeg mener.

Betyr det du skriver her at jeg
a) Er for dum til å skjønne hva du skriver? (siden det er fullt mulig å forstå det, men jeg fremdeles ikke gjør det)
b) At du mener jeg gjør meg vanskelig? (siden det er fullt mulig å forstå det, og jeg da tydeligvis ikke vil forstå det)
Eller hva er meningen bak den setningen?

Opprinnelig lagt inn av =Zoë

Og det er nok dette hva og ikke hvordan som irriterer og provoserer.

Så du mener altså - hvis jeg forstår deg riktig - at det jeg sier om min egen oppfattelse av dine innlegg er feil? I og med at du sier at det ikke er formen som irriterer, men innholdet?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no