Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sy bunad selv?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-07, 22:24   #21
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Jeg vil forresten anbefale alle som har lyst på bunad å drive litt research i forkant. Jeg sitter i hvert fall igjen og angrer litt på noen av valgene jeg tok med hensyn til stoff og farger etc, før jeg egentlig ikke visste at jeg hadde noe valg. I etterkant ser jeg at jeg nok kunne hentet mer inspirasjon fra gamle drakter (se i bøker på bilder av gamle bunader!).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 22:39   #22
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Begge deler er feil.

Det er riktig at for eksempel Husfliden er veldig strenge i hvordan en Husflid-bunad skal se ut. Det betyr ikke at Husfliden-bunader er den eneste riktige varianten. Faktisk kan man si det er motsatt; Husfliden-bunader representerer en litt "kjedelig" standardtype, og ivaretar ikke det tradisjonsrike mangfoldet som finnes i norsk bunads- og folkedrakthistorie. Mange som skal ha seg bunad aner lite om hvilke valgmuligheter man faktisk har, og velger det man tror er det eneste rette.


Feil og feil.

"Bunadsreglene" er jo sånn bunaden blir penest sånn jeg ser det. Den skal ikke nærmest subbe i bakken og den skal ikke henge på hoftene som mange bunader som er montert etter eget hode gjør. Ser man seg rundt på 17 mai så ser man at MANGE burde søkt kyndig hjelp når de monterte.
En annen ting er at det antagelig ville vært veldig lite igjen av bunadstradisjonene hvis det ikke fantes visse regler for hvordan en bunad burde se ut.

Så jeg er nok for de standardiserte bunadene. Rett og slett fordi de er finest.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 23:08   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Feil og feil.

"Bunadsreglene" er jo sånn bunaden blir penest sånn jeg ser det. Den skal ikke nærmest subbe i bakken og den skal ikke henge på hoftene som mange bunader som er montert etter eget hode gjør. Ser man seg rundt på 17 mai så ser man at MANGE burde søkt kyndig hjelp når de monterte.
En annen ting er at det antagelig ville vært veldig lite igjen av bunadstradisjonene hvis det ikke fantes visse regler for hvordan en bunad burde se ut.

Så jeg er nok for de standardiserte bunadene. Rett og slett fordi de er finest.

Jeg tror du misforstår det jeg mente. Jeg er på ingen måte for fri utfoldelse på bunadsfronten, og at stygt arbeid er stygt arbeid uansett er det ingen tvil om. Kan du ikke sy bør du holde deg unna; dårlig utført jobb er ikke pent. Det jeg mente var at det ikke er sånn at en bunad MÅ ha rød fargekode ditt og datt, MÅ ha det ene mønsteret framfor det andre, MÅ ha grønne bånd nederst, MÅ vært sydd i bomullsstoff av den og den vevtypen. Dersom man ser på eldre modeller finner man kanskje at det er vel så pent med et skikkelig ullstoff framfor bomull, og en grønn søm framfor den røde. Kanskje finnes det også noen som kopierer gamle broderier som ble brukt lenge før Husflidstandarden ble utvilket, som er litt mer spesielle, men har like lange røtter i folkekulturen i dine hjemtrakter. Er det da en mindre høyverdig bunad?

Husk at bunader i gamle dager ble sydd av restegarn, og at broderi var for de litt mindre økonomisk heldige. Det var dyrere med silkebånd på stakken enn med broderi av hjemmefarget ulltråd. Variasjonene var mye større dengang, mens nå skal alle presses inn i en Husflidstakk.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 23:44   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy bunad selv?

- Har du sydd bunad selv?
Ja, men kun til barna. Jeg har kjøpt stoff og mønster på husfliden. Bringeduk og belte er arvet. Skjorte + forkle har jeg sydd av lerret (også fra husfliden) og kantene er sydd av min bestemor.

- Hvor vanskelig er det hvis man bare er normalt interessert i håndarbeid?
Middels. Jeg skal gå på kurs når jeg skal sy voksenbunad til jentene. Gutten vil ikke ha, men han skal ha tilbudet stående til han er 30.
Bringeduk og belte skal jeg sy før den tid - til det trenger jeg ingen kurs.

- Hvor lærer man å sy bunad?
Her jeg bor er det kurs i regi av Folkeuniversitetet og Husfliden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 00:15   #25
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg skal sy nordlandsbunad for herrer.

De er veldig fine.
Når du først er i gang med den kan du gjerne sy en til Kaijamannen også. Han ønsker seg så en Nordlandsbunad, men det er ingen som tør/kan sy.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 00:26   #26
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg tror du misforstår det jeg mente. Jeg er på ingen måte for fri utfoldelse på bunadsfronten, og at stygt arbeid er stygt arbeid uansett er det ingen tvil om. Kan du ikke sy bør du holde deg unna; dårlig utført jobb er ikke pent. Det jeg mente var at det ikke er sånn at en bunad MÅ ha rød fargekode ditt og datt, MÅ ha det ene mønsteret framfor det andre, MÅ ha grønne bånd nederst, MÅ vært sydd i bomullsstoff av den og den vevtypen. Dersom man ser på eldre modeller finner man kanskje at det er vel så pent med et skikkelig ullstoff framfor bomull, og en grønn søm framfor den røde. Kanskje finnes det også noen som kopierer gamle broderier som ble brukt lenge før Husflidstandarden ble utvilket, som er litt mer spesielle, men har like lange røtter i folkekulturen i dine hjemtrakter. Er det da en mindre høyverdig bunad?

Husk at bunader i gamle dager ble sydd av restegarn, og at broderi var for de litt mindre økonomisk heldige. Det var dyrere med silkebånd på stakken enn med broderi av hjemmefarget ulltråd. Variasjonene var mye større dengang, mens nå skal alle presses inn i en Husflidstakk.

Jeg forsto godt det første innlegget ditt også, men her gir du jo gode eksempler da.

Jeg er så helt enig med deg! Det interessante er at
mange av de nyeste bunadene som er tuftet på et gode kilder, de blir i dag laget med store muligheter for variasjon. Ta f. eks. en titt på denne nye bunaden for Nord-Trøndelag, utarbeidet av Berit Bjerkem og som fikk "fråsegn" fra Bunadsrådet i 1992: http://www.bjerkem.com/default3.asp


Sist redigert av TBM : 01-04-07 kl 21:20.
  Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:41   #27
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Den bunaden som TBM viste var nydelig! - Jeg er halvt nordtrønder selv, men synes ingen bunader i trøndelag er særlig fin. Jeg vurderte "frostabunaden" tidligere, da det er der mamma kommer ifra...



Nå vet jeg ikke hva jeg vil ha lenger...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:18   #28
Beowulf
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 1
Beowulf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Hei, jeg har brodert, klippet, montert en Vest-Telemark bunad for dattera mitt. Det var ikke vanskelig, men det er masse jobb.

Beowulf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:42   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Jeg startet denne tråden, men har helt slått fra meg tanken.

Men det er besluttet at mannen skal få bunad i 40-årsdagspresang. Sannsynligvis blir det svigermor (altså hans mor) som syr. Hun har sydd bunad før.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no