Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 10:49   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Jeg har nettopp gjenoppdaget en koreansk rett som heter Kimbap, som ligner på japansk maki. Risen er litt annerledes (smakssatt med sesamolje og salt, ikke riseddik og sukker), og fyllet er også annerledes. Poenget er at hvis dette er noe barna liker så er det ypperlig matpakkemat.

Her er er en video og oppskrift som viser de to typene jeg liker best. Det er ikke like lett å finne alle ingrediensene, men jeg improviserer gjerne. Det kan anbefales å prøve, og barna syns ofte det er veldig godt!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 20:30   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Nam! Dette må jeg teste. Jeg er generelt veldig glad i koreansk mat. Jeg tror du finner alle ingrediensene i torggata.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:50   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Har de syltet, gul reddik der, altså? Det er vel det eneste jeg ikke har funnet noe sted og siden jeg ikke vet hva det _egentlig_ heter, så har jeg ikke lett så hardt heller.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 13:01   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Det skal jeg ikke si for sikkert, altså. Men det virker som et par av de vietnamesiske butikkene der er veldig godt utstyrte med det meste fra Vietnam, Korea, Thailand og Kina.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 13:13   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Jeg liker også koreansk mat, kimchee, chicken katsu ++, men har ikke spist det på mange år, så dette var jamen meg bra tips!
Den syltede reddiken heter dan moo ji. Jeg lurer på om jeg har sett det faktisk i en av sjappene helt i enden av brugata (storgata-enden)? Men er på tynn is nå altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 13:16   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg lurer på om jeg har sett det faktisk i en av sjappene helt i enden av brugata (storgata-enden)? Men er på tynn is nå altså.

Ja, det ligger en vietnamesisk butikk der også. Ser ut som den bare er på knappe 10 kvadratmeter, men så har den en kjempelang gang inn bakover til flere rom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 13:34   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

@Esme: takk for navn! Det er så mye enklere å finne ting når man faktisk vet hva det heter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 16:58   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Fikk tak sylted reddik i dag i en av de asiatiske butikkene i Trondheim, så da får du sikkert tak i det i Oslo også.

Damen som ikke snakket særlig godt norsk, hun skjønte ikke hva jeg mente da jeg sa danmuji, men lyste opp da jeg sa at det skulle være til kimbap. Da jeg spurte hva hun kalte det så sa hun "god salat". Høh. Kanskje kommunikasjonen ikke var helt på topp.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:54   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Takk for tips. Men det funker fint uten syltet reddik også. Selv om jeg helt klart burde ha klart å komme meg til Torggata...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 20:43   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Det så godt ut, jeg er glad i sesamolje, så jeg tror den risvarianten vil falle i smak. Men kombinasjonen skinke og crabsticks har jeg større problemer med. Og jeg liker egentlig begge deler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:55   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Er det noen som har forsøkt ulike sammensetninger i Kimbapen sin? Hva kan være gode kombinasjoner?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:00   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Det viktigste er egentlig å få med den syltede reddiken, for å få mest mulig "autentisk" smak og jeg har også "alltid" med omelett. Ellers er det bare å kjøre på og bruke mat med litt sterke farger. Det estetiske er halve moroa!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:22   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

DEllers er det bare å kjøre på og bruke mat med litt sterke farger. Det estetiske er halve moroa!

Jeg har hørt at et koreansk matlagingsprinsipp er at maten alltid skal bestå av (minst) 5 ulike farger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:45   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Det er godt mulig, Tally. Jeg har bare fått med meg at de messer om farger i instruksjonsvideoene. "Diis givs søtj nais colol!"

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:48   #15
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

åå dette må definitivt testes

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:00   #16
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Dere som har forsøkt Kimbap, har dere opplevd ulik smak på Noripapiret? Det jeg brukte i dag var seigt, og smakte ... fiskeslo. Det ble så lekkert, og så ødela det papiret hele opplevelsen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:41   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Dere som har forsøkt Kimbap, har dere opplevd ulik smak på Noripapiret? Det jeg brukte i dag var seigt, og smakte ... fiskeslo. Det ble så lekkert, og så ødela det papiret hele opplevelsen.

Jeg synes det alltid smaker fiskeslo og lurer på om det går an å bruke noe annet, kanskje rispapir?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:56   #18
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har gjenoppdaget Kimbap - Koreansk maki

Benzo- rispapiret smaker ikke så veldig godt når det ikke er stekt, synes jeg. Men det er jo mange som bruker det i ferske vårruller.-og det er jo ikke noe usmak på det, det smaker jo nesten ikkeno

Lurer også på hvor lett de blir å skjære opp da...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no