Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan vaske parkett

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 21:29   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vaske parkett

Herregud, skulle tro jeg var helt idiot på rengjøring.

Men saken er jo at vi kun har hatt kjøkkenbenker i lettstelt laminat og gammel drittparkett før. Nå har vi byttet ut laminatbenkene med heltre og den gamle møkkaparketten med ny, lys parkett (Barlinek), og jeg er jo livredd for å omtrent TRØ på gulvet. Så nå bryr jeg meg faktisk, for første gang omtrent, om hvordan jeg behandler gulvet, så jeg må vel kurses litt i behandling her. Ikke vann på parketten? I hvert fall IKKE grønnsåpe, det vet jeg. Men ikke vann engang? Denne nye parketten er mye mer eksklusiv enn den forrige, og litt mattere/ørlite mer ru, mens den gamle var helt glatt. Jeg leste litt på bruksanvisningen som fulgte med, men det stod med så liten skrift at jeg fikk vondt i hodet av å lese, det lille jeg fikk med meg var at den burde vaskes med spesialmiddel fra en spesialbutikk eller noe. Det står litt forskjellig info om oljeimpregnerte gulv eller lakkerte gulv,men ikke noe om hva dette gulvet er. Hvordan vet jeg det?

Man skal visst nemlig rengjøre med Protektor på lakkerte gulv eller Protektor Nakta eller noe sånt (jeg klarer fader meg ikke å lese dette skikkelig, jeg har aldri sett så liten skrift i hele mitt liv!!) på oljeimpregnerte gulv. Eller?

Hjelp! Hva har jeg begitt meg ut på?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:32   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Støvsuger og tørking av flekker med fuktig klut. Vaske trenger du jo knapt på ny parkett.
Syntetisk vaskemiddel om du må, og da med mopp som er som sentrifugert når det kommer til fuktighet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:34   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Jeg er jo litt overivrig på vasking, sånn egentlig, men ser jo at denne nye parketten kommer til å kreve lite av det, den er veldig fin og fargen gjør at dritt viser mye mindre enn på den gamle horrible, mørke parketten der ALT viste. Så jeg tror nok du har rett i at det stort sett vil holde med støvsuging og litt gnikking her og der.
Men bør den behandles på noe vis? Jeg ble litt usikker da jeg leste bruksanvisningen, ser du, der de nevnte dette spesialmiddelet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:36   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Du har jo ikke så små barn lenger, så jeg tviler på at gulvet vil trenge mye vask. Vår parkett vaskes med Durance sin lavendelhusvask, når det gjøres. Fordi den lukter godt. *enkel*

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:38   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Der kan jeg ikke hjelpe deg. Vi behandlet ikke med noe...
Kan du ikke sende dem en mail? Kanskje de kan sende deg noe lesbart?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:40   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du har jo ikke så små barn lenger, så jeg tviler på at gulvet vil trenge mye vask. Vår parkett vaskes med Durance sin lavendelhusvask, når det gjøres. Fordi den lukter godt. *enkel*

Hvor kjøpes den?

Jeg bruker litt grønnsåpe i vaskevannet og vrir kluten veldig godt.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:41   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Vi spiser jo ved spisebordet i stua, så der blir det nok litt gris under bordet, men ikke voldsomt mye da. Fireåringen kan grise litt, men det tørkes/vaskes jo bort med en gang vi har spist.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:42   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Interiørbutikker.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:46   #9
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett



Kanskje det går bedre med en lupe?

Ellers er vel mikrofibermopp ganske greit til parkett?

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:48   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Hadde jo brukt lupe om jeg hadde sånt i hus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:03   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Ok, det er nå jeg skal være glad for at parketten i det huset vi flytter til er i kategorien "gammel og slitt" så det neppe er noe problem?

Vi snakker veldig slitt, så det må pusses ned og lakkes på nytt, eller legges noe over, antar jeg. Men i mellomtiden kan neppe jeg og moppen min gjøre for stor skade med vår uvitenhet?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:31   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Vi har oljet parkett, og den vaskes med nesten tørr Jif mopp, med litt Ajax i vannet, eller et vaskemiddel spesielt beregnet på parkett og tregulv.

Dersom parketten er lakket anbefaler vaskehjelpen vår å vaske med kaldt vann - bare litt vann - da blir gulvet blankt og fint.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:42   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Vaske parkett?

Du tørrmopper. Og så tørker du vekk drit hvis du evt ser noe.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:45   #14
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett

Jeg vasker med bittelitt Zalo (i vann). Det stod i anvisningen som fulgte med gulvet. Har hvitlakket ask.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no