Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synes du mørketida er vanskelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synes du mørketida er vanskelig? (egne alt for "søringer" og "nordinger" )
JA - bor utenfor mørketidsområdet, og får problemer når jeg må oppholde meg i mørketidslandet 27 33,75%
NEI - jeg bor utenfor mørketidsområdet, får IKKE problemer når jeg må oppholde meg i mørketidslandet 20 25,00%
JA - jeg er nordlending, men sliter med mørketida 6 7,50%
NEI - jeg er nordlending, og sliter IKKE med mørketida 15 18,75%
Mørketid - Smørketid ... 12 15,00%
Deltakere: 80. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-16, 11:52   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Synes du mørketida er vanskelig?

Ble litt nysgjerrig - og da spør man;

I nord er det mørketid større eller mindre deler av vinteren. Tidspunktene varierer ( https://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%B8rketid ) noe.

Her jeg jobber har vi endel personer fra andre deler av landet evt utlandet, og felles for mange er at når høsten/vinteren kommer, så går lyslampene våre (jobben har kjøpt inn noen få) på rundgang blandt disse, som alle sliter med mørketida.

Er mørketida ett problem for deg? (Poll kommer!)

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:01   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Kan ikke svare da jeg altså er søring, bo tenfo møketidsområdet, og aldri oppholder meg i det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:15   #3
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Det er så ymse. Så jeg valgte det siste alternativet.
Enkelte vintre går det greit, selv etter at jeg flyttet nordover. Enkelte vintre er vanskelige.
Jeg tror at for min del har det mye å si hvordan været er i løpet av mørketida. Er det for det meste klarvær så er mørketida lettere, for da får vi en tid på dagen hvor det er litt lysere og hvor fargene på himmelen er aldeles fantastiske. Er det overskyet, tåkete, snøvær... da hadde det ikke hjulpet om jeg fortsatt bodde i Vestfold. Da hadde vinteren vært tung uansett.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:19   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Ja, det synes jeg.

Selv om jeg ikke bor der det blir helt mørkt, strever jeg med søvn i vinter halvåret og bruker lyslampe for å hjelpe til med regulering av søvn, slik at jeg våkner om morgenen og blir trøtt om kvelden i stedet for å snu døgnet med mange timer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:20   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg har store problemer med at det er så mørkt om vinteren, og synes det er vanskelig også i Oslo.

Når jeg besøker slekt i Nord-Norge så strever jeg overraskende mye selv etter kort tid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:28   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg har aldri vært nord for Geilo, men synes høst og vintermånedene er lange og triste her i sør, så jeg hadde nok ikke likt meg i nord i mørketiden.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:31   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg er nordlending som har flyttet sørover. Jeg har aldri hatt problemer med mørketiden og synes ikke den er direkte vanskelig (dette er i grunnen ikke noe jeg tenkte over da jeg bodde i Nord-Norge, det er bare sånn det er), men jeg er glad for at jeg slipper det nå. Det er rett og slett hyggeligere med sol og skikkelig dagslys året rundt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:37   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg bor ikke nordpå, men selv her på Østlandet så sliter jeg med mørket på vinteren. Alt blir tungt og søvnbehovet øker og tristheten setter seg. Dette er en av hovedgrunnene til at vi ikke engang tenker på å flytte nordover, hvor vi har helt fantastiske svigerforeldre, svoger og søskenbarn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:39   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg kjenner det på energinivået når dagene blir mørkere - og er søring. Jeg kan synes det er spennende og eksotisk med nordlig mørketid og oppsøke det bevisst, men hadde nok slitt med å bli vant npk med det til å bosette meg i de nordlige fylkene.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:56   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Ja. Jeg bor i Oslo og syns i bunn og grunn vinteren er dritt. Det er mørkt når man går til jobb, og mørkt når man går hjem. Det handler ikke bare om mangelen på lys, men mangelen på varme også. Vi er jo heldige med at vi har noe sol, det verste er perioder når det bare er grått. Når det plutselig går opp for en at en ikke har sett sol eller blå himmel på mange uker. Jeg vet ikke om total mørketid hadde gjort noen stor forskjell, jeg tror sommeren hadde veid opp der, men utvidet kuldeperiode hadde jeg slitt med.

Men jeg kan ikke svare på pollen, jeg får ikke problemer om jeg må oppholde meg i nord i en begrenset periode. Skulle jeg bodd der en vinter, hadde det vært kjipt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 12:59   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg bor sørpå og liker vinteren! Jeg sliter mer med søvn og energi om våren og sommeren.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 13:22   #12
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Her er det jo ikke mørketid, men i lange perioder er det mørkt fra 14-15 tia til 09-10, sånn ca. (om jeg ikke husker feil)
Det er iallefall mørkt når man drar om morgenen og mørkt når man kommer hjem. Men vi har litt lys mellom der, så er ikke "skikkelig" mørketid.

Jeg lever greit med mørketiden egentlig.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:16   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg bor en plass det aldri er snø, for her er det svart og våt asfalt hele vinterhalvåret. Jeg er på jobb alle de timene det er sol, så i praksis ser jeg aldri solen da siden det er mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg drar hjem. Jeg sliter litt da ja. Men om vi får litt snø, så blir det straks bedre for da er det liksom litt lys allikevel.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:27   #14
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Nei og ja. Bor ikke i mørketidsland. Jeg liker at årstidene, lyset og været skifter. Det kan være litt trått i november, men så er det tilsvarende deilig når det lysner igjen i løpet av januar. Jeg tåler mørketida her sør relativt greit og tror ikke jeg vil få problemer med å oppholde meg nordpå i en periode. Skal ikke si hvordan jeg ville reagert på å flytte opp til mørketidsland og bo der mer permanent.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:54   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg bor utenfor mørketidssonen, og takk og lov for det, for jeg er usedvanlig værsjuk og helt avhengig av å se dagslyset i løpet av dagen, og aller helst må jeg se sola. Jeg blir direkte grinete om det går dagesvis uten at jeg ser glimt av sola.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 15:09   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.187
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Spør meg igjen til neste år.
Har bodd i England i nesten 10 år og der blir det jo langt i fra så mørkt som i Rogaland om vinteren.
Jeg syntes det var tungt da jeg bodde i Norge, selv så langt sør som i Rogaland, men jeg slet litt jevnt over hele året egentlig. Jeg er mye mer positiv og løsningsfokusert nå, og lar ikke været trekke meg ned så jeg satser på at det skal gå bra fremover.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 15:11   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har store problemer med at det er så mørkt om vinteren, og synes det er vanskelig også i Oslo.

Når jeg besøker slekt i Nord-Norge så strever jeg overraskende mye selv etter kort tid.

Eg er òg der. Eg må ut i dagslys, og slit i periodar kor det ikkje går på grunn av jobb.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 15:14   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg har ikke noe problemer med at det er mørkere om vinteren (bor i Oslo), annet enn at jeg må passe veldig på å få i meg nok vitamin D.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 15:28   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg er vokst opp i Nord-Norge, men har bodd sørpå hele voksenlivet. Jeg hadde aldri problemer med mørketiden da jeg bodde der.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 15:40   #20
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.692
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du mørketida er vanskelig?

Jeg har bodd seks år i Finnmark og merket mørketida mer og mer ettersom årene gikk. På slutten var den grusom.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no