Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-09, 10:23   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Vesla (3 år 3 mnd) klager på at hennes bakovervendte sete er for trangt. Og jeg ser det. Jeg er ikke sikker på hvor mye hun veier, men tror hun er passert 15 kg (jeg skal selvsagt veie henne).

Setet hun har nå (Acta Graco et-eller-annet) kan brukes fremovervendt med bilens seler, men jeg synes ikke at selen sitter godt, dessuten er setet veldig tungt. Jeg heller derfor mot å kjøpe nytt sete. Er det beltestol (pute m/ rygg og belteføring for bilens belter) som er det rette, eller er hun for ung? Bør hun heller ha fremovervendt sete med 5-punktsbelte - sånn egentlig?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:26   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Hvis du skal snu henne, så er vel beltestol best?

Sitter de i 5-punktsbelte vil de få to rykk, først fra selen stolen er festet i, deretter fra selene på setet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:33   #3
dolliemor
Aktiv
 
dolliemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 228
dolliemor er litt kul
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Har også hørt at det er best å feste de fremovervendt med bilens belter. Nettopp pga dobbeltrykk ved en eventuell kræsj.
Vi har samme problem egentlig. Lillesøster sitter bakovervendt i en Britax Multi Tech, og hun har egentlig ganske dårlig plass til føttene (hun er lang). Ganske ergelig siden vi kjøpte setet i sommer..
Det positive er at hun klager veldig sjelden at det er dårlig plass (kun på lengre kjøreturer), så det er vel vi voksne som synes hun har det.
Vi prøver å ha henne bakovervendt så lenge det er mulig.
Har ikke annet råd enn å prøve ulike seter i bilen, med vesla oppi.

__________________
Storebror-00, Lillebror-02 og Lillesøster-06
dolliemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:39   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

dolliemor, hvis hun ikke klager så ser jeg ikke problemet?

banana, har dere tenkt på å sjekke ut andre bakovervendte seter?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:40   #5
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Det er ganske mulig at hun har god plass i Britax TWE bakovervendt. Min 4åring sitter i dette setet, og har veldig god vokseplass. Koster 1990,- på barnas hus.

Ellers hadde jeg sett på en beltestol ja.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:43   #6
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Gutten min er 4 år, 20 kg og 107 cm, han sitter i Britax Secura og TWE.
Bakovervendt.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 11:06   #7
dolliemor
Aktiv
 
dolliemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 228
dolliemor er litt kul
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

dolliemor, hvis hun ikke klager så ser jeg ikke problemet?

Neida, ikke jeg heller - bare på langturer. Da er det hyl og skrik og ganske høy stressfaktor i bilen pga dette. Men det går fint på korte turer, til og fra barnehage o.l.

__________________
Storebror-00, Lillebror-02 og Lillesøster-06
dolliemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 20:09   #8
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Opprinnelig lagt inn av dolliemor, her.

Neida, ikke jeg heller - bare på langturer. Da er det hyl og skrik og ganske høy stressfaktor i bilen pga dette. Men det går fint på korte turer, til og fra barnehage o.l.

Multitech er ikke akkurat stolen med mest benplass heller.
Vi slo fra oss dette setet i sommer da vi så den lille benplassen.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 20:38   #9
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Hun er for liten til å sitte framovervendt ennå, så hvis setet føles for trangt så prøv et annet. Vurder også bekledning når hun sitter i setet. Ta av store sko og tykke jakker/dresser. Ha heller et teppe liggende hun kan ha over seg.

Opprinnelig lagt inn av dolliemor, her.

Har også hørt at det er best å feste de fremovervendt med bilens belter. Nettopp pga dobbeltrykk ved en eventuell kræsj.

Det er ikke dobbeltrykk som er grunnen til at 3 pkt er best framovervendt. 5 pkt holder hele kroppen fast mens hodet fyker framover og alle belastning blir på nakken. 3 pkt fordeler belastningen mer på overkroppen

Opprinnelig lagt inn av dolliemor, her.

Vi har samme problem egentlig. Lillesøster sitter bakovervendt i en Britax Multi Tech, og hun har egentlig ganske dårlig plass til føttene (hun er lang). Ganske ergelig siden vi kjøpte setet i sommer..
Det positive er at hun klager veldig sjelden at det er dårlig plass (kun på lengre kjøreturer), så det er vel vi voksne som synes hun har det.
Vi prøver å ha henne bakovervendt så lenge det er mulig.
Har ikke annet råd enn å prøve ulike seter i bilen, med vesla oppi.

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Multitech er ikke akkurat stolen med mest benplass heller.
Vi slo fra oss dette setet i sommer da vi så den lille benplassen.

MultiTech kan man montere ut fra baksetet så den stolen kan gi mye benplass, hvis man har i bilen. Når det er sagt så trengs det jo ikke så mye beinplass heller da. Ta av sko slik at barnet kan flytte beina litt mer fritt.

Storesøster fikk MultiTech når hun var 4,5 år og satt i det til hun var 5,5 år. Da var hun drøye 116 cm og vel 22 kg. Ingen liten jente altså. Nå står det på vent til lillebror blir 18 kg. Da skal han flytte over i det setet. Nå sitter han i Duologic. Han er 2,5 år snaue meter'n og 17 kg. Han sitter også veldig godt i Britax Two Way, selv om det står montert klint oppi baksetet med egentlig null beinplass.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 23:15   #10
dolliemor
Aktiv
 
dolliemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 228
dolliemor er litt kul
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Det er ikke dobbeltrykk som er grunnen til at 3 pkt er best framovervendt. 5 pkt holder hele kroppen fast mens hodet fyker framover og alle belastning blir på nakken. 3 pkt fordeler belastningen mer på overkroppen

Ok, skjønner. Men det blir jo på en måte et dobbeltrykk hvis setet er festet forovervendt til bilen med selene og barnet i tillegg er festet med 5 pkt?!

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

MultiTech kan man montere ut fra baksetet så den stolen kan gi mye benplass, hvis man har i bilen. Når det er sagt så trengs det jo ikke så mye beinplass heller da. Ta av sko slik at barnet kan flytte beina litt mer fritt.

Vi har prøvd å feste det så mye ut fra baksetet som vi kan, samtidig som den som sitter i passasjersetet har rimelig grei benplass.
Hun vil gjerne ta av skoene, så hun kjenner vel på det selv også.

__________________
Storebror-00, Lillebror-02 og Lillesøster-06
dolliemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 23:19   #11
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer bilstol - barn drøyt 3 år

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.


MultiTech kan man montere ut fra baksetet så den stolen kan gi mye benplass, hvis man har i bilen. Når det er sagt så trengs det jo ikke så mye beinplass heller da. Ta av sko slik at barnet kan flytte beina litt mer fritt.

Nei, det kan man ikke.
Dette sjekket vi ut i sommer. Den må stå med klaffen inntil seteryggen.

Jeg også trodde man kunne montere med så mye benplass man trenger, derfor vurderte vi den.
Babyproffsen i Sverige sa den måtte stå inntil, og mente vi heller måtte snu 2åringen. Happyland sa vi kunne montere den med så mye benplass vi vil, slik vi trodde. Det står ingenting i bruksanvisningen, men er kun bilde av stolen med klaffen inntil seteryggen. (Sendte nettopp en mail til Britax for å spørre, for nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva som egentlig er rett.)

Vi valgte uansett et annet sete.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.


Sist redigert av Lykketrollet : 29-10-09 kl 23:38.
Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no