Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bil nr 2 - "konebil"

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 09:50   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Bil nr 2 - "konebil"

Vi skal kjøpe en bil nr 2 fordi jeg begynner i en jobb som medfører at vi må ha det, vi har klart oss fint med en fram til nå.
Vi har en stor bil fra før, Grand Voyager, med enorm bagasjeplass, så dette skal være en liten og drivstoffvennlig bil, altså ikke koste altfor mye i drift og i pris. Men vi har lyst på en mest mulig ny en mtp reparasjoner og gjerne garanti som varer litt til. Et poeng er også at jeg misliker sterkt å parkere den store vi har på smale plasser, så jeg gleder meg litt til en liten en.
Vi har sett på Toyota Aygo 1,0 og jeg syntes den var snerten og fin, mannen syntes den var litt enkel og "simpel", men den er ganske fin i pris. Så har vi sett på Kia Picanto, helt ny 2010 til 150 tusen, den fikk man mye mer bilfølelse av og følte at man satt litt høyere. Vi så også på Nissan Micra 2006 modell til ca samme pris, men 1,5 liter istedenfor 1 og 1,1 og Pixo 1,0 helt ny til mellom 125-165, de var også veldig fine. Vi har vel egentlig ikke lyst å gi mer enn 130 inkl reg, helst mindre, så helt ny blir det ikke, men har ikke lyst på eldre enn 2006.
Er det noen som har synspunkter?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 11:35   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Selv ville jeg styrt unna så små biler av sikkerhetsmessige årsaker, og heller siktet kanskje mer mot Golf-klassen, eller tett opp mot den. Drivstoffmessig blir det i praksis ikke den store forkjellen ofte.

En del av bilene med veldig liten motor kan gjøre det godt i EU-testen som brukes for å klassifisere drivstofforbruk, men i praksis kan det bli en del høyere. Det kan bli små motorer i forhold til bilens størrelse likevel om bilen er liten, og motoren må jobbe hardere i praksis og drivstofforbruket går opp.

Ser ellers at man kan få en VW Polo 2008-modell med under 50 000 på telleren og dieselmotor til rundt budsjettprisen. 1.4-liters dieselmotor med 70hk vil i praksis kunne føles kraftigere enn en vanlig bensinmotor med en del høyere antall hestekrefter. Husk at hvis en bil har vært kjøpt som privatbil i utgangspunktet (og ikke firmabil/leasing) er det 5 års reklamasjonsrett, så garanti i seg selv trenger ikke bety all verdens rolle.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 11:49   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Jeg er veldig glad i min søte Toyota Yaris.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 11:53   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Takk.
Vi også tenkte på dette, på f.eks 1,5 diesel, fordi man ofte presser de små mer også, så mer slitasje og drivstoff? Jeg finner bare 2008 Golf til ca 200 000 og over på finn.no.
Men jeg syntes den Picantoen ikke var så liten som de andre, ihvertfall Aygoen. Vi tenkte først at vi skulle kjøpe til 60-80 tusen, men tenkte så at vi går opp i pris for å få nyere bil. Vi er jo ikke så veldig interessert i å kjøpe noe vi må ha inn og ut på verksted.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:52   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Når man har en stor bil som man kan kjøre på hytta med, og den andre er en bil som primært skal brukes til henting/bringing/handling/jobb og sånt, hva med å se på en elbil? Peugeot 106 E og Citroen Saxo er greie firesetere man kan komme over brukt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 13:24   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Yaris tenkte vi også på, litt større enn Aygoen, men ligger litt høyere i pris, tror jeg.
Elbil, er ikke det dyr? Og litt styr med batteri og sånt...
Mannen min liker ikke Citroen, og den Saxo finner jeg bare eldre modeller av på finn.no ihvertfall, samme med 106, og vi orker ikke en som har gått veldig langt og begynner å bli sliten med mulige dyre verkstedregninger. Da går vi heller litt opp i pris på en nyere.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 13:27   #7
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er veldig glad i min søte Toyota Yaris.

Den var jeg veøldig glad i også.
Billig i drift, liten utenpå og stoor inni.
Kjøp Yaris

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 13:27   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Hva med Skoda Fabia, eller Suzuki Swift?

De er små, men ikke knøttsmå.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 13:38   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hva med Skoda Fabia, eller Suzuki Swift?

De er små, men ikke knøttsmå.

De ser jeg ligger litt over det vi har tenkt å gi.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 13:38   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Den var jeg veøldig glad i også.
Billig i drift, liten utenpå og stoor inni.
Kjøp Yaris

Ja, det er en av alternativene altså!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:08   #11
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Hyundai i30

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:15   #12
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Jeg har Aygo og er superfornøyd. Den passer til vårt bruk, som er kjøring til/fra jobb for min del og henting av barn i barnehage. Neste bil blir nok en Toyota iQ. Håper jeg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:20   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Jeg har Aygo og er superfornøyd. Den passer til vårt bruk, som er kjøring til/fra jobb for min del og henting av barn i barnehage. Neste bil blir nok en Toyota iQ. Håper jeg.

Åh, flott å høre fra en som har Aygo. Vi har ikke avskrevet den. Bråker den mye, på tomgang og landveiskjøring? Leste om det i en test, nemlig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:28   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Åh, flott å høre fra en som har Aygo. Vi har ikke avskrevet den. Bråker den mye, på tomgang og landveiskjøring? Leste om det i en test, nemlig.

På tomgang bråker den ikke mye. Landeveiskjøring driver jeg ikke med, den går sjelden over 60 km/t.

Men har jo kjørt litt både på E6 og landevei, og den er helt grei. Men ikke bilen jeg hadde valgt dersom man skal kjøre mye hver dag.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:32   #15
Majka
Kometkamerat
 
Majka sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 180
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Vi kjøpte en Honda Jazz for samme formål som du har. Betalte 137 000 for en 2005-modell med automatgir som hadde gått litt over 20000 km. Mannen, som er den som bruker den mest, er superfornøyd. Nå har vi hatt den i bare 4 måneder da, men ingen problemer å rapportere om så langt.

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 15:02   #16
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Toyota yaris. Var inne på Aygo vi og, men slo det fra oss heldigvis. Har hendt at mannens bil var på service etc, og at vi da var avhengig av min bil. Hadde det vært en Aygo hadde vi vært "ute å kjøre". Yarisen berget oss fire og vi var faktisk også på helgetur i den. Med vogn, reiseseng, dyner, bagasje...
Billig i drift, og vi sparte 30 000 med å importere den fra Danmark.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 15:05   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Toyota yaris. Var inne på Aygo vi og, men slo det fra oss heldigvis. Har hendt at mannens bil var på service etc, og at vi da var avhengig av min bil. Hadde det vært en Aygo hadde vi vært "ute å kjøre". Yarisen berget oss fire og vi var faktisk også på helgetur i den. Med vogn, reiseseng, dyner, bagasje...
Billig i drift, og vi sparte 30 000 med å importere den fra Danmark.

Så mye inn i en Yaris, hvordan fikk dere til det?
Ja, det er et poeng, at nr 2 kan brukes til alle sammen og evnt noe lengre turer hvis nødvendig.
Er det mye styr å importere biler fra utlandet/Danmark?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 15:09   #18
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så mye inn i en Yaris, hvordan fikk dere til det?
Ja, det er et poeng, at nr 2 kan brukes til alle sammen og evnt noe lengre turer hvis nødvendig.
Er det mye styr å importere biler fra utlandet/Danmark?

Vi stablet! Under bena til ungene, og under bagasjerommet der det er hulrom. Gikk veldig bra! I en aygo hadde jeg ikke fått inn ei trille ei gang!

Ikke noe styr å importere nei. Måtte bare ordne med prøveskilt, hente bilen på kaia, inn på tollvesenet, og på biltilsynet for en nybils sjekk. Fikk fullstendig bruksanvisning fra de vi importerte fra (k-b biler tror jeg det var - i Aalborg).

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 16:18   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Ok, fint å høre forskjellige erfaringer. Tar nok en tur til en annen Toyotaforhandler imorgen, for å titte litt på Yaris og annet interessant.

Nå rygget jeg akkurat inn i en annen bil ved henting i barnehagen. Great, litt bulk og skrap på den andre bilen venstre side bakerst, og skraping på vår høyre siden bakerst.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 17:24   #20
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bil nr 2 - "konebil"

Man får jo en Quinny Zapp i Aygoen. Og vår familie på 4 får plass, selv med et bakovervendt sete. Men skjønner selvfølgelig at folk liker å ha litt større plass. Stort sett er det bare meg som bruker den, og det holder lenge.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no