Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Usmakelig aprilspøk?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 20:13   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Jeg synes den var litt, vel, unødvendig.
Nå hørte jeg akkurat på radioen at det har vært et uhell ift et barn som har hektet seg opp i en gardinsnor i en barnehage idag, og da blir denne typen "spøker" straks litt mindre morsomme.

Så - denne kunne de spart seg. Sikkerhetstiltak for barn er alvorlige nok og vanskelige nok å få gjennomført, om de ikke skal harseleres med i tillegg.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 20:26   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Hjelm på trehjulssykkel virker uansett ganske hysterisk selv om noen sikkert insisterer på å kalle det et sikkerhetstiltak.

Ja, du vet, det er tross alt viktigere å se bra ut enn å unngå å få all hjernemassen utover asfalten.

Knotten gikk på hodet så det smalt på trehjulssykkel, og gudene vet hvordan det hadde gått uten hjelm.


Jeg tror at de som har unger som ikke bruker hjelm på trehjulssykkel, eller sykler generelt, er de samme som hverken bruker sykkelhjelm eller alpinhjelm selv, som aldri bruker redningsvest og som ikke eier en eneste refleks.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 11:51   #23
Garamond
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hysterisk med sykkelhjelm på en unge med trehjulssykkel?

Om man mener dette, har man tydeligvis aldri sett treåringer på Kamikazetur ned den bratteste bakken i bygda.

Spenne som kan løses ut, høres totalt genialt ut!

Kanskje det ville vært greit å la være å sende treåringen på kamikazetur ned den bratteste bakken i bygda. Hvis ikkerthet er poenget da ?!

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 11:51   #24
Garamond
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg synes den var litt, vel, unødvendig.
Nå hørte jeg akkurat på radioen at det har vært et uhell ift et barn som har hektet seg opp i en gardinsnor i en barnehage idag, og da blir denne typen "spøker" straks litt mindre morsomme.

Så - denne kunne de spart seg. Sikkerhetstiltak for barn er alvorlige nok og vanskelige nok å få gjennomført, om de ikke skal harseleres med i tillegg.

Tatt i betraktning at den ulykken skjedde etter aprilspøken er vel dette ikke særlig relevant. Man er ikke synsk heller....

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 14:11   #25
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Kanskje det ville vært greit å la være å sende treåringen på kamikazetur ned den bratteste bakken i bygda. Hvis ikkerthet er poenget da ?!

Det er vel ingen som sender barna ned ein slik bakke med viten og vilje. Men barn finner på mykje rart, og det er sunt å utforska grenser. Mine har brukt tohjulssykkel med støttehjul siden dei var 3 år, og hjelm er ein selvfølge då.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 16:10   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det ser forresten ut som at Biltema selger hjelmer med grønn spenne også i Norge.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykl...or/Barnehjelm/

Kanskje for at Biltema er fra Sverige.

Jeg syns at dere som bor i nærmiljøet til avisen skal sende en mail og forklare hvorfor denne var på kanten.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 23:01   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Kanskje det ville vært greit å la være å sende treåringen på kamikazetur ned den bratteste bakken i bygda. Hvis ikkerthet er poenget da ?!

Har du hatt nærkontakt med treåringer noen gang?

Ikke at jeg nødvendigvis synes man må ha hjelm på små trehjulssykler, men jeg har stor tro på treåringers kreativitet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 00:43   #28
Garamond
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Det er vel ingen som sender barna ned ein slik bakke med viten og vilje. Men barn finner på mykje rart, og det er sunt å utforska grenser. Mine har brukt tohjulssykkel med støttehjul siden dei var 3 år, og hjelm er ein selvfølge då.

Hvis en unge på tre sykler alene ned en bakke har ikke mamma og pappa passet godt nok på. da nytter det lite med hjelm

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 00:47   #29
Garamond
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har du hatt nærkontakt med treåringer noen gang?

Ikke at jeg nødvendigvis synes man må ha hjelm på små trehjulssykler, men jeg har stor tro på treåringers kreativitet.

Selvsagt har jeg det. Hva med deg ?

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 07:02   #30
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.211
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Selvsagt har jeg det. Hva med deg ?

Du får en del pes her, Garmond. Det er kanskje på tide å vurdere hvorfor dette skjer. 3-åringer er ikke like. Noen - som vår jente - er av den forsiktige typen som nesten ikke tør skli på sklia uten at noen holder henne i hånda. Stor fart på sykkel er uaktuelt. Tildels er sykkel uten å holde i hånda uaktuelt. Og så er det andre som er - vel - uten hemninger. "Fortere, fortere, fortere" er mantraet. Denne sistnevnte typen kan finne på hva som helst. Å forsere en port for å sykle ned veien er barnemat.

Man lar 3-åringer bruke sykkelhjelm av to grunner:

1: Fordi man ønsker å opprette gode vaner. "Når man skal sykle har man på hjelm." Denne grunnen er viktig for alle barn - uavhengig av alder, ferdigheter, modenhetsnivå, kamikaze-nivå, etc.

2: Fordi noen barn sykler såpass fort at de kan ta skade om de faller av sykkelen. Denne grunnen gjelder for nesten alle 3-åringer. Rett og slett fordi det ikke skal så fryktelig mye til før man flyr over sykkelen og havner med hodet først i asfalten. Et litt stort hull i bakken som forhjulet går ned i, og det kan oppstå store skader.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 08:29   #31
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.102
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Det er altså rett og slett bedre å ikke la treåringen sykle enn å la treåringen bruke sykkelhjelm? Fordi sykkelhjelm til en treåring er hysterisk?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 08:36   #32
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er altså rett og slett bedre å ikke la treåringen sykle enn å la treåringen bruke sykkelhjelm? Fordi sykkelhjelm til en treåring er hysterisk?

Alternativt bør man fotfølge treåringen og aldri være mer enn en meter unna, så man kan stoppe det treåringen måtte finne på. Det er heller ikke hysterisk, visstnok.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 08:40   #33
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

I barnehagen hos oss har de trehjulssykler, men ikke hjelmer. Jeg lar min få lov å sykle der uten. Er det vanlig å ha hjelmer i barnehagene, eller har dere med?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 08:45   #34
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.687
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Det er ikke vanlig med hjelmer i barnehager. Ofte er det ikke lov å sykkle i bakker i barnehager heller.

Likte denne sitaten

Sitat:

Hvis en unge på tre sykler alene ned en bakke har ikke mamma og pappa passet godt nok på. da nytter det lite med hjelm


Om et barn stikker av i løpet av 10 sekunder og setter utfor en bakke så nytter det VELDIG med hjelm. Kommer jo litt annpå hvor man bor og hvordan bakkene er der. Om man bor i damark skal man passe veldig dårlig på for de skal finne en god bakke, bor man på vestlandet må man bare snu ryggen til. Min 3åring leker lett ute mens jeg går inn for å gå på do, eller hente noe.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 08:49   #35
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

I vår barnehage brukar dei heller ikkje hjelm når dei syklar på trehjul-sykkel. Men det er heller ingen bratte bakkar der som kan gi stor fart. Med tanke på at dei voksne ikkje kan ha auga på ungane kvart sekund er eg faktisk glad for at dei ikkje har sykkelhjelm. Det er mange trær inne på barnehagen sitt område og andre ting som det kan vere lett å hekte seg fast i. Eg syns det er kjekt at ungane får utfolde seg ved å klatre i trær, så eg vil ikkje at dei skal fjærne trær for å gjere det tryggare å bruke sykkelhjelm på trehjulsykkel.

Men ellers, utanfor barnehagen, er eg rimelig nazi på bruk av sykkelhjelm sidan lillebroren min døde som 13-åring på grunn av sykling uten hjelm.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:37   #36
suupaahgirl
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 26
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hysterisk med sykkelhjelm på en unge med trehjulssykkel?

Om man mener dette, har man tydeligvis aldri sett treåringer på Kamikazetur ned den bratteste bakken i bygda.

Spenne som kan løses ut, høres totalt genialt ut!

Enig med du. hjelm og sykkel hører sammen...samma hva

suupaahgirl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:34   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Men er det vanlig med hjelm når de sykler på trehjuling nå altså? Det er et par-fem år siden jeg hadde en på trehjuling, og da var det slett ikke vanlig. Jeg har ikke sett noen av småungene i gata med hjelm på trehjuling heller. Og ikke i barnehagen. Faktisk tror jeg aldri jeg har sett et barn på trehjulssykkel med hjelm.

Det pedagogiske aspektet synes jeg man får ivaretatt helt greit med å innføre hjelmen når de får sin første tohjuling. To hjul = hjelm. Det er vanlig her i hvertfall, og de får jo tohjulinger ganske tidlig ofte, de er sjelden mer enn 3-4 år. Når det gjelder sikkerhet og hjelm på trehjulinger er jeg usikker. Jeg ser for meg et sted her utenfor hvor det kan være et poeng at det er hjelm på. Samtidig vet jeg ikke helt - det oppveies på mange måter av at de ikke bare sykler når de sykler, men også leker med alt mulig annet. Før man vet ordet av det er sykkelen parkert og de er på toppen av klatrestativet med hjelmen på. Så jeg er usikker med tanke på småunger og hjelmbruk.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:06   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Vi har temmelig bratte asfaltbakker på alle kanter her vi bor, så bare tanken på å slippe ut en treåring for å sykle, uten hjelm på, skremmer meg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:08   #39
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.856
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Usmakelig aprilspøk?

Jeg har aldri sett noen med hjelm når de sykler på 3hjulssykkel. Her vi bor er det helt flatt omtrent så det er ikke store farten de får.
Poden bruker hjelm på løpesykkelen og 2hjulssykkelen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no