Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-15, 21:38   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Ja, etter en historisk lav valgoppslutning, hvor mange stemte i din kommune?

I min by (Oslo) ble den på 62,9% mot landsgjennomsnittet på 59,9%. For min bydel har jeg ikke sett noen resultater enda, men jeg må si jeg er overrasket over hvor lav andel som faktisk stemmer. 1/3 av befolkningen velger å IKKE velge. Og i et lokalvalg!

Det er selvfølgelig vanskelig å spekulere i hvilke årsaker det er til at noen velger å ikke stemme, men for egen del skulle jeg ønske at rikspolitikerne holdt seg unna valgkampen og i større grad overlot den til nettopp de lokale politikerne.

Stemte du? Kjenner du noen som ikke stemte? Har du spurt hvorfor?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 21:42   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Enda viltigere, hva kan vi gjøre for å få opp valgdeltakelsen? Det er begrederlig, det er flaut.

Jeg stemmer. Mannen min stemmer ikke, men han gremmes over at så få stemmer.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 21:43   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

63,5 prosent. Alt for lite i en urban forstad, med mulighet for 3 ukers forhåndsstemming til kveldstid. En kollega stemte ikke, hun er fra et annet sted og har ikke giddet å sette seg inn i politikk her, sa hun, hun skal vel flytte hjem igjen i løpet av noen år. Noen vet jeg ikke stemte til fylkesvalg fordi det er for uklert hva de driver med, eller de er imot fylkeskommunen som insitutt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 21:44   #4
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Drammen: 55,8%. Link til mitt fylke.

De jeg omgir meg med har stemt alle sammen.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 21:47   #5
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Min bydel i Oslo: 37 % valgdeltakelse...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 21:55   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg tror jeg leste at valgoppslutningen her var på ca 59 % eller noe sånt. Ja, jeg stemte, en selvfølge synes jeg. Vet ikke om noen som ikke har stemt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:01   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg tror i allefall det hadde hjulpet om valget faktisk hadde dreid seg om lokalsaker, og ikke nasjonalsaker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:03   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Hvor kan jeg søke på bydelene i Oslo?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:04   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror i allefall det hadde hjulpet om valget faktisk hadde dreid seg om lokalsaker, og ikke nasjonalsaker.

Ja. Mange i min kommune sier at de merker ikke noe uansett. Jeg, som jobber "på innsiden", ser flere betydningsfulle lokale ting som kunne vært annerledes - både i positiv og negativ forstand.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:06   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvor kan jeg søke på bydelene i Oslo?

Jeg har ikke funnet tall annet enn for valgkretsene, og de er jo ikke nødvendigvis representative?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:08   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvor kan jeg søke på bydelene i Oslo?

http://www.dagbladet.no/valg15/resultater/?f=03&r=K04
I venstre kolonne kan du velge bydelen din.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:12   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

http://www.dagbladet.no/valg15/resultater/?f=03&r=K04
I venstre kolonne kan du velge bydelen din.

38,8%

Jeg må innrømme jeg trodde den var langt høyere.

(litt flås:
Det skyldes alle partysvenskene;
Statsborgere i andre nordiske land som har fylt 18 år innen utgangen av 2015, og som har vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge senest 30. juni 2015.)

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:13   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

http://www.dagbladet.no/valg15/resultater/?f=03&r=K04
I venstre kolonne kan du velge bydelen din.

Takk! Og oj, 39.4 frammøte! Det er jo innmari lite! Men det er nok en bydel med mange som ikke stemmer fordi de ikke har mulighet til å sette seg inn i det. Det er mange nyankomne flyktninger og asylsøkere, samt mange i kommunale boliger som er narkomane, psykiatriske pasienter og en hel haug som av ulike årsaker ikke bryr seg.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 15-09-15 kl 22:20.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:16   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg hørte akkurat i en nyhetssending at de lave tallene fra bydelene i Oslo ikke stemmer, de klarer ikke å lage riktige oversikter av en eller annen grunn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:17   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

59,3 % her i min kommune sist jeg sjekket tallene.

Jeg vet ikke av noen som ikke stemte, så jeg har ikke spurt noen hvorfor, men det pleier vel å være en del "Det er det samme hvilke løgnere som kommer til makta"-svar på slike spørsmål, gjør det ikke?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:17   #16
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg hørte akkurat i en nyhetssending at de lave tallene fra bydelene i Oslo ikke stemmer, de klarer ikke å lage riktige oversikter av en eller annen grunn.

Jeg trodde ikke de tallene var klare før litt senere, for mange av disse må jo ligge blant forhåndsstemmene?

Men uansett, det er ekstremt laber oppslutning.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 22:20   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Omtrent 67 %. Ikke så værst, landsgjennomsnittet tatt i betraktning, men likevel for lavt. Kjenner ingen som lot være å stemme.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 23:49   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Under 50% for min bydel! så jeg håper det er sant at tallene ikke er riktige.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 23:56   #19
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

63,7% her.
Jeg stemte selvsagt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-15, 23:56   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg ble rasende når jeg så den latterlige lave valgoppslutningen her; 56.4% for kommunen og 39.1% for kretsen. Jeg holdt på å gå inn på FB for å holde en tordentale, men bet det i meg. Det er flaut at folk har så liten interesse for sitt eget nærmiljø, å være så likegyldig og passiv?? Jeg grøsser! Men folk har vel ikke KAPASITET! for de har jo bare hatt muligheten i 2 måneder eller så! Men har man kapasitet til å sitte og spy ut edder, galle og politiske meninger på FB så mener jeg helt oppriktig at man bør innfinne seg i valglokalet også.

Jeg syntes det var trist å se så lite folk på kirkevalget også, jeg spurte vakten som satt der om mange hadde stemt - nå hadde man virkelig muligheten til å få satt en stopper for diskriminering i kirken, jeg bare håper at de som har stemt - har stemt rett.

Alle stemmeberettigede her i huset stemte. Frøkna fikk for 1. gang lov å stemme på kirkevalget og var snurt for at hun ikke fikk lov til å stemme på kommune/fylkesvalget, men hun får og hun skal om 2 år.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 16-09-15 kl 07:55.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no