Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-09, 12:31   #21
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Er dette noe dere bare "gjør", altså? Sånn "nei, i kveld tror jeg jaggu at jeg skal vaske stekeovnen"?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:32   #22
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Jeg gjør det en gang i mnd. Første gang jeg gjorde det ble jeg overrasket over hvor ren og pen stekeovnen ble. Den ble som ny rett og slett.

Sprayer det på stekeplatene også, og de blir som nye.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:34   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er dette noe dere bare "gjør", altså? Sånn "nei, i kveld tror jeg jaggu at jeg skal vaske stekeovnen"?

I den grad jeg gjør det i det hele tatt, så er det noe jeg "bare gjør" - det er ikke noe som kommer av seg selv eller noe jeg har en fast rutine på eller noe sånt, i alle fall. (Jeg har vel vasket stekeovnen ordentlig omtrent én gang siden vi kjøpte leiligheten - med stekeovn i - for tolv år siden. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:35   #24
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Jeg har prøvd å ignorere den skitne ovnen et halvt års tid nå. Kanskje jeg bør ta meg til disse rådene som kommer.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:37   #25
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Heller en kveld enn å måtte sette av en uke som du driver på med nå, Divine.

Næsj, 5 minutter her og 5 minutter der så merker man ikke at man gjør noe fornuftig en gang. En investering i latskap, kaller jeg det.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:40   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Én uke?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 12:56   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er dette noe dere bare "gjør", altså? Sånn "nei, i kveld tror jeg jaggu at jeg skal vaske stekeovnen"?

Definitivt ikke. Vi har bodd her vi bor i snart tre år, og jeg har vasket komfyren innvendig to ganger - begge gangene mens mannen har vært på langvarig jobbreise og jeg har vært ensom og ikke fått sove.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:17   #28
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Jeg legger filteret til vifta i varmt zalovann.
Vasker selvevifta utvendig med zalo,evtmedlittsalmiakk oppi.

Komfyren: spraye med kjøkkenspray, lar det virke noen minutter og vasker deretter.
Ofte må jeg bruke en slik stålulldott ( ikke vanlig stålull).

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:24   #29
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Man tar det etter skippertaksmetoden og nei, det er fikset på en kveld. Jeg gjør det alltid (ehm ja om de to gangene jeg har gjordt det) etter ungene er i seng så jeg slipper problem med ovnrens-sprayen. Bruker heller ikke maske, men holder pusten når jeg sprayer. Det er på tide å gjøre det igjen, kanskje jeg skal la meg inspirere.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:37   #30
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Sånn vasking som innebærer bruk av Mr Muscle - er det best å sette bort det til noen andre når man er gravid ...? (Si ja, pretty please? ) Det er sikkert ikke bra å puste inn sånt.

Det går fint på en kveld, da. Jeg har vel brukt et par timer på å løsne fett og vaske skikkelig ut av ovnen, mens viftefiltrene godgjør seg zalovann før de går i maskinen. Da har det vært temmelig nedgrodd. Det verste er å få begynt.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 13:58   #31
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvor lenge da?

En times tid holder.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er dette noe dere bare "gjør", altså? Sånn "nei, i kveld tror jeg jaggu at jeg skal vaske stekeovnen"?

Jeg vasker/tørker over stekeovnen som en naturlig del av oppryddingen etter matlaging og måltid: skylle av og sette i oppvaskemaskinen, vaske det som må vaskes for hånd, tørke over bord, benker og ovn, rydde eventuelle matresten inn i kjøleskapet osv. Jeg bruker max to minutter på steikeovntørking og det har jeg både tid og oversludd til. Alt tar lenger tid og blir et ork om det får hope seg opp.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:00   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Det er vel heller det at tanken på daglig regelmessig stekeovnstørking ikke har falt meg inn.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:03   #33
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er vel heller det at tanken på daglig regelmessig stekeovnstørking ikke har falt meg inn.

Men nå har den?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:03   #34
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men nå har den?

Dessverre.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:20   #35
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Heller en kveld enn å måtte sette av en uke som du driver på med nå, Divine.

Næsj, 5 minutter her og 5 minutter der så merker man ikke at man gjør noe fornuftig en gang. En investering i latskap, kaller jeg det.

Sånn er jeg også, jeg gjør mye husarbeid uten å tenke over det liksom. De kveldene jeg rydder kjøkkenet (ikke legger barnet, folk må ikke tro at kjøkkenet ikke blir ryddet hver dag altså. ) så gjør jeg som oftest en ting "ekstra", tørker over hyllene eller vasker viften eller ovn, rydder kjøleskap eller vasker rundt søppelbøtten.

På den måten merker jeg ikke at jeg gjør husarbeid når det blir gjort sånni farten. Hadde jeg satt opp en fast liste over hva jeg må gjøre eller måtte ha vasket hele kjøkkenet så hadde jeg bare begynt å utsette og tulle og tøyse.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:22   #36
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

007
Det er så deilig med alt som er gjort. Det er mye hyggeligere å sette seg i sofaen da!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 14:25   #37
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Kjøkkenet blir ryddet hver kveld, men jeg synes det er mer enn nok, liksom. Å begynne å gjøre ekstrating faller meg ikke naturlig. Jeg er det fødte skippertaksmenneske.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 10:42   #38
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Jeg ville bare tilføye at salmiakkvann tar mye fett. Jeg lager noen ganger salmiakkvann i den hensikt å få bort fett og flekker som kommer til tross for et visst daglig rengjøringsregime. Det går veldig lett å vaske oppå toppen av kjøkkenskap, inne i krydderhylla, bryterne på stekeovnen. Og så har jeg en sånn beskyttelseskant rundt koketoppen for at ikke gryter skal dras ned og små fingre skal ta på platene, og rundt den har det er lei tendens til å bygge seg opp med de snodigste flekker og fettrender.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 11:11   #39
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Jeg er ingen vaskeekspert, så jeg trenger tips på hvordan jeg kan rengjøre følgende enklest (og best) mulig:

komfyr utvendig- Hva slags komfyr er det? Keramikktopp eller gammeldagse kokeplater?
stekeovn - Er den glatt eller matt inni?
kjøkkenvifte - Stålfarget eller annen farge?

Det er mye "inngrodd" fett, og det er år og dag siden de sist ble vasket.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 11:46   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av stekeovn og kjøkkenvifte

Nin: Komfyren har keramikktopp, stekeovnen er matt inni og viften er kobberfarget.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no