Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du lest Kafka?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 23:24   #61
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå skjønte jeg ingenting, for jeg var sikker på at jeg hadde lest Bluens kommentar før! Du mener i hvert fall det samme som i -08.

Har jeg gjentatt meg sjøl igjen nå?

(Og Stompa, da - du resirkulerer, du også! )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:26   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg kan nesten signere dette i sin helhet, bortsett fra at jeg leste Prosessen på norsk på vgs, og "Die Verwandlung" var den første novella vi leste på tysk grunnfag. "Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Träumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt." Den sitter, den åpningen der, altså, nesten 20 år seinere.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi hadde den som pensum på grunnfag. Jeg er enig i din omtale. "Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Träumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."

Prosessen leste jeg da jeg var rundt 18 (på norsk). Den var fascinerende, men jeg kan ikke påstå at jeg forstod den fullt ut.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:27   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Du har jaggu rett i at den sitter, da!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:31   #64
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 16:22   #65
Aqua
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 35
Aqua har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Ja jeg har lest Kafka, prosessen, metamorfosen og slottet. det er vel gjerne de tre tekstene alle leser. Jeg vet ikke jeg, som noen kommenterer så er det veldig mørkt, jeg måtte legge de fra meg og plukke de opp etter et par dager igjen alle sammen. Jeg føler ikke at livet mitt er veldig beriket etter å ha lest kafka utenom at jeg kan diskutere det i dannet selskap, haha.
så...tja?

__________________
Mother is the name for God in the lips and hearts of little children.
Aqua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 16:26   #66
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Ah - en gammel, fiin traad.
Jepp. Jeg har lest litt. Nok til at jeg kjenner meg igjen som Josef innimellom. Ikke nok til at jeg husker all verdens - det er for lenge siden. Men jeg husker at det virket nesten litt dystert. Jeg syns forøvrig at Den Andre Siden med Alfred Kubin er såpass likt Kafka at dersom man nå på liv og død vil berike sin sjel med mer destruktivt enn det rl kan forsyne en med så er den også verdt en titt.

  Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 16:43   #67
Aqua
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 35
Aqua har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

ble det ikke laget er art deco aktig filk (masse grått firkantig arkitektur) basert på prosessen for noen år siden? Jeg klarer ikke å huske hva den het nå.

__________________
Mother is the name for God in the lips and hearts of little children.
Aqua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 19:43   #68
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jada jeg har lest prosessen og en til som jeg ikke husker tittelen på (noe med strand eller noe sånt).
Jeg kommer ikke til å lese noe mer kafka og tenker at det var noen timer av livet mitt jeg ikke får igjen. Pretensiøst dystert makkverk, etter min mening.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 20:07   #69
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Aqua, her.

ble det ikke laget er art deco aktig filk (masse grått firkantig arkitektur) basert på prosessen for noen år siden? Jeg klarer ikke å huske hva den het nå.

Mener du Orson Welles' The Trial? Den er i så fall fra 1962. Men den er veldig bra!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 10:29   #70
Aqua
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: oslo
Innlegg: 35
Aqua har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mener du Orson Welles' The Trial? Den er i så fall fra 1962. Men den er veldig bra!

nnnn...tja, det kan være jeg mener den! det er kanskje litt vel strekt å si at det er noen år siden den kom ut, men ja, kanskje fordi jeg så den for noen år siden *host*. den var passe absurd, men syns å huske at jeg forsto litt mer av kafka etter den.

__________________
Mother is the name for God in the lips and hearts of little children.
Aqua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 10:32   #71
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg leste prosessen som tenåring, men kan ikke si jeg husker veldig mye av den - annet enn den dystre stemningen og at jeg sleit med å kammo meg gjennom.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 10:56   #72
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jada jeg har lest prosessen og en til som jeg ikke husker tittelen på (noe med strand eller noe sånt).
Jeg kommer ikke til å lese noe mer kafka og tenker at det var noen timer av livet mitt jeg ikke får igjen. Pretensiøst dystert makkverk, etter min mening.

Hm, Kafka på stranden?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:01   #73
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Nei, men jeg skal.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:03   #74
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Nei, og har overhodet ingen planer om det.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 18:34   #75
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, Kafka på stranden?

Nei, noe med spor i stranden, eller sanden eller ett eller annet. Boktitler er ikke min sterkeste side, det kan godt hende den heter noe helt annet men at bildet på coveret har bilde av spor i sand, jeg husker virkelig ikke.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 21:16   #76
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Ja i hine hådre dager da jeg trodde jeg måtte, ingen spesielle ønsker om å rekindle bekjentskapet :snork:

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 23:11   #77
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, Kafka på stranden?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no