Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-14, 23:00   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Jeg har kjøpt rekkehus fra 80-tallet, og liker ikke den gamle eikeparketten som ligger der. Jeg har vurdert å slipe og hvitlasere den, men det ser ut som det koster mer (både penger og energi) enn det smaker. Generelt er jeg glad i en nordisk stil med mye hvitt og innslag av naturmaterialer (tre og ull f.eks.). Er det galskap å legge furugulv i 2014? Jeg har sett litt på furugulv som er behandlet med hvitpigmentert olje. Noen som har erfaring med dette?

  Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 23:03   #2
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro..?

:må følge med:

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 23:14   #3
halaisa
Aktiv
 
halaisa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 161
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Vi hadde furuparkett som vi satte inn med hvit olje. Det var pent og ikke minst veldig lunt og godt å gå på. Det er det eneste jeg savner fra det gamle huset!!

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 23:20   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Furu er skikkelig trendy igjen, så absolutt ikke feil.

Vi har lagt furugulv og behandlet med hvitpigmentert osmo, veldig pent. Men velg 1.sortering/excellence, selv om det koster ekstra. Furu er relativt mykt og får lett riper/hakk. Med heltre kan du slipe om noen år.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 06:38   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Vi hadde et nydelig, bredplanket furugulv. Så fikk vi hund...

Fint å se på, godt å gå på, men det blir fort riper og hakk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 07:03   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Veldig bløtt, men kan du leve med at det at det blir merker på en gang så er det i hvert fall rimelig.

Har du sett på ask?


Sist redigert av Pelen : 29-04-14 kl 08:16.
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 07:24   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Furugulv tåler veldig lite, det er et veldig mykt materiale. Vi har det og jeg liker utseendet, men ikke når det er fullt av hakk og sår og det ble det fort.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 08:18   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Furugulv er galskap, ja. Har hatt. Med hvitpigmentert olje. Fint med en gang, mye jobb å olje og slipe, blir fort stygt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 08:45   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?



Moelven leverer ett som er ferdig hvitpigmentert og vokset. Vi har det, og det er veldig fint.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 09:51   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Vi har furugulv med hvit olje. Det er varmt og godt å gå på, og pent. Men det blir lett hakk i det. Og det må strengt tatt oljes opp med jevne mellomrom (noe vi ikke har orket å gjøre, er 7 år siden vi slipte/oljet gulvet). Kommer vel neppe til å gjøre noe før vi må slipe gulvet igjen. Jeg kunne godt hatt furugulv igjen hvis jeg skulle valgt fritt, men ville valgt en annen løsning en olje.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 09:54   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Furugulv er deilig å gå på, veldig fint og dessverre veldig bløtt. Hvis du kan leve med at det krever endel vedlikehold og at det lett blir hakk og sår i det, så er det jo greit, men det er ikke lettstelt altså.

(Og jeg ville ALDRI hatt det på kjøkkenet)

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 11:15   #12
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Ja sant det ER fint?! Jeg er litt lei av hvitpigmentert eikeparkett, og kunne egentlig tenkt meg hvitt gulv, men SÅ gal er jeg ikke. Gjør det så mye om det er litt slitt og hakkete, da?

Jeg ser at det ikke er det lureste å ha på kjøkken, men det blir virkelig ikke pent å bryte med noe annet mot kjøkkenet.. Pappelina-ryer kan kanskje hjelpe?

Når det gjelder ask har jeg sett det hos en venninne, og det er absolutt pent, men det føles litt hardt og kaldt igjen..

  Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 11:40   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Ja sant det ER fint?! Jeg er litt lei av hvitpigmentert eikeparkett, og kunne egentlig tenkt meg hvitt gulv, men SÅ gal er jeg ikke. Gjør det så mye om det er litt slitt og hakkete, da?

Jeg ser at det ikke er det lureste å ha på kjøkken, men det blir virkelig ikke pent å bryte med noe annet mot kjøkkenet.. Pappelina-ryer kan kanskje hjelpe?

Når det gjelder ask har jeg sett det hos en venninne, og det er absolutt pent, men det føles litt hardt og kaldt igjen..

Vi har furu på kjøkkenet (og ellers i huset). Huset er fra 1962 og det er slipt to ganger og nå hvitpigmentert med lakk. På kjøkkenet ved vasken så det ikke bra ut før vi slipte igjen og hvitpigmenterte.

Om du liker det så går du selvsagt for det. Tenk bare på at du muligens senker andrehåndverdien noe med det gulvet, men skal du bo der lenge så er det kanskje ikke så farlig uansett.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 11:45   #14
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.550
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Jeg tror det er det vi har oppe på soverommene og i gangen utenfor badet. Det er veldig fint og fantastisk å gå på! Men rengjøring er så som så, jeg får ikke vårt 'rent'. Det ser liksom ikke møkkete ut, men alt setter seg. F.eks tusj -umulig å få bort.
Men fint er det, da.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 11:52   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Det jeg viste til er voksbehandlet - det er annerledes enn olje.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 11:56   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Har du vurdert bambus? Det er min favoritt, men vi kan ikke ha det pga. varme i gulvene.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 12:08   #17
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Jeg hater vårt furugulv!

Nå er det fra 86 da. Og så vidt jeg vet bare slipt og lakket en gang siden det. Og det nærmer seg 11 år siden det også.
Vårt gulv er fullt av riper og hakk, og er veldig gult. Helt grusomt!
Nå bodde ikke jeg her sist det ble gjort noe med, så jeg fikk ikke uttalt meg om evt andre måter å løse det på enn å lakkere det.

Har du teppe på gulvet, og vil mølblere om så vær sikker på at det er skjoldete.
Hvitt furugulv er nydelig! Jeg skjønner at du har lyst på det. Men jeg tror det er endel jobb å holde det pent og lyst over tid.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 12:51   #18
snøklokka
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 22
snøklokka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Vi har furugulv i hele leiligheten. På loftet satte vi det faktisk bare inn med beis, Blåskjell fra Jotun tror jeg..Det har lagt i 5 år, og er der ungene leker, (allrom) har soverom og ser tv. Har holdt seg utrolig fint, til tross for mye Lego og skating!
Støvsuger som oftest og bruker lite vann på moppen ved vask. Har hørt at furu inneholder mye harpiks og derfor holder overflaten seg fin. Nede har vi furugulv innsatt med 2 strøk hvitpigmentert olje. Entre og åpen kjøkkenløsning er definitivt ikke match med hvitoljet furugulv, synes skitt fester seg i det mer enn beiset gulv. Men jeg elsker gulvet, det er så "luftig" look på det og herlig å gå barbeint på.

snøklokka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 18:44   #19
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Hardpine er en type gulv der de har frest ut de myke fibrene. Det gjør gulvet hardere og ikke så lett å få riper og hakk i. http://www.fritzoeengros.no/gulv-2/h...-furu-premium/

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-14, 21:51   #20
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Er det furugulv jeg vil ha, tro …?

Har hvitoljete furugulv overalt minus gangen (og badet da) Ja, det er et mykt tre, så riper og hakk blir det - vi har små barn, og er ingen vits å slipe og olje/lakke før de blir større.

Men, syns faktisk ikke det gjør så mye med noen hakk og riper,og det synes jo ikke like godt som på et parkettgulv. Dessuten er det så lunt å gå på, så jeg elsker det! Hadde lagt det igjen!

Men ikke ta det tynneste gulvet - det skal jo vare lenge, og må kunne slipes noen runder.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no