Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 10:12   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Bioforsk Økologisk har i år gitt ut en hagekalender med tips til hva man kan gjøre i hagen og kjøkkenhagen gjennom året, samt tips til økologisk hagebruk.

Sitat:

Kalenderen er gitt ut av Bioforsk Økologisk, med forord av mat- og landbruksminister Lars Peder Brekk og direktør ved Bioforsk Økologisk, Kristin Sørheim. Hver måned inneholder gode tips til de som har hage.
Mat- og landbruksminister Lars Peder Brekk:
«Jeg ønsker at norske forbrukere skal vite mest mulig om betydningen av hvordan maten er produsert. Det er derfor svært gledelig at Bioforsk Økologisk har laget en kalender som gjennom hele året skal formidle kunnskap og inspirere til å tenke økologisk, også innenfor hagebruk.
Min oppfordring er:
- Bruk kalenderens økologiske tips gjennom året. Noter deg erfaringer og lær av naturens evne til å produsere. Utnytt våre naturgitte ressurser og gjør ting som bidrar til å ta vare på vårt biologiske mangfold. Slik kan vi bidra til en bærekraftig utvikling,» skriver mat- og landbruksminister Lars Peder Brekk.
Flotte bilder fra flere fotografter og artige tegninger av Anne de Boer illustrerer kalenderen, som Friis Pedersen håper kan være en nyttig ting å gi bort til jul. Kalenderen blir solgt på Bioforsk Økologisk på Tingvoll, men kan også bestilles på nett og sendes per post. Hver kalender koster 100 kroner. Skal den sendes kommer porto i tillegg.


Kalenderen kan bestilles ved å sende epost til:

okologisk@bioforsk.no Husk å oppgi fakturaadresse og mottaker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:16   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Jeg blir i strålende humør av å bli påmint at det sakte nærmer seg kjøkkenhageforberedelsetid! Takk, Tallulah!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:18   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Det blir jeg også!

Rettere sagt, så snart feberen var ute av kroppen i gårkveld lette jeg frem frøposene fra i fjor for jeg husket at det skulle helst sås/forkultiveres tidligere enn jeg gjorde i fjor. dog måtte jeg "skuffet" innse at det tidligste jeg hadde antydet tidligste forkultivering i februar. Ikke 3. janauar...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:20   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Jeg har bestilt tefrø, igjen. Jeg bestilte tre stykker fra Impecta i fjor som aldri ble noe av, så nå har jeg bestilt 5 stykker fra Den Norske Camelliaforeningen i stedet. De er såklare, så da slipper jeg alt styret med vann og filling og what not.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:25   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Jeg sår ikke te... jeg mener, jeg drikker jo ikke te, så jeg prøver holde meg til ting jeg liker.

Stort sett, jeg prøver meg jo på paprika, selv om jeg ikke liker det heller. (Mannen og sønnen gjør) Med forsett om å smake om det blir frukt. I fjor ble det ikke noe spislelig resultat, vi prøver igjen.

Året i år er antakelig ganske idiotisk for "kjøkkenhage", selv om vår stort sett skjer i potter på verandaen. Om alt går etter planen skal vi jo forsøke å SELGE dette huset og FLYTTE 35-40 mil. Noe sier meg at megler vil mene at "jungelen på verandaen" ikke egner seg for visning, og at flyttebilen vil mene de samme jungelen ikke egner seg for flytting. (tomatplantene i fjor var knyttet fast i veggen flere steder oppgjennom...)

Kanskje jeg burde fokusere på te likevel? Er det små planter?

eller, markjordbær (i potte), sukkererter og plukksalat i verandakasser?

Men jeg VIL så tomater. Tenkte å prøve noen busktomater, som ikke blir sånn to meter høye... (Men jeg har jo også igjen frø fra i fjor...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:31   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Nei, teen kan bli store busker, men jeg tror det tar lang tid. Det er en inneplante da. Markjordbær i potte er godt!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:57   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Store inneplanter utgår definitivt, jeg ha to veldig smale, små vinduskarmer.

Men om det tar lang TID, så er det muligens mer aktuelt, ettersom jeg jo kan drømme om større vinduskarmer i det nye huset vi forhåpentligvis flytter til. Og da vil jeg bo nærmere mine foreldre, som faktisk drikker te, så kanskje noen kan drikke den også, om det blir noe resultat.

dog frister det egentlig mer med noe som jeg selv vil sette pris på. Derav busktomater. Jordbær. sukkererter og plukksalat.

(Og om jeg er dum nok, altså tomatene fra i fjor, og paprika som er ganske store uteplanter. Også forsøkte jeg på gulrot, men de døde da de ikke ble vannet i påskeferien)

søren, vi har jo påskeferie i år også... i fjor sådde vi så sent, rett før påske nesten, bare få uker i alle fall, så vi tok med hele greiene på tur, det var bare snakk om få cm høye småskudd. I år var planen å så litt tildigere i håp om å rekke modning av frukt før sommeren er omme... da er de neppe egnet for å ta med på påskeferie...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 14:02   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage/kjøkkenhage] Tips: Hagekalender

Jeg mailet dem for å høre om den passet bra til kjøkkenhage, og det gjorde den! Så nå har jeg bestilt tre stykker til meg, og et par kjøkkenhagevenninner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no