Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koteletter i ovn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-12, 20:44   #1
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Koteletter i ovn

Tenker å ha koteletter til Søndagsmiddag.. Men jeg har alltid pleid å steke dem på 200 grader i ca 1 time. Lurer på å prøve å steke dem på 100 grader i ca 3 timer isteden. Og da har jeg ett spørsmål ang. grønnsakene for jeg pleier å steke dem sammen med kotelettene, det er jo så godt! Men blir det ikke veldig lenge å legge dem i samtidig med kotelettene? Er det noen av dere som pleier å steke kotelettene på denne måten som kan fortelle meg hvordan dere tilbereder grønnsakene deres?

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 15:10   #2
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Kan ikke svare deg, men vil gjerene vite hvordan du steker koteletter i ovnen? bruner du dem først? Vi har helt sluttet med koteletter pga de alltid blir seige, alltid!! uansett hvor mye eller lite jeg steker dem blir de tørre og seige. Vet at jeg for mange år siden pleide steke dem, ha dem i fløte m masse hvitløk og krydder og ha dem i ovnen, men husker ikke hvor lenge..Sist jeg prøvde det ble de seige da også. Gode råd mottas med takk

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 15:18   #3
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Trenger ikke å brune dem nei. (Og de blir så møre at de ramler fra hverandre når du skal ta dem opp...)

Jeg legger litt grønnsaker inn etterhvert, men ordner mesteparten på platene.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 15:56   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Men hvor lenge og på hvor lav varme stekes de for å bli møre... jeg prøvde meg på 160 grader i ca 2 timer forrige helg. Slang inni litt vann etterhvert, men de endte opp tørre.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:02   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg vil også lære å lage møre koteletter!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:04   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg henger litt her jeg og, for mine koteletter blir tørre i stekeovnen også - selv med vann.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:07   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koteletter i ovn

er det en mulighet for at det er forskjell på hva folk tenker på som koteletter som er problemet?
Jeg syns nemlig nakkekoteletter blir møre og saftige med lang steketid, mens vanlige svinekoteletter har lett for å bli tørre.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:28   #8
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg får alltid skryt for kotelettene mine, og de er nesten uten unntak møre og saftige. Bruker allerhelst nakkekoteletter men går fint med vanlige svinekoteletter også. Bruner de litt i panna og så legger jeg de direkte i ovnspanna. Har smurt ovnspannen med litt olje eller smør slik at de ikke brenner seg fast, slenger et par smørklatter oppi og inn i ovnen. 160 grader i 45 - 60min. Ikke mer. Hovedproblemet jeg har erfart som gjør kotelettene tørre er at de står for lenge i ovnen. Mamma har tørre koteletter hver bidige gang, men det er ikke rart ettersom de står i ovnen store deler av dagen..

__________________
2004 - 2005 - 2009 - 2009
cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:36   #9
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Folieposer gjør susen

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:42   #10
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Ja, glemte å si at jeg salter og peprer de litt etter at jeg har stekt de i panna. Noen ganger hiver jeg på diverse grønnsaker (les: det jeg har tilgjengelig) og lar de steke med. Blir så godt atte! :-)

__________________
2004 - 2005 - 2009 - 2009
cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:44   #11
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Pleier å steke dem (vanlige svinekoteletter) i en time på 200 grader. Jeg har dem i ildfast form med lokk, litt vann og grønnsaker i bunnen. Snur dem etter en halvtime. De blir ikke tørre eller seige. Nå tar jeg meg i å lure på hvorfor jeg i alle dager vil steke dem over lengre tid når jeg igrunnen har funnet en metode som funker fint..

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:45   #12
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Og jeg bruner dem ikke først.. ;-)

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:50   #13
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koteletter i ovn

*følgermed*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:36   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.693
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg bruner først og så steker jeg på 150grader i ca 45min. Synes de blir mye bedre når de er brunet først. Svigermor kaster de inni med folie uten å gjøre noe med de først og de synes jeg blir seige, mens mine blir saftige, faller fra hverandre og har sprø overflate.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:41   #15
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Vi bruner de først og krydrer samtidig. Har de i ovnen sammen med litt vann i 3 timer på 100 grader.
De blir alltid møre og saftige.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:42   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg ble inspirert av denne tråden og stekte koteletter i ovn i dag. Jeg bruner dem i panne og steker dem i ovnen i ca 45 minutter på 200 grader, på en grønnsaksseng. Myke og saftige.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:06   #17
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Takker for gode råd, pÅ søndag skal jeg prøve, mange år siden sist😄

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:09   #18
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg bruner først og så steker jeg på 150grader i ca 45min. Synes de blir mye bedre når de er brunet først. Svigermor kaster de inni med folie uten å gjøre noe med de først og de synes jeg blir seige, mens mine blir saftige, faller fra hverandre og har sprø overflate.

Må prøve dette. Steker helst kotelettene i ovn, men med litt ulikt resultat. Har liksom ikke funnet oppskriften som sitter helt.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:12   #19
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.861
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Henger litt her. Det er sjelden vi har koteletter, for de blir så lett tørre, og det er jo ikke noe godt. Satster på saftige koteletter på søndag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:30   #20
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koteletter i ovn

Jeg steker dem på 200 grader i ca en time, over det blir tørre.
Jef bruker storsett nakke og dele hver bit i to.
Har dem i ildfast eller langpanne, etter som hvor mye jeg skal lage.
Har over olje, krydder etter ønske(hvitløk, grovt salt og pepper brukes ofte.)
Har i gulrøtter og løk gjerne mellom kjøttet, samt litt vann.

Jeg steker dem ikke først, men mulig de blir enda bedre av det. Men trikset er å ikke la dem ligge for leng. Da må gradene ned. Kan være lurt å snu dem, men ikke et must. Følg med når det har gått 45min, noen ganger er det nok for har litt med tykkelsen også.

Serverer somregel da med kokte poteter, surkål, andre grønnsaker om jeg gidder og noen ganger
saus. Synes ofte kraften fra formen er mer enn god nok.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no