Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Færre fylker og kommuner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-17, 10:47   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Færre fylker og kommuner

Vi må jo snakke om dette også! For meg som bor i Oslo har det ikke sånn veldig mye å si i min private hverdag, men vi blir jo omgitt av en mastodont av en region. Vikenregionen med Østfold, Akershus og Buskerud vil ha over en million innbyggere, og svært ulik geografi med fjelltraktene nord i Buskerud, til lavlandet sør i Østfold.

Midtregionen blir en gigant i areal, men ikke i mennesker.

Hva tenker dere? Hvor skal de nye regionsenterne ligge? Hva vil dette å ha å si for byer som tidligere har vært regionsenter?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 22-02-17 kl 11:02.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:02   #2
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg er egentlig for å redusere antall fylker i Norge, men ikke på denne måten. Jeg skulle ønske de kunne se på hva som er funksjonelle regioner og ikke bare følge gamle fylkesgrenser når nye regioner skal lages. Akkurat når det gjelder Oslo og de mest befolkningstette og by-nære delene av Akershus tenker jeg at det kunne vært mer hensiktsmessig å lagd et nytt fylke ut av det.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:04   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg synes det er rart at Oslo skal holdes utenom Viken.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:06   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Ja, et stor-Oslo kunne vært noe. Jeg tror mange av de omkringliggende kommunene ikke vil, de syns bl.a. Oslo har dustete skolepolitikk.

Det kunne nok vært bedre å lage helt nye regioner ja, framfor å bare slå sammen fylker og kommuner. Med Hedmark og Oppland er det jo allerede ganske store forskjeller i bosetting, geografi og temmelig ulike utfordringer. Kanskje det hadde vært mer funksjonelt å tenke på slike ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:07   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg jobber i Skedsmo kommune, og må si jeg er spent på hva det vil si for jobben min at kommunen slås sammen disse to andre. Jeg tror ikke det blir bra for skolemiljøet. Kanskje i de andre kommunene, men ikke for oss som jobber i en bra skolekommune.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:07   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes det er rart at Oslo skal holdes utenom Viken.

Det er vel en slags tradisjon om at hovedsteder er seg selv, og ikke del av en region/fylke? Hvertfall i USA.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:07   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Bærum mener vel at en sammenslåing hadde vært naturlig, om jeg ikke husker feil. Alle som bor i Bærum bor jo likt til som de som bor i Oslo på andre siden av byen, og preges mye av kollektivtilbud og annet.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:07   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, et stor-Oslo kunne vært noe. Jeg tror mange av de omkringliggende kommunene ikke vil, de syns bl.a. Oslo har dustete skolepolitikk.

Jeg vil definitivt IKKE bli prakket på skolepolitikken i Oslo.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:10   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg er enig med Java at det blir litt rart å slå sammen basert på eksisterende fylkesgrenser, men det er vel den måten som enklest å få det gjennomført.

Jeg er faktisk litt overrasket over at de ikke gikk tøffere til verks når det gjaldt kommunesammenslåing, det er flere kommuner som godt kunne hatt nytte av et dytt bak for å slås sammen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:12   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg tror den største motstanden mot et eventuelt Stor-Oslo er nord for Oslo, av de kommunene som ligger i Nedre Romerike, som kunne vært aktuelle kandidater. Og det er ikke bare skolepolitikken som er utslagsgivende, det er like mye det at man blir en fryktelig liten aktør inn i en gigantisk en, og man er redd for å miste all påvirkningskraft.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:33   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.787
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Hold meg ute av Oslos skolepolitikk! Lykkelig for å stå utenfor.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:43   #12
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.213
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Når er det snakk om at disse sammenslåingene skal tre i kraft?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:51   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Når er det snakk om at disse sammenslåingene skal tre i kraft?

2020. Så blir er det minste støy, så oppheves vedtakene etter stortingsvalget i høst.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 11:55   #14
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Et stor-Oslo vil jo ikke nødvendigvis innebære at alle Oslos løsninger må implementeres i de andre kommunene. Et stor-Oslo kunne fungert som fylkene gjør per i dag. Den enkelte kommune har sitt ansvarsområde, mens fylket har sitt. Grunnskolen ligger på kommunenivå, mens videregående opplæring er på fylkesnivå.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 12:13   #15
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Den mest naturlige sammenslåingen er vel Sør- og Nord-Trøndelag, så her på midten skaper det ikke så mye problemer som det vil gjøre andre steder. Personlig synes jeg det blir veldig rart å skulle ha to regioner i nord, å dele et fylke i to.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 13:02   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Jeg tenker at noen sammenslåinger er fornuftige.
I vår kommune er prosessen i god gang og den virker å ha bred støtte. Det må være en kjempefordel.

I kommunen jeg kommer fra blir det tvang. Der må man ta tak i kultur på fornuftig måte om prosessen skal bli god. Mye motstand der går på kultur.

Å slå sammen Sør og Nord Trøndelag, samt agderfylkene virker lurt, i den grad vi skal beholde fylkeskommuner.
Inntrykket er at det er enklere i Trøndelag enn Agder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 13:05   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Et stor-Oslo vil jo ikke nødvendigvis innebære at alle Oslos løsninger må implementeres i de andre kommunene. Et stor-Oslo kunne fungert som fylkene gjør per i dag. Den enkelte kommune har sitt ansvarsområde, mens fylket har sitt. Grunnskolen ligger på kommunenivå, mens videregående opplæring er på fylkesnivå.

Ja, det tenker jeg også. At Akershus og Oslo har felles vgs og tannbehandling for barn må da vel være bra?

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 13:56   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Da står vi vel foran et nytt brakvalg for Senterpartiet, tenker jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 14:01   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det tenker jeg også. At Akershus og Oslo har felles vgs og tannbehandling for barn må da vel være bra?

Jupp. Og det er jo ikke gitt at Oslos politikk må ut til kommunene rundt, det kan like gjerne være andre veien. Jeg tror det hadde vært fint en en stor-Oslo-kommune.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 14:11   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Færre fylker og kommuner

slettet - feil tråd

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07

Sist redigert av gajamor : 22-02-17 kl 16:23.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no