Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dere som har benkeplater i heltre

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 16:08   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har benkeplater i heltre

Vi har altså nettopp kjøpt benkeplater i heltre eik til kjøkkenet. Den ene er på plass og de to siste kommer opp i dag.
Nå blir jeg plutselig advart av "alle" om at heltre er no-no, det tåler ikke vann, de blir fort stygge osv. Jeg vet at de må oljes en gang per måned (oftere i begynnelsen?) men det kan da vel ikke stemme at en kjøkkenbenk-plate ikke tåler vann?! Jeg skal jo ikke akkurat bade den i vann med vilje, men man står jo faktisk og lager mat på en kjøkkenbenk, og søler jo litt i ny og ne.

Blir så usikker nå, kan jo ikke akkurat bytte tilskjærte benker heller. Og de er jo så fine.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:10   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Vi har benkeplater i heltre, jeg synes det er kjempefint. Men man må være flink å olje, særlig rundt vasken, dersom man ikke vil ha flekker. Jeg liker det litt rustikt, og synes gammelt velbrukt tre er vakkert, så det bekymrer ikke meg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:12   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Du har et poeng der, jeg liker det også rustikt. Skal være flink med behandlingen så får det heller bli som det blir. Jeg synes denne er så vanvittig mye finere enn den vemmelige laminat-greia vi hadde tidligere. Og så lukter det så godt. Nytt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:12   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Du må tørke av fortløpende, ja. Om du søler, gjør ingenting så lenge du tørker det bort der og da. Om det blir vannflekker på den, så blir det merker. Som f.eks. vann under et glass og det blir stående på benken, så blir det en ring. Fordelen er jo at den kan slipes over med jevne mellomrom.

Vær veldig flink med å olje - men det går mer på at den ikke tørker ut. Jeg ser at vår er mørkere bak vasken, men det plager meg ikke for å si det sånn.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:24   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Hvis du følger anbefaling med oljing daglig-ukentlig-månedlig, tåler den ALT. Omtrent.

NB: Tynne tynne strøk, bortsett fra det aller første, hvor det skal trekke inn skikkelig.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:29   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Da skal jeg definitivt gjøre det, Mauser. Takk for svar.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:36   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Jeg synes heltre benkeplater er kjempefint og i har det både nå og i den forrige boligen. Månedlig oljing har vi aldri bedrevet med, her er det snakk om maks en gang i halvåret og benkeplatene våre er i allefall fremdeles like fine. Anbefaler at du bruker en skikkelig god olje, f.eks. Liberon.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 17:53   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes heltre benkeplater er kjempefint og i har det både nå og i den forrige boligen. Månedlig oljing har vi aldri bedrevet med, her er det snakk om maks en gang i halvåret og benkeplatene våre er i allefall fremdeles like fine. Anbefaler at du bruker en skikkelig god olje, f.eks. Liberon.

Samme her. Vi har hatt vår benkeplate siden januar 2008 og har ikke beiset på nytt.
Det eneste stedet den er litt slitt er der vinduet er, der det lyser inn hele dagen og solen står på. Det synes ikke veldig men kan se at det er litt lysere parti der.
Rundt vasken har det gått veldig fint.
Jeg er ikke hysterisk med vannet men er obs på det, ja. Som sagt så har det gått helt fint i alle disse årene.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 23-04-12 kl 22:06.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:04   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Skulle til å skrive det i oppussingstråden din, vi har helt lik benkeplate og den ble
pusset ned for et par måneder siden og oljet to ganger, men nå er det flere stygge
merker ved vasken av kjele som har stått med vann og andre stygge vannflekker.
Jeg skal prøve å få pusset den igjen og olje den oftere, men det er litt irriterende ja.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:13   #10
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Vår var olja etter alle kunstens regler og sprakk allikevel. Me drøymer om å få skifte den ut og det blir ikkje heiltre igjen her. Sjølv om det er det finaste eg veit.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:15   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Vi oljet "hundre gsnger" i starten, men har nå ikke oljet på to år. Den er like fin. Det tåler vsnn også. Jeg har satt våte ting på den mange ganger og deretter glemt det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:27   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Høres bra ut, for det meste. Hvis vi skulle være uheldige med platene så får vi evt. bytte den ut om et par år eller noe. Vi fikk dem ganske rimelig, ca. 3300,- for alle tre platene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:59   #13
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Vær forsiktig med metall rett på treet. Vi har masse stygge, sorte ringer og flekker, fra f eks kjeler, valnøttbokser, krydderbokser, pepperkakeformer osv. Den er også oljet som anbefalt.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:01   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Jøss, kan man ikke sette slike (tørre) ting på benkeplaten?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:01   #15
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.787
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Metall er kjipt,vann som blir liggende er kjipt - og jeg vil ha laminat neste gang (har hatt det før, disse fulgte med huset). Men jeg tror du er nøye nok til å ha nydelige heltrebenkeplater - i motsetning til meg.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:03   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Nåja vet ikke jeg, begynner å angre litt. Men kjøpt er kjøpt, too late nå. Så vi får se hvordan det går. Blir det for ille får vi bytte, det er ikke snakk om mer enn et par-tre tusenlapper. Det er jo litt penger altså, men det kunne vært verre. Men jeg skal ta godt vare på de vi har nå så får vi nå se.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:09   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jøss, kan man ikke sette slike (tørre) ting på benkeplaten?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:10   #18
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Hm, ingen flekker etter metallbokser på våre benkeplater. Kanskje fordi vi aldri gidder å olje dem.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:13   #19
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Metall setter spor, ja.

Jeg må innrømme at vår benk knapt har blitt oljet de siste 2-3 årene, men den holder rimelig god stand likevel, muligens fordi jeg oljet den så grundig i begynnelsen. Da brukte jeg også sandpapir (fint) for å gni oljen inn i treet.
Det går jo fint med litt vann på benken av og til, men det bør tørkes bort med én gang.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:15   #20
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har benkeplater i heltre

Vi hadde det i det forrige huset. Ble vannmerker og diverse omkring vasken, kun fordi jeg er gift og har barn! Jeg pusset og oljet og da ble det så godt som borte. Valgte dog stenplater i det nye huset - mindre stress.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no