Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-20, 08:12   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

I går kjørte jeg en runde med digital bingo for klassen til mine to femteklassinger.
Vi inviterte på Teams på skole-IPadene og mor i huset fikk endelig være bingovertinne. Selv med litt oppstartsproblemer og veldig hyppig bruk av «mute-all»-knappen ble det en kjempesuksess som garantert gjentas. Det fineste var uten tvil at ungene ble igjen i videochatten etterpå og skravla og koste seg.

Hvis dette varer tenker jeg at det er viktig å finne alternative måter å inkludere på og vedlikeholde klassemiljøet. Jeg ønsker meg derfor en slags idebank på aktiviteter som egner seg til å gjennomføre digitalt i gruppe for ulike aldersgrupper.

Noen som har gode tips?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-20, 08:54   #2
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

Godt initiativ!

Til barnehagebarn (og jobb) så har jeg god erfaring med http://whereby.com. Alle kan se alle, trenger ikke installere app, og bare den som inviterer trenger å registrere konto (4 på gratisplanen).

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-20, 08:59   #3
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Godt initiativ!

Til barnehagebarn (og jobb) så har jeg god erfaring med http://whereby.com. Alle kan se alle, trenger ikke installere app, og bare den som inviterer trenger å registrere konto (4 på gratisplanen).

Vet du hvordan det er med personvern og GDPR mtp om skoler etc kan bruke Whereby? Jeg hører mye bra om de og har selv god erfaring med Zoom, men enn så lenge bruker skolen Teams. Og jeg tror det er mest fordi det er enklest mtp alt av personvern og godkjenninger. De har såpass å henge fingrene i om dagen at det hadde vært fint å komme med «ferdig researchede» tips til de om evt mer egnede plattformer.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-20, 09:12   #4
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

Whereby er "GDPR compliant" og veldig begrenset i funksjonalitet (på en god måte). Zoom er også "GDPR compliant" men der har den som arrangerer flere muligheter til å overvåke deltakere. Zoom har også funksjonen der alle kan se alle (maks 49), i jobbsammenheng så syns jeg det er essensielt for å kunne ha et godt møte. På jobb bruker vi primært Teams siden det er innebygget i Office365 men der er det begrenset til 4, det ryktes at Microsoft jobber med å få til 9.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-20, 09:54   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

Her vil jeg være for tips. Her i huset så klarer 12-åringen seg supert for han snakker med kompiser på teams gjennom skoledagen og spiller med kompiser på ps4 på kvelden. Mini på 7 har ikke samme sosial kontakt og han er den mest sosiale i familien. Han trenger virkelig noe sosial kontakt snart. Hvordan inviterer man på whereby? Altså dersom jeg lager en gratis konto og skal invitere noen til samtale?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-20, 11:53   #6
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilrettelegge for digitalt sosialt samvær for barna?

I whereby sender du en lenke. Samme med Zoom.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no