Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vedfyring

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-16, 21:46   #21
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vedfyring

Hvis man vil, får man vedfyring til å fungere veldig bra. Jeg bor i et eldre teglsteinshus, med langt fra optimal isolasjon. Med en vanlig Jøtul-ovn (støpejern med glassdør) er det ikke noe problem å få opp varmen. Skorsteinen er midt i huset, og fyrer man noen timer er den gjennomvarm og det holder hele natten til dagen etter. Vi må fyre om morgenen igjen når det er riktig kaldt.

Det fins klebersteins over og kakkelovner med en type sand som holder veldig bra på varmen. Kan man ha en stor ovn vil det vanligvis være nok å fyre opp to ganger i døgnet. Vi må fyre riktig her i Bergen, det er problemer med luftkvaliteten når det er vindstille og frost over en lengre periode. Jeg tror vi må satse på å optimalisere vedfyringsmetodene heller enn å forby dem. I fjor vinter fikk jeg vite at vi gikk på atomkraft om vinteren fordi vannkraften var solgt til utlandet. Jeg kan ikke si jeg liker tanken.

I utgangspunktet ville jeg se det an siden du er i nytt hus og anta at fjernvarme og radiatorer fungerer godt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no