Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smoothie som måltid

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 10:38   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smoothie som måltid

Er det sånn at mat som inntas i flytende form faktisk metter kortere enn hvis man spiser maten i fast form?

Ungene mine får ofte smoothie til for eksempel frokost. Men de blir sultne igjen med en gang. Det synes jeg er veldig rart, for hvis man hadde lagt ingrediensene på et fat, ville de blitt stappmette.

Jeg har et veldig undervektig barn, så jeg forsøker å lage næringstett mat og er opptatt av at forholdet mellom proteiner, fett og karbohydrater skal være slik at det metter. I teorien. For det metter jo faktisk ikke, ikke mer enn der og da.

I smoothien i dag hadde jeg: Hjemmelaget juice av bl.a. rødbeter og gulrot, litt druejuice, en banan, et par store never havregryn, to egg, fett i form av både Cocosa, olje og valnøtter, tørkede aprikoser, yoghurt naturell og litt cottage cheese, frossen spinat, mye frosne blåbær og bjørnebær.

Jeg synes det burde vært nok av fiber, fett, proteiner og karbohydrater i dette til at de burde være Mette lenge?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 11:50   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Jeg holder meg ikke lenge mett etter smoothie, og foretrekker å tygge alt hver for seg. Det er jo noe med signaler til hjernen når du tygger maten i stedet for å bare tømme den ned?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 11:51   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg holder meg ikke lenge mett etter smoothie, og foretrekker å tygge alt hver for seg. Det er jo noe med signaler til hjernen når du tygger maten i stedet for å bare tømme den ned?

Ja, det er noe jeg også har tenkt på. For det er den eneste forklaringen jeg finner. Tygging og spyttproduksjon har vel noe for seg?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 12:12   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Det har jeg aldri tenkt på før, men det er visst noe i det.

http://nutritiondata.self.com/topics/fullness-factor

http://herbalwater.typepad.com/ayala...o-overeat.html

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 12:16   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Uten at jeg har tenkt veldig på dette, så er jo metthetsfølelsen bygget på magevolum først og fremst. Når du river fibrene slik du gjør i en smoothiesmaskin, vil maten tilbringe mindre tid i magen og gå fortere over til tolvfingertarmen, og ergo vil man være mett kortere tid?

Det blir som å koke en gulrot - det er jo samme næringsverdi og samme volum, men blodsukkeret stiger mye raskere fordi det går mye fortere ned til tarmen og absorberes fortere fordi stivelsen er brutt ned.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 12:19   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Uten at jeg har tenkt veldig på dette, så er jo metthetsfølelsen bygget på magevolum først og fremst. Når du river fibrene slik du gjør i en smoothiesmaskin, vil maten tilbringe mindre tid i magen og gå fortere over til tolvfingertarmen, og ergo vil man være mett kortere tid?

Det blir som å koke en gulrot - det er jo samme næringsverdi og samme volum, men blodsukkeret stiger mye raskere fordi det går mye fortere ned til tarmen og absorberes fortere fordi stivelsen er brutt ned.

Interessant!

Men vil næringsopptaket også være mindre da? Jeg har nemlig hørt flere ganger at vitaminer opptas lettere i kroppen når maten er kokt eller moset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 12:21   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Nei, det blir jo motsatt, når maten er ferdig prosessert er det lettere for kroppen å ta opp alt av næringsstoffer. Vi klarer jo f.eks. nesten ikke å få i oss noe fra rå poteter, siden de har så høy andel stivelse.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 10:50   #8
Adrenalina
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2014
Innlegg: 3
Adrenalina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Jeg "spiser" smoothie til frokost hver ukedag ca kl 7 og er mett frem til lunsj på jobben kl 11. Også i vår er det havregryn oppi, og vi lager smoothien kvelden før. Da får havregryna svelle litt så smoothien er god og tykk. Kan det ha noe så si for metthetsfølelsen?

Adrenalina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 10:57   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av Adrenalina, her.

Jeg "spiser" smoothie til frokost hver ukedag ca kl 7 og er mett frem til lunsj på jobben kl 11. Også i vår er det havregryn oppi, og vi lager smoothien kvelden før. Da får havregryna svelle litt så smoothien er god og tykk. Kan det ha noe så si for metthetsfølelsen?

Ja, det kan godt hende, jeg vet ikke. Jeg prøver å drikke den mest mulig nylaget pga antioksidanter og vitaminer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 11:59   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Jeg så et program en gang hvor de viste at det er motsatt. Flytende mat metter lenger enn mat man må tygge. En gruppe mennesker spiste et vanlig måltid og drakk vann til, mens den andre gruppen fikk akkurat samme mat og mengde vann som ble kjørt til suppe i blender. Gruppen som fikk suppe holdt seg mett lenger.

Jeg tenker at det kan ha å gjøre med at kroppen tross alt bruker en god del energi på fordøyelse, og at det krever mer å tygge mat og fordøye den mens den ennå er ganske grov framfor å slippe tyggingen og fordøye allerede flytende mat.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:11   #11
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Kan du prøve å ha i noe næringsrikt pulver? Feks Herbalife eller andre typer shakes med proteiner i. Mulig det metter bedre.

Jeg drikker en shake hver morgen med 1/2 banan, en neve frosne bringebær, litt pulver med cappuchino smak, en dæsj soyamelk og et par dl vann.

Holder meg mett frem til lunsj kl 11. Jeg er ikke noe froksost menneske, men dette klarer jeg altså å få i meg om morgenen. Bedre enn ingenting. :mantra:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:26   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg så et program en gang hvor de viste at det er motsatt. Flytende mat metter lenger enn mat man må tygge. En gruppe mennesker spiste et vanlig måltid og drakk vann til, mens den andre gruppen fikk akkurat samme mat og mengde vann som ble kjørt til suppe i blender. Gruppen som fikk suppe holdt seg mett lenger.

Jeg tenker at det kan ha å gjøre med at kroppen tross alt bruker en god del energi på fordøyelse, og at det krever mer å tygge mat og fordøye den mens den ennå er ganske grov framfor å slippe tyggingen og fordøye allerede flytende mat.

Interrssant!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:27   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Kan du prøve å ha i noe næringsrikt pulver? Feks Herbalife eller andre typer shakes med proteiner i. Mulig det metter bedre.

Jeg drikker en shake hver morgen med 1/2 banan, en neve frosne bringebær, litt pulver med cappuchino smak, en dæsj soyamelk og et par dl vann.

Holder meg mett frem til lunsj kl 11. Jeg er ikke noe froksost menneske, men dette klarer jeg altså å få i meg om morgenen. Bedre enn ingenting. :mantra:

Jeg har alltid i egg og som regel kesam etc, så proteinbehovet burde vel være dekket?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:10   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie som måltid

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg så et program en gang hvor de viste at det er motsatt. Flytende mat metter lenger enn mat man må tygge. En gruppe mennesker spiste et vanlig måltid og drakk vann til, mens den andre gruppen fikk akkurat samme mat og mengde vann som ble kjørt til suppe i blender. Gruppen som fikk suppe holdt seg mett lenger.

Jeg tenker at det kan ha å gjøre med at kroppen tross alt bruker en god del energi på fordøyelse, og at det krever mer å tygge mat og fordøye den mens den ennå er ganske grov framfor å slippe tyggingen og fordøye allerede flytende mat.

Det vil jo komme an på. Her er det væsken som er jokeren. Rent vann metter i praksis ingenting, fordi den ikke trenger å brytes ned, og forlater magesekken veldig fort. Hvis man blander den i en tykk suppe der den binder deg til annen mat, vil det jo bli større volum over lengre tid.

Det er volum som er det viktige her med tanke på metthetsfølelse. Hvis du gjør volumet større ved å behandle det, metter det mer, men hvis det blir mindre, eller du bryter ned fibre, vil det gå raskere ut av magesekken.

Matens energiinnhold, eller blodsukkernivået ditt, påvirker dessverre sultfølelsen lite. Hvis ikke, hadde vi jo blitt skikkelig mett av en neve potetgull.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no