Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lage peanøttsmør selv?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-13, 17:54   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Lage peanøttsmør selv?

Jeg liker peanøttsmør. Av den tykke, lett salte, chunky typen. Problemet er at alle de typene man får kjøpt, og som smaker bra, inneholder så mye rart. Blandt annet transfett :skrekkoggru:. De typene som ikke inneholder dette er seige og ikke spesielt smakfulle eller gode, synes jeg.

Noen som lager dette selv og får til den gode varianten? Er det mye arbeid? Kan det holde seg en stund? Deler dere eventuelt en oppskrift. Pretty please

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 18:06   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Har du smakt den økologiske fra Green choise? Den er god syns jeg, og uten transfett og annen skit.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 18:12   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Har du smakt den økologiske fra Green choise? Den er god syns jeg, og uten transfett og annen skit.

Ja, det er en av typene jeg ikke liker . Jeg synes den er seig, smakløs og klistrer seg til ganen. Men ellers er den jo er bra valg, sånn innholdsmessig.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 18:19   #4
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Det er sikkert en brukbar variant å få hos en helsekost eller butikk med større utvalg. Det er lett å lage selv i en vanlig blender, peanøtter, (saltede og/eller usaltede) litt vegetablisk olje (peanøtt eller solsikke funker). Før laget jeg madelsmør og peanøttsmør selv, men det begynner å bli en stund siden. Du må nok eksperimentere litt for å finne den rette oppskriften om du er pirkete på peanøttsmøret.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 18:30   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Jeg lager ikke peanøttsmør, men lager mandelsmør og mandel&valnøttsmør, og det er hauger av oppskrifter på nettet og veldig lett å lage, du bare må la kjøkkenmaskina (jeg bruker s-kniv) kjøre så lenge at fettet kommer ut av nøttene.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 18:35   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Prøv denne!

http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...ttsmr.html?m=1

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 19:02   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Hjemmelaget mandelsmør er digg. Litt småskummelt siden maskinen må kjøre så lenge at den blir glovarm, men den har nå overlevd til nå. Har ikke prøvd med peanøtter enda. Går ut fra at de bør ristes først, om man bruker rå. Noen lager det enkelt ved å kjøre salte peanøtter og litt olje i en maskin, men da er man kanskje like langt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 19:02   #8
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Menneh. Er det ikke slik at om man rister nøttene så vil den naturlige oljen i nøttene herdes og man sitter igjen med fett av samme kvalitet som transfett/palmeolje? Eller har jeg misforstått det der helt?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 19:03   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

Jo om du bruker høy temperatur. Tror maks 100 grader er anbefalt. Eller 120. Må sjekke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-13, 20:09   #10
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Lage peanøttsmør selv?

I følge standard opplysningskilder er der ikke problemer med risting av nøtter og frø, ei heller bruk av de vanlige stekeoljene i panne. Problemet med transfettsyrer oppstår stort sett kun i frityrolje som brukes gjentatte ganger. Jeg tror faktisk det gjelder rapsolje også som inneholder massevis av flerumettet omega 3 og 6. Om jeg husker rett tåler den fint 150 grader, og kort tids oppvarming til ca 180 grader. Linjolje er bare til kald bruk og regnes ikke som stekeolje. Poenget mitt er altså man trenger ikke være redd for lett ristede nøtter, som har kort oppvarmingstid.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no