Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Girls want pretty and girly shoes"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-15, 09:09   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

"Girls want pretty and girly shoes"

Kom over denne på facebook i dag, og måtte bare dele den her. Jeg blir matt...

Har allerede skrevet følgende mail til Eurosko.

Sitat:

En venninne, som er innehaver av de samme røde strømpene som meg selv, la ut et bilde på facebook i dag. (Bildet er vedlagt) En gutt og en jente, med teksten "Boys want shoes to play in" og "girls want pretty and girly shoes".

Fra et likestillingssynspunkt er dette helt idiotisk markedsføring! Jeg er helt for råsa sko med glitter, og blå sko med pirater. Men hva med rosa sko med pirater, og grønne glittersko? Eller til og med lilla sko med edderkopper? Barn kjønn blir bestemt for dem gjennom klær, leker, utstyr, og sko. Kjønnsrollene blir presentert for dem i butikker og reklamer. Landets skoler og barnehager jobber daglig med dette, og prøver å gjøre om på tanken om at jenter er rosa prinsesser og gutter er superhelter. Vi (førskolelærerer) jobber hardt for at barn skal få være den de selv vil være, uten å bli fortalt at man som gutt "skal" ønske seg disse skoene, og noen andre dersom man er jente.

Som en av landets største skokjeder hadde jeg virkelig trodd dere kunne bedre enn dette.

MVH Fibi- Skuffet mor og førskolelærer, og fra i dag av, ekskunde

Vedlagte bilder
Filtype: jpg eurosko.jpg (33,1 KB, 93 visninger)
__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:25   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Ganske utrolig at de ikke klarer å se det selv. Jeg skjønner det ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:28   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Det er nesten så en kan lure på om det er bevisst gjort. De må jo vite at dette vil skape reaksjoner?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:29   #4
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Så også denne, og gremmes. Rett og slett tomt i de eggeskall av noen hodet som har laget denne reklamekampanjen. Men jeg lurer rett og slett på om de gambler litt her. "All pr er dårlig pr." De kommer til å få masse gratiskreklame ettersom dette blir delt av mange nå. Og dessverre er det veldig mange nauthauer som eeeelsker prinsene og prinsessene sine og som ikke bryr seg katta om likestilling eller likeverd.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:30   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:31   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Kan godt hende dere har rett i at det er gjort helt bevisst, for jeg nekter å tro at man kan være SÅ korttenkt, det går bare ikke. Men pføy altså! I disse Facebook-tider så er det jo skikkelig sjansespill å gjøre sånt, det vil jo ofte ramle inn PMer og meldinger og e-poster osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:32   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Jeg kjenner faktisk folk som nok liker dette akkurat som det er, "for en må la gutter være gutter og jenter være jenter. Nå skal liksom alle være like. " (True story)

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:35   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Hver gang sånt som dette legges ut på VG (eller lignende) sin FB, er hele kommentarfeltet fullt av det du skriver der, Bokormen. Og ikke minst den klassiske "det finnes verre ting enn dette, krig og IS og sånt".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:35   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"



Bevisst kampanje for å få masse gratis markedsføring, (og som Bokormen er inne på, det er dessverre nok av de som ikke ser problemet med dette) - eller ikke - uansett:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:46   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Ikke sant, Inagh - uansett:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:49   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Uff. Men det er veldig, veldig mange der ute som tenker slik som den reklamen der og ikke engang tenker på muligheten av grønne sko med glitter, men umiddelbart ser det som en trussel mot det de ser på som viktig opprettholdelse av kjønnsbåsene. Veldig bra, fibi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 09:57   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Blir helt matt jeg. Gratis reklame ja, de må jo skjønne at det er mange som reagerer.

Datteren min passer vertfall ikke inn under denne uttalelsen. Unger må da får gå i det de vil.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 10:01   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Jeg er glad det er flere som reagerer og synes det er flott at du har sendt mail til Eurosko om dette. Håper egentlig flere også har gjort det. Jeg burde selv også. Har forøvrig tatt det opp med ledere i kjeden, men reaksjonen der var et trekk med skuldrene og "ja, ja". Jeg mener at ledere i kjeden burde tatt dette videre med sine eiere som videre kunne tatt det med kjeden, men jeg synes det virker som folk flest ikke bryr seg nevneverdig.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 10:08   #14
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Kampanjen er allerede trukket tilbake. Hvordan den kom helt fram til butikkene er meg et mysterium, da.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 14:42   #15
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Kampanjen er allerede trukket tilbake. Hvordan den kom helt fram til butikkene er meg et mysterium, da.

Trukket tilbake eller ferdig? Eurosko sine kampanjer varer fra 2-4 uker, så den aktuelle kampanjen er nå over. Tror ikke dette var materiale som var ment til å brukes hele våren, men ikke at det betyr noe. Jeg er enig, slikt materiale burde ikke nådd butikkene.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 14:53   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Og det var jeg dum nok til å lese kommentarfeltet på FB Aftenbladets sak om dette. Djisus kraist.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 16:22   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Livets skole ja, den går ofte igjen i slike kommentarfelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:10   #18
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Trukket tilbake eller ferdig? Eurosko sine kampanjer varer fra 2-4 uker, så den aktuelle kampanjen er nå over. Tror ikke dette var materiale som var ment til å brukes hele våren, men ikke at det betyr noe. Jeg er enig, slikt materiale burde ikke nådd butikkene.

Siterer meg selv da jeg nå vet at kjeden har gått ut og bedt butikkene fjerne dette materialet om det fortsatt er brukt ute i butikk hos noen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:33   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Livets skole har ihvertfall lært meg at jeg trenger både sko å leke og traske og trene i og vakre og damete sko. Skulle jeg klart meg med den ene typen hadde jeg nok valgt den første,

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:37   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Girls want pretty and girly shoes"

Livets skole har også lært meg å ikke båssette gutter heller. I en verden hvor flere og flere gutter ramler ut av skolesystemet er det kjempeviktig å ikke definere alle rolige dilleområder som jentete heller. Selv om akkurat denne kampanjen er verst med tanke på jenter er det like ille for begge kjønn at kjønnsrollene blir så innmari fastlåste for unger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no