Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ting å gjøre alene

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-23, 23:50   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Ting å gjøre alene

Tips til ting man kan gjøre alene nå? For å få litt annen input enn det man får til daglig..

Både generelt og spesifikt for Østlandet..

Tenker selv den utstillingen i Holmenkollen av han Sand-broren kunne vært noe. Munch og nasjonalmuseet og. Frognerparken og.

Noe jeg tenker ikke passer for meg å gjøre alene er å sitte aleine på en fancy restaurant, der man må ha bestilt bord.

En annen ting jeg kunne tenkt meg er tur ved Blakstad i Asker, langs fjorden. Generelt turer i Asker, tror det er mye fin natur der.

Generelt gå tur for å oppdage blåveis, hvitveis etc.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 00:33   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Hva med stolpejakt? Da er det noen som har lagt opp ruta og du kommer deg ut på steder du ikke hadde dratt til ellers.

Det er også en Facebook gruppe som heter sosial i Oslo og Viken, de har sammenkomster, brettspill, turer rundt Sognsvann og andre ting. Kunne det vært noe for deg?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 00:38   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Det er nydelig rundt Blakstad, jeg anbefaler kyststien i Asker. Og roseslottet er magisk og absolutt en ting man kan gjøre alene. Jeg går nesten alltid tur alene, forresten. Jeg liker det. Har med hundene mine, da, for de liker også å gå tur.
Jeg er blitt ganske flink til å gå på restaurant alene også. Bestiller mat, koser meg, har emd en bok, ser litt på folk, snakker med servitør. Senest i går var jeg på Baltasar i Oslo alene. Spiste pasta og så på folk og snakket med hyggelig servitør.

Jeg liker å gå på kaffebar/kafe og ha med mac hvis jeg har noe jeg skal skrive.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 07:11   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Anbefaler turorientering i asker. De er vel ikke satt ut enda kanskje, men de som ligger langs sjøen (Vollen, Spira, Hval og Grønlia) settes ut først og er ganske lette hvis man ikke har gjort det før. Følg Askeladden turorientering på FB så ser du når de settes ut.

Topptur til Vardåsen? Det er lettest å gå fra Gullhella stasjon, det er en fin runde på 5-6km derfra. Ville kanskje ventet et par dager etter nattens snøfall.

Turer i Kjekstadmarka - mange fine turer med utgangspunkt fra Dikemark. Blåfjell er nydelig, du kan gå fra Dikemark eller en kortere runder fra Blåfjellhytta. Akkurat nå er kanskje disse tipsene best på ski da. Men blir fint til sommeren!

Museer? Nasjonalgalleriet eller Munch f eks?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 07:18   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Jeg anbefaler både appen fjelltoppjakten og stolpejakten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 07:52   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

+1 på å kose seg på restaurant alene. Jeg går gjerne på kino alene også.

Turer, gjerne stolpejakt, turorientering eller eller lignende.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 07:56   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Å male eller annen kreativ virksomhet(håndarbeid feks)

Det er en chagall utstilling nå som man fint kan se alene. Gå på biblioteket gjør jeg alltid alene. Trene på treningssenter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 08:27   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Liker du å lage ting selv? Sjekk det lokale Husflidslaget og se om se har kurs som kan friste. Mange husflidslag har kurs i veldig mange teknikker, ikke bare typiske tekstile teknikker. Jeg har nylig gjennomført et kurs over tre kvelder der vi sydde fine votter i saueskinn. Moro, absolutt ingen krav til forkunnskap og veldig sosialt uten at det egentlig krever så mye. Man sitter rundt et bord og jobber, det blir småprat om det man holder på med, noen snakker om andre ting og andre er stille, men likevel med i fellesskapet. Jeg er selv kurslærer for flere husflidslag i håndsøm av bunader og mange av deltakerne der sier at de synes slike kurs er en god og trygg sosial arena som ikke krever så mye. Det er noe med dette med å sitte sammen med andre og gjøre noe sammen. De aller fleste som går på kurs, er nybegynnere, så det holder lenge at man liker å bruke hendene sine til å lage noe og har lyst til å lære. På mine kurs er vi bare 6 deltakere (pluss meg) og jeg har fått flere tilbakemeldinger fra deltakere på at dette oppleves som en trygg sosial arena selv om man ellers strever litt med dette med å gå ut og treffe folk.

Mange husflidslag har uformelle treffkvelder der man møtes, drikker kaffe/te og pusler med enten medbrakt strikketøy eller annet håndarbeid eller jobber med et på forhånd bestemt (og annonsert) tema. Da er det ofte en frivillig lærer som viser og forklarer nye teknikker.

De aller fleste som kommer på kurs, er ukjente for hverandre. Jeg har vel opplevd en gang at noen har meldt seg på sammen med andre, men det store flertall kommer alene.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 08:35   #9
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Jeg liker å gå tur alene. Gjerne med trimpoeng, stolpejakt eller et mål for turen. Har kommet meg ut på mange steder jeg normalt ikke ville besøkt.

Kino og konsert funker fint alene. Har brukt å velge meg mer type burger/pizzasted når jeg spiser ute uten selskap.

Kunne tenkt meg å dra på ferietur alene, men måtte ha planlagt litt og ikke vært borte lengre enn 5 dager.

Hvis du ønsker å møte nye folk har jeg hørt positive erfaringer med Hey girl. De har grupper over hele landet, men flest på Østlandet.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 11:46   #10
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Takk for gode tips.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 16:14   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Du nevner kunstmuseum, så da vil jeg bare si at de aller fleste av dem har guidede omvisninger, og det kan det være morsomt å gå på. Flere av dem har også foredrag eller forelesninger eller andre arrangementer knyttet til utstillingene. I dag fikk jeg for eksempel e-post om denne: The White Lotus.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 16:30   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

Ting jeg liker å gjøre alene:
- Gå tur med lydbok eller podcast på øret
- Gå på ski, jeg er veldig dårlig, så det er få jeg greier å gjøre noe sammen med av fysisk aktivitet som krever at vi er ca like gode uten å bli stresset
- Mediatasjon (gjerne med instruksjon fra youtube)
- Synge (det gjør jeg veldig, veldig sjeldent sammen med andre )
- Gå på kafe, drikke kaffe, spise kake og lese bok
- Være på biblioteket

Ting jeg synes er ok å gjøre med "fremmede". Jeg er ganske sosial av meg, og er mye sammen med venner, men synes også at det å gjøre ting sammen med folk jeg ikke kjenner kan være sånn "halvselskapelig" hvis du skjønner hva jeg mener:
- Gå på kino
- Gå på arrangementer som forelesninger, folkebadstu, felles gåturer i regi av foreninger, gå på yoga på fritidshuset, ta en øl på pub fra en sosialgruppe på FB (jeg er med i en 2-3, men klart), høre på konserter

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-23, 16:37   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting å gjøre alene

NB! Du er jo (med vilje?) veldig åpen i HI (jeg er ikke det, jeg bruker å være alt for presis når jeg lager innlegg, så det blir litt snevert nedslagsfelt ofte )

Men ett alternativ er å jo melde deg som frivillig - det fordrer selvsagt at du vet du kan stille opp, så blir jo forpliktende på en annen måte. Men de trenger ofte folk på frivillighetssentralene, røde kors trenger folk til "alt" (leksehjelp til å søke i skogen etter savnete personer - her er det vidt spenn!), sanitetsforeningene, mental helse, støttekontakt etc

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no