Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ryddetips?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-14, 12:00   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ryddetips?

Hva er ditt beste triks for å holde det ryddig på lite plass? Jeg kjenner jeg blir smågal av å flytte rotet rundt og hver gang jeg har ryddet har det grodd ned før jeg rekker å snu meg og nå er jeg i ferd med å bli småsprø!

Mannen er en grovrydder som er god på å lage bunker og starte. Snupp er relativt ryddig. Og Mini roter til et rom ved å gå inn i det (omtrent som sin mor...)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:04   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ryddetips?

Begrens mengden ting. Alt på fast plass. På plass etter bruk.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:06   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.328
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddetips?

Enig med Snuppa. Ha få ting, gi bort/selg det som ikke brukes.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:22   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryddetips?

Joda, men det er begrenset hvor mye man kan begrense av ting. Utfordringen er både få på plass et system som faktisk blir brukt. Og å få er system for kasting på plass...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:41   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ryddetips?

Eks. Vi har nå garasjen full av esker. Pakker sammen til flytting/visning.

Flere av kassene har stått pakket ned siden nyttår. Vi savner ikke tingene. Jeg tror man sitter på en mengde ting man tror man trenger og ikke klarer seg uten.

Hva er det som utgjør det værste rotet hos dere? Er det nips? leker? papirer? klær?

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:53   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryddetips?

Jeg har samme problem som Gaia og her kommer det rett og slett av at jeg bor på veldig lite plass. Vi er én voksen og ett barn på ca 30 kvm, og jeg må jo ha skolebøker, vi må ha leker, vi må ha klær etc. Og når jeg har så lite plass, skal det bare bittelitt rot til før det ser helt forferdelig ut. Nå har jeg alle pensumbøkene mine stablet på spisebordet (som også fungerer som arbeidspult) og det ligger en tøffel som er poden sin på gulvet, og det ser så rotete ut her at jeg får vondt inni meg.

Jeg kastet og kvittet meg med alt jeg kunne kvitte meg med før jeg flyttet fra huset og hit. Da vi bodde på 120 kvm så det aldri så rotete ut som det gjør nå, enda vi hadde vannvittig mye mer ting.

Det som har hjulpet meg er å ha mye skaper og skuffer med dører, sånn at tingene blir usynlige. Det hjelper betraktelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 19:34   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddetips?

Jeg begynner å lære meg at jeg bare må rydde ferdig. Ikke mellomlagre, ikke droppe å ta kjøkkenet før jeg legger meg, at jeg må sjekke klesskapet for ting som skal ut med jevne mellomrom. Og så- nå har jeg endelig funnet et system for det som egentlig er rotet- de tingene som ikke skal ha noen fast plass fordi de skal nettopp inn/ut/selges/loppis. Det har blitt et eget skap med kurver/åpne hyller.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 19:37   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddetips?

Jeg tror ikke jeg klarer å holde det ryddig på lite plass. Nå klarer jeg visst ikke holde det ryddig på stor plass heller, men det er fordi det plutselig er masse som ikke har noe sted å være. Tenke gjennom hva man trenger, hvor man bruker det og sørge for at det finnes et fast, praktisk oppbevaringssted i nærheten, er vel essensen.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 21:18   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.328
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddetips?

Gaia, hva er det som hoper seg opp?

Her har vi nå kun klær vi bruker/skal bruke (arvet, som jeg har gått gjennom og vet vil bli brukt). Resten er gitt vekk.

Da vi flyttet gikk jeg gjennom det meste og fikk gitt vekk mye.

Vi har lite pynteting, ikke mye leker annet enn mye lego, litt biler, spill og barbie (forsvinner nok ut etterhvert).

Jeg har til enhver tid stående en sekk i boden hvor jeg legger fravokste klær. Fort gjort å få det vekk da.

Flyttet for et år siden, da forsvant mye til Fretex. I dag forsvant 6 fine Bodum krus til en bruktbutikk siden jeg ikke har brukt de

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 21:20   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.328
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ryddetips?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Det som har hjulpet meg er å ha mye skaper og skuffer med dører, sånn at tingene blir usynlige. Det hjelper betraktelig.

Det tror jeg er viktig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 11:30   #11
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ryddetips?

Jeg er et skikkelig rotehue, men greier å holde det noenlunde ryddig hvis alt har en fast plass. Må ta skippertak innimellom, og da ala typen "rydde-et-skap-av-gangen", for å orke og komme i gang.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 11:40   #12
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryddetips?

:venter på fasiten: Men jeg er redd svaret for min del, er 50 kvm til, sånn egentlig.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 11:55   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.461
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryddetips?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Jeg begynner å lære meg at jeg bare må rydde ferdig. Ikke mellomlagre, ikke droppe å ta kjøkkenet før jeg legger meg, at jeg må sjekke klesskapet for ting som skal ut med jevne mellomrom.

Her tror jeg du er inne på noe.
Kjøkkenet må jo tas med jevne mellomrom, ellers har jeg ikke plass å lage neste måltid der. Men alle bunkene med papirer som samler seg... Nå har jeg blitt flinkere til å kaste de få regningene jeg faktisk får i papirpost (etter at de er betalt, selvsagt) og ser at det hjelper mye. Det hjelper ikke å ha et verv som genererer papirer, der "arkivet" er hjemme hos meg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 12:26   #14
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.370
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryddetips?

Bruke skapene på beste måte, ette inn hyller der et er tom plass og ha merkede postbokser for ting inne i skapene. Og så jevnlig gå igjennom og kaste og rydde.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 15:35   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ryddetips?

Her er det de tingene som er midlertidig som lager rotet tror jeg. Det som da ikke har noen fast plass. Eller ting som skal repareres.

Har en plastkasse for klær som er for små og en for klær som er for små til eldste, men for store for yngste. For små sko kvitter vi oss med med en gang. De må rydde i lekene to ganger i året. Ellers ikke noe inn før noe annet er ødelagt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 15:47   #16
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ryddetips?

For meg hjelper det å ha et nøye gjennomtenkt oppbevaringssystem. Sorter alt du har i kategorier, og ha en kurv, en hylle, el.l. til alt. Jeg har f.eks. en boks til lyspærer og batterier, en til servietter og stearinlys, en til ledinger/elektrisk dill som ikke er i bruk, osv. Hvis du har en bod, så invester i hyllesystem som utnytter plassen maksimalt. Tenk at hyllene skal være så dype og så høye som rommet tillater.

En annen ting som hjelper på helhetsinntrykket er å sortere og rydde bort hermetikk, glass, kartong osv hver kveld. Jeg synes det andre rotet på kjøkkenet er mer til å leve med når søpla er ute av syne.

  Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 18:01   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ryddetips?

Vi har ryddet i barneklær i dag siden det regnet.
Vi har bokser på loftet med klær som er for små for eldstemann som minsten skal arve. Har akkurat byttet ut klær til minsten med 134 størrelsene og det som er mindre skal til fetteren. Alt som er mindre i str. skal vekk.
Det ble en stapp full søplesekk, en pose utenom + en koffert full av diverse sko, fotballsko og leggskinn + + .
Deilig å bli kvitt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no